10 lat technologii Kodak Flexcel NX
23 Apr 2018 10:56

Podczas odbywającej się 12 kwietnia br. w hotelu Vienna House Andel’s w Łodzi konferencji Meet Kodak Polska, firma Kodak wraz z klientami i użytkownikami swoich rozwiązań świętowała 10. rocznicę wprowadzenia na rynek technologii Kodak Flexcel NX. Było to okazja do wspomnień z początków wprowadzania tej technologii na rynek, również w Polsce, a także do przedstawienia nowej inicjatywy tego dostawcy – utworzenia Klubu Flekso, zrzeszającego użytkowników rozwiązań fleksograficznych marki Kodak.

Jubileuszowe spotkanie rozpoczęli Jolanta Wiśniewska - dyrektor zarządzająca Kodak Polska, i Jacek Galiński odpowiedzialny za wdrożenia technologii Flexcel NX w Polsce, Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Powitali oni zgromadzonych gości i podziękowali za lata współpracy pełnej ciekawych doświadczeń. „Dekadę temu firma Kodak pokonała ograniczenia, dotyczące jakości i wydajności druku fleksograficznego dzięki rewolucyjnemu jak na tamten czas podejściu do produkcji płyt fleksograficznych. W 2008 roku na targach drupa zadebiutował system Kodak Flexcel NX, który otworzył możliwość drukowania w wysokiej rozdzielczości i zapewnił proste wdrożenie innowacyjnego wówczas rozwiązania w standardowym środowisku produkcyjnym”- podkreślał Jacek Galiński. „Wszystkim Państwu, którzy byliście z nami przez te lata, z którymi wspólnie dzieliliśmy się wiedzą i doświadczeniem, poznawaliśmy możliwości tej technologii, chcielibyśmy przy tej okazji serdecznie podziękować” – dodała Jolanta Wiśniewska.

Jak powstał i co zapoczątkował system Kodak NX – pocztówki z historii

„W 2006 r. nastąpił przełomowy moment – Kodak Polychrome Graphics – ówczesny lider technologii materiałów termicznych połączył siły z firmą Creo – liderem technologii laserowej obróbki termicznej, sprawdzonej pod kątem stabilności i jakości obrazowania. Połączenie unikalnych materiałów, opatentowanego procesu laminowania i najlepszej w swojej klasie technologii naświetlania zaowocowało systemem Kodak Flexcel NX” - opowiadał o początkach technologii Flexcel NX Jacek Galiński.

System ten umożliwił zniesienie niektórych ograniczeń cyfrowej technologii płyt fleksograficznych LAMS i był pionierem zastosowania cyfrowych płaskich punktów w przemyśle fleksograficznym. Wprowadzenie tej technologii pozwoliło nie tylko podnieść standard druku fleksograficznego, ale także umożliwiło mu konkurowanie z wklęsłodrukiem i offsetem.

Początkowo firma Kodak wprowadziła na rynek system Flexcel NX jako rozwiązanie dla małych i średnich formatów płyt, ale z biegiem lat systematycznie je rozwijała. W ciągu kilku następnych lat rodzina Flexcel NX została rozszerzona o wersje wielkoformatowe, co zapewniło pełne pokrycie wszystkich segmentów druku opakowań w technice fleksograficznej. Klienci docenili przede wszystkim fakt, że technologia ta obniża koszty i zapewnia większą wydajność i standaryzację w drukarni.

Flexcel NX – nieustanne wzrosty i Klub Flekso

Obecnie na świecie pracuje ponad 550 systemów Kodak Flexcel NX, z czego około 230 w Europie Kodak regularnie odnotowuje co roku dwucyfrowy wzrost w zakresie sprzedaży płyt Flexcel NX. Jednym z kluczowych rynków dla firmy jest również Polska, gdzie systematycznie przybywa użytkowników tej technologii. Spotkanie rocznicowe stało się więc okazją do utworzenia pierwszego w Polsce Klubu Flekso. Inicjatywa ta ma umożliwić użytkownikom rozwiązań Kodak Flexcel NX dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Jej idea powstała, o czym mówił Piotr Lis z firmy 3M, jesienią ubiegłego roku, kiedy to obie firmy zorganizowały pierwszą edycję panelu branżowego poświęconego wyzwaniom technologicznym i technicznym, jakie niesie współczesna produkcja fleksograficzna. Klub Flekso – jak mają nadzieję założyciele – będzie kontynuacją tego rodzaju spotkań, a także okazją, by w mniej formalnej atmosferze rozmawiać o wyzwaniach technologii fleksograficznej. Co bardzo ważne, dostęp do Klubu mają wszyscy pasjonaci flekso.

Podstawowa technologia systemu Flexcel NX została udoskonalana na przestrzeni kolejnych lat od 2008 roku, kiedy to zaczynano jej wdrożenia w drukarniach, o czym wspominali w tej części spotkania Jacek Galiński i Andrzej Basiński z firmy Netflex, będącej partnerem biznesowym firmy Kodak na rynku felskograficznym. Klienci decydujący się na to rozwiązanie zyskiwali zawsze, co podkreślali, wyróżnik odróżniający ich od konkurentów w dynamicznym otoczeniu rynkowym; wdrożenie systemu Flexcel NX przynosiło im również spore oszczędności, co podkreślali z kolei obecni na sali użytkownicy.

Flexcel NX – limitowana edycja i konkurs Kodak's Global Flexo Innovation Awards

Ostatni z prelegentów – Roland Hamacher szef sprzedaży na Europę z firmy Kodak – zapowiedział dwie ciekawe globalne inicjatywy firmy Kodak z okazji 10-lecia technologii Flexcel NX. Pierwszą z nich będzie wprowadzenie na rynek limitowanej edycji 25 systemów Flexcel NX. Będą one wyróżniały się unikalną stylistyką i atrakcyjnym, nowoczesnym wzornictwem. Równolegle Kodak wprowadza także nowe nagrody Kodak Global Flexo Innovation Awards. Konkurs jest otwarty dla uczestników z całego świata, a jego celem jest uhonorowanie osiągnięć i postępów w projektowaniu opakowań, a także sukcesów w zakresie zastosowania workflow w produkcji. Wziąć w nim może udział każdy projekt opakowania komercyjnego, wydrukowany przy użyciu płyt Kodak Flexcel NX. Zwycięzcy w różnych kategoriach zostaną wybrani przez niezależne jury, złożone z ekspertów i zaprezentowani podczas specjalnej ceremonii na początku 2019 roku. Jacek Galiński zachęcał polskich użytkowników tej technologii z Polski do udziału w konkursie. Kończąc spotkanie, zapowiedział jednocześnie kolejne wydarzenia Klubu Flekso i warsztaty z technologią Flexcel NX.

Źródło: Kodak Polska