200 lat Koenig & Bauer
19 Oct 2017 09:53

W dniach 21-23 września br. w Würzburgu firma Koenig & Bauer świętowała jubileusz 200-lecia. Dzień przed oficjalną uroczystością odbyła się konferencja prasowa, w czasie której Klaus Bolza-Schünemann, CEO Koenig & Bauer przedstawił najważniejsze kamienie milowe w historii przedsiębiorstwa, kładąc szczególny nacisk na akwizycje dokonane w ciągu ostatnich 25 lat. To one umożliwiły niemieckiej firmie - jeszcze ćwierć wieku temu skoncentrowanej na produkcji gazetowej i wydawniczej - zajęcie pozycji lidera w druku opakowań. 

Ekspansja niemieckiego koncernu w segmencie opakowań przypada na lata 2002-2016 w związku z akwizycjami takich firm jak Metronic, LTG Mailänder, Kammann, Flexotecnica czy Iberica. Dziś należy do niego 80% segmentu dekoracji metalu, szkła i pojemników oraz 63% rynku offsetowego druku wielkoformatowego i opakowań. Od rana do wieczora obcujemy z produktami drukowanymi na maszynach Koenig & Bauer: od bezpośrednio zadrukowanych flakonów perfum podczas porannej toalety, przez gazetę przejrzaną do śniadania, banknoty, karty kredytowe, szeroką gamę opakowań podczas popołudniowych zakupów, po książki i magazyny czytane przed snem – wyliczał Klaus Bolza-Schünemann. – I co najważniejsze, większość z tych produktów nie może być zastąpiona przez media elektroniczne czy ekrany komputerów, a zapotrzebowanie na nie stale rośnie. Dzięki temu w przyszłość patrzymy z optymizmem. A tę koncern Koenig & Bauer wiąże przede wszystkim z drukiem przemysłowym i opakowań, co podkreślał dyrektor finansowy koncernu dr Mathias Dähn: Z perspektywy prognoz wzrostu światowej gospodarki, globalnej populacji, rozwoju handlu internetowego oraz rosnącej liczby jednoosobowych gospodarstw domowych największy potencjał drzemie w segmencie opakowań, w którym już dziś jesteśmy liderem w zakresie offsetowego druku na kartonach, metalu i szkle. Plany Koenig & Bauer zakładają powiększanie udziału rynkowego w druku opakowań giętkich, na tekturze oraz w sektorze kodowania i znakowania. Nowe produkty, takie jak hybrydowy system cyfrowy VariJet 106 zaprezentowany na ubiegłorocznych targach drupa 2016, a także inne rozwiązania do druku cyfrowego, fleksograficznego i offsetowego oraz na arkuszach metalu czy puszkach na napoje będą miały znaczący udział w tym wzroście. Klaus Bolza-Schünemann ogłosił pierwsze zamówienie na cyfrową maszynę arkuszową CorruJET do druku na tekturze falistej, która trafi do niemieckiej firmy. Współpraca z firmą HP w zakresie inkjetowych rozwiązań drukujących na tekturze falistej również została przez Mathiasa Dähna określona jako pomyślna i przyszłościowa. Usługi serwisowe mają już dziś znaczący udział w przychodach koncernu – docelowo mają stanowić 30% obrotu grupy. Technologiom przyszłości będzie poświęcone nowe, zbudowane od podstaw centrum demonstracyjne na terenie zakładu w Würzburgu, które już wkrótce wypełnią maszyny cyfrowe i fleksograficzne.

W trzeci wiek działalności firma Koenig & Bauer wkracza z nową nazwą, nowym logo oraz nowym designem maszyn. Dziś Koenig & Bauer AG posiada 33 spółki zależne, a 12 z nich wytwarza własne produkty dla własnej grupy klientów – stwierdził Klaus Bolza-Schünemann. – Jubileusz 200-lecia postrzegamy jako idealny moment na skupienie wszystkich działalności Grupy, od druku analogowego i cyfrowego, przez prepress, postpress, po usługi serwisowe pod jedną silną marką. Uproszczoną formą logo jest czerwony znak Et (potocznie zwany etką), który – będąc symbolem łacińskiego spójnika, odpowiednika polskiego „i” – symbolizuje misję i wizję firmy: tradycję i innowację, potrzeby i technologie, dostępność i profesjonalizm. Doskonale podsumowuje także jubileuszową publikację koncernu „People – Machines – Ideas” (Ludzie – Maszyny – Pomysły): ważące blisko 2 kg wyjątkowe wydanie składa się z trzech różniących się zawartością i layoutem książek, oddających hołd przeszłości, teraźniejszości oraz przyszłości druku.  AN n