Co dalej z Pakfoodem?
19 Oct 2017 09:56

Przez cztery jesienne dni (25-28 września) w halach Międzynarodowych Targów Poznańskich gościły firmy sektora spożywczego uczestniczące w bloku targów dla biznesu Polagra, na który składają się: Polagra Food, Polagra Tech oraz Pakfood, Polagra Gastro i Invest Hotel. Wiele wskazuje na to, że Pakfood w obecnej formule odbył się w tym roku po raz ostatni. 

Duży może więcej

Blok targów Polagra w Poznaniu to dla branż spożywczej i gastronomicznej możliwość zapoznania się z najnowszymi trendami, rozwiązaniami technologicznymi, a także promocja polskiej gospodarki. Tegoroczną wystawę utworzyło ponad 900 wystawców z 36 krajów. Ekspozycji dopełniało szerokie portfolio szkoleń, konferencji, konkursów i pokazów kulinarnych. Goście targów przyjechali do Poznania z całej Polski, ale także z zagranicy, między innymi w ramach programu Hosted Buyers z: Singapuru, Tadżykistanu, Uzbekistanu, Libanu, Egiptu, Kataru, Rumunii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Belgii i Ukrainy.

Poznańska impreza to największe targi dla sektora spożywczego w Europie Środkowo-Wschodniej. Stoiska zarówno firm polskich, jak i międzynarodowych koncernów przyciągają premierami i najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie produkcji żywności oraz innowacji technologicznych. Dla klientów ważna jest także możliwość odbywania konstruktywnych spotkań w jednym miejscu i porównania realnych ofert producentów czy dystrybutorów. Polagra to także budowanie zaufania biznesowego poprzez rozmowę na miejscu w sprzyjającym do tego środowisku, z możliwością poznania ludzi, którzy tworzą firmę, i obejrzenia jej produktów. 

Polagra Tech i Pakfood: poszukiwanie złotego środka

Tradycja organizowania poznańskich targów dla branży producentów i dostawców techniki pakowania, a także rozwiązań pozwalających na co dzień podejmować wyzwania logistyczne, sięga niemalże 40 lat. Przez ten czas targi te przeszły metamorfozę, dzięki której w kalendarzu kluczowych spotkań targowych dla branży znajdują się dwie duże, odbywające się naprzemiennie w cyklu dwuletnim imprezy: Międzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Logistyki TAROPAK oraz Targi Opakowań dla Przemysłu Spożywczego PAKFOOD.

Decyzję o wspólnym zorganizowaniu obu imprez – dodatkowo w towarzystwie Międzynarodowych Targów Wyrobów Spożywczych POLAGRA-FOOD – organizatorzy tłumaczą wzajemną bliskością branż technologii spożywczych i opakowań. Z tego powodu ich wspólna organizacja ma zapewniać interesującą okazję do spotkania tych dwóch przenikających się środowisk, a przy okazji zoptymalizować koszty i czas zarówno wystawców, jak i zwiedzających. 

W br. z tej okazji postanowiło skorzystać kilkudziesięciu producentów maszyn, materiałów do produkcji opakowań oraz dostawców usług dla tego sektora. W ich gronie znalazły się m.in. firmy: AHS Polska, ATS, Becker, Coffee Service, Hit Kody Kreskowe, ID Lifting, Ilapak, Intergrafix, Ishida, Kongsberg, Lo-gispak, Multivac, Orwak, Pakmar, Plus Digital, Polpak, Radpak, Rovema, Silgan, Speeedpack, Techpak, Velteko oraz Witt. 

Czas na zmiany?

Opinie wystawców na temat tegorocznej imprezy nie były jednoznaczne. Obok głosów zadowolenia były i takie, że zapowiadanego – i oczekiwanego – przez organizatorów przenikania się branż spożywczej i opakowaniowej, służącego nawiązywaniu kontaktów biznesowych, nie udało się w pełni osiągnąć. Hala numer 3, mimo strategicznie dobrego położenia tuż przy głównym wejściu na teren MTP, nie roiła się od zwiedzających. Z drugiej strony pozytywne opinie na temat przebiegu targów wyrażali przedstawiciele tych firm z sektora opakowaniowego, które prezentowały swoją ofertę w halach zajmowanych przez inne wystawy: Polagra-Tech (m.in. Witt Polska oraz Fenix Systems, polski dystrybutor rozwiązań marki Ishida) czy Polagra-Gastro (Multivac). 

Gdzie leży problem? Czy wynika on ze zbyt długiego czasu trwania targów Pakfood, które mogłyby lepiej sprawdzić się w bardziej skondensowanej wersji (np. 2-dniowej)? A może organizowanie co roku wystaw opakowaniowych w Poznaniu (na zmianę Pakfood i Taropak) w sytuacji, gdy rośnie liczba konkurencyjnych wydarzeń – takich jak Warsaw Pack, Packaging Innovations, a za chwilę ExpoOPAKOWANIA 2017 na Śląsku) straciło rację bytu? Na te pytania muszą odpowiedzieć sobie sami organizatorzy i wydaje się, że to właśnie starają się uczynić. 

W trakcie tegorocznych targów dotarły do nas informacje o możliwej rezygnacji z dalszej organizacji tej imprezy. Skontaktowaliśmy się z dyrektorką projektu PAKFOOD Joanną Jasińską, która przyznaje, że ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta. Jest jednak prawdopodobne, że zamiast zrezygnować z ich organizacji zdecydujemy się na połączenie targów Pakfood i Polagra-Tech w jedną imprezę. Uważamy, że synergia, jaka została wypracowana przez wspólną obecność w Poznaniu w jednym czasie producentów maszyn i usług branży opakowaniowej dla przemysłu spożywczego oraz producentów maszyn i urządzeń do produkcji spożywczej, jest bardzo dobrze odbierana przez potencjalnych klientów obu sektorów, czyli przedstawicieli zakładów spożywczych. Dzięki tej zmianie producenci gotowych wyrobów żywnościowych będą mogli w jednym miejscu zasięgnąć informacji nie tylko o tym, na jakich nowoczesnych urządzeniach wyprodukować swój produkt, ale także jak atrakcyjnie i ekonomicznie go opakować.

Taka decyzja oznaczałaby również odseparowanie targów maszynowych od Polagra-Food (tak jak i Taropaku, który w przyszłym roku odbędzie się na przełomie września i października wraz z targami Polagra Tech i Polagra Gastro, zaś Polagra-Food po raz pierwszy w maju). 

Opracowanie: TK

Przez cztery jesienne dni w halach Międzynarodowych Targów Poznańskich gościły firmy sektora spożywczego.