Crown: rewolucja w zamknięciach kontaktowych Tomasz Krawczak
2 Jun 2011 08:15

Na targach Interpack firma Crown Holdings, jeden z czołowych producentów opakowań metalowych na świecie, po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowała nowy rodzaj zamknięcia kontaktowego typu twist-off, które znacznie łatwiej otworzyć od tradycyjnej zakrętki. Drugą nowością w ofercie koncernu jest opatentowana folia holograficzna, stosowana do upiększania i zabezpieczania opakowań metalowych. Orbit Closure W odróżnieniu od tradycyjnej litej zakrętki, zamknięcie Orbit Closure składa się z dwóch części: centralnego ruchomego wieczka, mocowanego próżniowo do górnej krawędzi szyjki słoika oraz zewnętrznego pierścienia, który działa jako element otwierający (oraz zamykający) słoik. Zasadę działania nowego zamknięcia wytłumaczył Michael F. Dunleavy, wiceprezes działu zarządzania korporacyjnego i public relations w Crown Holdings. Gdy otwieramy tradycyjne zamknięcie, musimy pokonać równocześnie dwie siły stawiające opór: siłę tarcia między metalowym wieczkiem i szkłem słoika oraz siłę ssania, z jaką próżnia w słoiku przyciąga wieczko do szyjki. Dla osób, które nie są wystarczająco silne – dotyczy to zarówno małych dzieci, jak i starszych ludzi – pokonanie obu oporów jednocześnie może być zadaniem niewykonalnym. Naukowcy z uniwersytetu w angielskim Sheffield przeprowadzili badania, z których wynika, że aż 50 proc. kobiet powyżej 50 roku życia nie jest w stanie otworzyć takiego zamknięcia. Aby radzić sobie z wyzwaniem, muszą się posuwać do rozmaitych nietypowych rozwiązań, np. podważania wieczka nożem. Orbit Closure znacząco redukuje ilość siły niezbędnej do przekręcenia wieczka na słoiku; jak twierdzi producent –dwukrotnie (autor tekstu miał okazję przekonać się osobiście, że tak jest naprawdę). A to oznacza znaczne zwiększenie wygody dla konsumentów w każdym wieku. Poprawę możliwości otwierania słoików traktowaliśmy od dawna jako wyzwanie, a Orbit Closure to pierwsza technologia, która uczyniła to w pełni możliwym – mówił przed targami Richard Duerr, dyrektor sprzedaży i marketingu w firmie Duerr, która jako pierwsza zaczęła używać nowych zamknięć. Dla firm, takich jak Duerr dodatkową zaletą jest dodatkowy potencjał reklamowy, jaki niesie ze sobą nowa zakrętka, bowiem producent przewidział możliwość drukowania – zarówno na krawędziach, jak i wieczku – dwukolorowych tekstów, symboli lub rysunków. Koncern Crown przygotował specjalną etykietę, na której umieścił informację dotyczącą sposobu otwierania Orbit Closure. Warto wspomnieć, że specyficzna budowa zamknięcia czyni je znacznie bardziej odpornym na uszkodzenia (w momencie uderzenia krawędzią wieczka w inny przedmiot, np. w trakcie transportu w drugi słoik, ruchomy pierścień działa jak zderzak). Crown Holdings podkreśla, że firmy pragnące skorzystać z zalet Orbit Closure nie muszą ponosić wysokich kosztów związanych z przezbrajaniem linii pakujących. Zamknięcie jest dostępne w standardowych dla słoików z zakrętką twist-off średnicach (63 i 70 mm), nie wymaga więc stosowania nietypowych słoików. Już dzisiaj widzimy duże zainteresowanie naszą innowacją i to nie tylko wśród producentów żywności. Podekscytowane są również telewizje śniadaniowe, np. w Wielkiej Brytanii, które tradycyjnie kierują swój przekaz do pań domu w średnim wieku – podkreśla z uśmiechem Michael F. Dunleavy. HoloCrownTM Drugą z nowości prezentowanych na stoisku Crown Holdings była nowa folia holograficzna HoloCrownTM, służąca do zdobienia metalu, spełniająca jednocześnie funkcję zdobiącą i chroniącą opakowania przed podrabianiem. Stworzył ją europejski oddział firmy, Crown Specialty Packaging Europe. Technologia – jak twierdzi producent – nie ma na rynku konkurencji. Umożliwia ona odciskanie wzorów holograficznych bezpośrednio na dekoracyjnych metalowych puszkach, przyciągając uwagę klientów wzornictwem i kolorystyką, a przy okazji minimalizując ryzyko produktowego piractwa. Mieniący się na opakowaniu wzór przyciąga wzrok klientów. „Holograficzna folia stanowi znakomite narzędzie dla firm pragnących olśnić klientów w punktach sprzedaży” – mowi Matt Twiss, dyrektor sprzedaży w dziale produktów konsumenckich firmy Crown Specialty Packaging Europe. „Crown ma prawdziwą przewagę wśród konkurencyjnych marek i sprzedawców z pomocą tej opatentowanej technologii”. Folia holograficzna firmy Crown wykorzystuje załamanie światła na wzorze umieszczonym na puszce do stworzenia trójwymiarowego obrazu, który, w zależnością od kąta patrzenia, zmienia swój kształt i kolor. Duża liczba dostępnych wzorów hologramów oraz możliwość użycia ich kombinacji na jednym opakowaniu pozwala producentom na tworzenie ogromnej masy unikatowych puszek. Technologia, która podraża koszt produkcji opakowania jest z zasady przeznaczona do wykorzystania w opakowaniach produktów ekskluzywnych (np. alkoholi) oraz specjalnych (np. świątecznych). Folię można nakładać na puszki o dowolnych kształtach: okrągłych, owalnych, kwadratowych i wielokątnych.