Dobre opakowanie ma znaczenie
13 Jul 2017 09:02

29 czerwca br. ruszyła kampania edukacyjna „Dobre opakowanie ma znaczenie” firmy Tetra-Pak, której celem jest zachęcenie konsumentów do podejmowania świadomych wyborów, tak pod kątem ekologii, jak i zdrowego odżywiania. Inauguracji towarzyszyła prezentacja raportu na temat opakowaniowych trendów.

Europejczycy kupują 500 mln napojów dziennie, co w skali roku oznacza ponad 182 mld zużytych opakowań. Z roku na rok rośnie nasza świadomość na temat bezpieczeństwa żywności, ochrony jej wartości odżywczych, ale też tego, w jaki sposób proces jej produkcji wpływa na środowisko. Polacy poświęcają więcej uwagi bezpieczeństwu żywności niż inni Europejczycy – już ponad 80% z nas wybiera naturalną żywność bez sztucznych dodatków i konserwantów. Zwracamy również coraz większą uwagę na to, czy opakowania produktów spożywczych zapewniają im wystarczające bezpieczeństwo – chronią ich wartości odżywcze, zabezpieczają przed dopływem światła i czy nie wchodzą w reakcję z zawartością. Dla 4 na 5 badanych ważne jest także to, czy opakowanie jest ekologiczne.

Opakowanie idealne 

Dobre opakowanie powinno przede wszystkim spełniać swoją podstawową funkcję – chronić wartości odżywcze produktów, bez konieczności dodawania konserwantów. Zapewniać barierę przed światłem, które może niszczyć składniki odżywcze zapakowanej żywności, oraz przed jej utlenianiem. Na opakowaniu powinny również być łatwo dostępne informacje o porcji produktu i jego składzie, a także ewentualnych alergenach.

Dobór surowców i projekt opakowania mają zasadniczy wpływ na środowisko – liczy się to, czy opakowanie jest wykonane z naturalnego materiału, ile energii jest potrzebnej do przewożenia i magazynowania zapakowanych w nie produktów, wreszcie – czy podlega ono recyklingowi. Opakowanie stanowi integralną część produktu – musi być także łatwe w transporcie, przechowywaniu i użytkowaniu, wygodnie się otwierać i ponownie zamykać, pozwalać na jedzenie i picie w każdych okolicznościach codziennego dnia. 

Konsumenci oczekują nowych rozwiązań 

W ramach kampanii przygotowano raport na temat trendów żywieniowych Polaków, opracowany na podstawie zrealizowanych w 2017 roku badań konsumenckich. Jak wynika z raportu, sprzedaż żywności ekologicznej w Europie stabilnie wzrasta i jesteśmy coraz bardziej wymagający w kwestiach tego, co i w jaki sposób jemy. Chcemy żyć zdrowo i mieć wpływ na jakość naszego życia. Aż 84% Polaków woli produkty naturalne, bez sztucznych dodatków lub konserwantów, a 79% z nas deklaruje, że zwraca uwagę na to, czy opakowanie jest ekologiczne. 6 z 10 badanych uważa, że w przyszłości opakowania będą jeszcze ważniejsze – dziś i tak dbamy o tę kwestię bardziej niż 5 lat temu. Zmiany społeczne niosą za sobą nowe potrzeby, a badania i innowacje budują nowe możliwości. W raporcie zdiagnozowano również osiem najważniejszych trendów zaobserwowanych w przemyśle spożywczym, które wymagają od nas nowego spojrzenia nie tylko na same opakowania. Należą do nich m.in. wszechobecna digitalizacja, holistyczne podejście do zdrowia czy stale powiększająca się liczba aktywnych seniorów, których potrzeby odbiegają od potrzeb nastolatków. 

Opakowaniowy greenwashing

Wokół opakowań narosło wiele mitów, które kampania Tetra-Pak próbuje obalić. Z punktu widzenia środowiska wybór produktu w opakowaniu kartonowym powinien być tak samo oczywisty, jak np. oszczędzanie energii czy korzystanie z komunikacji miejskiej – mówi Kinga Sieradzon, dyrektor generalna 

Tetra-Pak w Polsce. – To jedna z najrozsądniejszych opcji, ale mimo to dla większości konsumentów nie najbardziej oczywisty wybór. Jedynym wytłumaczeniem może być brak wiedzy. 60% konsumentów twierdzi, że szklane opakowanie jest bardziej ekologiczne niż kartonowe. Tymczasem przeprowadzona ostatnio przez IFEU (niemiecki instytut energii i badań środowiskowych) ocena cyklu życia dowiodła, że szklane opakowania np. na rynku szwedzkim mają 9-krotnie większy wpływ na klimat niż opakowania kartonowe. Produkcja, transport i recykling szkła pochłaniają bowiem znacznie więcej energii. Pięciu na dziesięciu badanych uważa, że dla środowiska byłoby lepiej, gdybyśmy w ogóle nie używali opakowań i kupowali produkty w hurcie, nie zdając sobie sprawy, z jak wielkim marnotrawstwem żywności mielibyśmy wówczas do czynienia. Wreszcie 18% badanych uważa, że opakowania kartonowe z plastikową nakrętką nie mogą być poddawane recyklingowi, więc ich segregacja nie ma sensu i należy wyrzucać je do zwykłego śmietnika. 

Recykling kartonowych opakowań prostszy niż się wydaje

Kartony do płynnej żywności mogą być łatwo poddane recyklingowi, co ma miejsce także w Polsce – zwraca uwagę Tadeusz Pokrywka, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Przemysłu Spożywczego i Opakowań, reprezentujący również Dobrowolne Porozumienie Rekarton. – Najpopularniejszą metodą recyklingu jest odzysk celulozy w papierni.  Recykling zużytych kartonów odbywa się np. w zakładach Mondi Świecie SA, Fabryce Papieru i Tektury „Beskidy” SA oraz Tektura Opakowania Papier SA w ten sam sposób i przy zastosowaniu takich samych technologii, jak ma to miejsce w przypadku recyklingu zużytego papieru. Wysortowane opakowania kartonowe wrzucane są do hydropulpera, gdzie zalewane są wodą o temperaturze otoczenia i mieszane przez około 20 minut w celu rozwłóknienia kartonu. W ten prosty sposób odzyskuje się wysokiej jakości celulozę pierwotną o długich włóknach, która stanowi cenny surowiec do dalszej produkcji papieru lub tektury, w tym także tektury falistej. Inną technologią recyklingu zużytych kartoników po mleku i sokach stosowaną w Polsce jest produkcja płyt wykorzystywanych w budownictwie. Polega ona na rozdrobnieniu zużytych kartonów, podgrzaniu ich i sprasowaniu pod ciśnieniem. Topiąc się polietylen zawarty w opakowaniu wiąże, wypełnia i uszczelnia strukturę płyty.

Więcej informacji na temat kampanii dostępnych jest na stronie dobreopakowanie.com.  AN