Dobre perspektywy dla napojów gazowanych
27 Oct 2011 11:29

Światowe spożycie napojów bezalkoholowych w 2010 r. przekroczyło 550 mld litrów, czyli ok. 80 litrów/głowę, wynika z niezależnych badań przeprowadzonych przez firmy badawcze Canadean i Euromonitor International. Po dość słabych wynikach w 2009 r. sprzedaż tych produktów wzrosła o blisko 4 proc. Około 1/3 wszystkich napojów sprzedawanych na świecie to produkty bezalkoholowe, kolejna 1/3 to napoje gorące, a pozostałą część rynku dzielą między sobą po równo mleko oraz napoje alkoholowe. Siłą napędzającą rosnącą konsumpcję napojów bezalkoholowych pozostaje Azja, gdzie wypijana jest czwartą część ich światowej produkcji. Rekordzistą na kontynencie są Indie, które zanotowały aż 16-proc. zwyżkę spożycia w 2010 r. oraz Chiny (14 proc.). W Ameryce Północnej, która odpowiada za 1/5 światowej sprzedaży, nastąpił nieznaczny spadek spożycia napojów w 2010 r. Bardzo szybki rozwój – ale ze znacznie niższego poziomu – notuje również rynek afrykański oraz bliskowschodni (poniżej 10 proc. światowej konsumpcji). O ile statystyczny mieszkaniec krajów azjatyckich wypija rocznie 35 l napojów bezalkoholowych, w Afryce i na Bliskim Wschodzie mniej niż 10 litrów. Mieszkańcy Ameryki Łacińskiej także gustowali w 2010 r. w napojach niegazowanych; 5-proc. wzrost był napędzany przede wszystkim przez rynek brazylijski, który odpowiada za 30 proc. sprzedaży napojów i osiągnął aż 7-proc. rozwój w ubiegłym roku. Badacze zanotowali również oznaki stabilizowania się rynku w Europie Wschodniej, zwłaszcza w Rosji. Sprzedaż w Europie Zachodniej spadła o mniej niż 1 proc., ale z bardzo wysokiego poziomu (18 proc. ogólnoświatowej sprzedaży). Z ogólnego punktu widzenia, najlepsze perspektywy rozwoju segmentu napojów bezalkoholowych mają bez wątpienia kraje BRIC (czyli Brazylia, Rosja, Indie i Chiny). Podczas gdy odpowiadały one za 12 proc. światowej sprzedaży takich napojów na przełomie wieków, ich udział obecnie wynosi już ponad 20 proc. Kolejnej zwyżki – nawet o 25 proc. – możemy się spodziewać do 2015 r. Jeśli na globalną sprzedaż napojów bezalkoholowych spojrzymy przez pryzmat rodzajów napojów, to niewielki wzrost sprzedaży zanotowały soki i napoje owocowe, napoje dla sportowców oraz napoje gazowane, wyższy wzrost (4 proc.) wody butelkowane (co oznacza, że te ostatnie stanowią 30 proc. światowej konsumpcji napojów bezalkoholowych). Napoje energetyczne zdecydowanie zdominowały rynek, notując dwucyfrową skalę wzrostu. Rynkami w Europie Zachodniej, gdzie był on najbardziej spektakularny są: Dania, Francja i Norwegia. Rośnie popularność wody „z dodatkami” (witaminy, minerały, owoce, tlen), której sprzedaż podwoiła się od 2005 r.; aż 80 proc. tych produktów jest spożywanych w Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Japonii. Ok. 30 mld litrów gotowych do spożycia napojów herbacianych spożyto w 2010 r. na świecie, łącznie z Chinami, Japonią, USA i Indonezją, odpowiadającymi aż za 3/4 sprzedaży w skali świata. Opracowano na podstawie informacji Ceepackaging