Dwa spojrzenia na rozwój rynku opakowań nowej generacji
31 Mar 2016 13:29

Firmy badawcze Future Market Insight (FMI) oraz Research and Markets zaprezentowały niedawno niezależne raporty, które koncentrują się na obecnym i prognozowanym rozwoju rynku tzw. opakowań nowej generacji. Wynika z nich, że zarówno w skali globalnej, jak i lokalnej (europejskiej) ten rodzaj opakowań będzie rozwijał się z dużą dynamiką. Research and Markets Przegląd rynku zacznijmy od Europy. Raport Research and Markets nosi tytuł „Europejski rynek opakowań aktywnych i inteligentnych – przewidywania, trendy i udziały w latach 2015-2020”. Wynika z niego, że ten segment przemysłu opakowaniowego w najbliższej pięciolatce będzie się rozwijał w średniorocznym tempie przekraczającym 2%. Stosowanie opakowań aktywnych (systemów, które w interaktywny sposób wpływają na zapakowaną żywność i powodują przedłużenie okresu jej trwałości) oraz inteligentnych (które często wykorzystują podzespoły elektroniczne m.in. w celu zapobiegania fałszerstwom i zapewnienia stałej kontroli produktu na etapie transportu i magazynowania) jest stosunkowo nowym trendem na rynku opakowaniowym. Jednak z uwagi na ich zarówno praktyczny, jak i marketingowy potencjał szybko zyskują na popularności. Wyniki badania firmy Research and Market wskazują, że w samej tylko Europie wartość rynku opakowań aktywnych i inteligentnych wzrośnie z 17,66 mld dolarów w 2015 r. do 19,68 mld dolarów na koniec 2020 r., co oznacza współczynnik CAGR (skumulowanej rocznej stopy wzrostu) na poziomie 2,19%. Największym beneficjentem zastosowania tego typu opakowań pozostanie rynek niemiecki, który wyprzedza rynki brytyjski oraz hiszpański. Kluczową rolę w upowszechnianiu opakowań aktywnych odgrywa współwystępowanie kilku globalnych czynników takich jak: zmiana przyzwyczajeń żywieniowych, zwiększenie świadomości dotyczącej własnego zdrowia, stres wynikający z kultury życia „z dnia na dzień”, a także wdrażanie ostrzejszych przepisów dotyczących bezpieczeństwa żywności. Rosnącą presję na przemysł produktów spożywczych wywiera również stały przyrost populacji naszego globu – zwłaszcza w niektórych jego regionach. Aby ją nakarmić, konieczny staje się coraz intensywniejszy eksport produktów nawet z najdalszych części świata. By to umożliwić, coraz więcej firm koncentruje się na dostarczaniu takich rozwiązań opakowaniowych, które wydłużają czas przydatności do spożycia eksportowanych artykułów spożywczych, bo tradycyjne opakowania nie spełniają wymogów nakładanych na nie m.in. przez producentów mięsa albo mrożonek. To jedna z wielu przyczyn upowszechnienia się nowych technologii w rodzaju opakowań aktywnych i inteligentnych, które wydłużają trwałość i świeżość żywności w trakcie jej transportu na duże odległości. W tych okolicznościach europejski rynek opakowań aktywnych i inteligentnych przeżywa intensywny rozwój. Rosnący popyt na takie opakowania, powodowany przez zmiany w stylu życia konsumentów i coraz silniejsze żądania producentów żywności, którzy chcą wydłużać przydatność swych produktów do spożycia, napędzają rozwój tego rynku. Surowe przepisy prawne w poszczególnych krajach, które dotyczą opakowań żywności oraz zachowania standardów bezpieczeństwa w transporcie i magazynowaniu, to kolejne czynniki, które przyczyniają się do wspomnianego rozwoju. FMI Rynek opakowań nowej generacji (do której badacze FMI zaliczają, oprócz opakowań aktywnych i inteligentnych, również opakowania typu MAP z modyfikowaną atmosferą) zainteresował również firmę Future Market Insight (FMI), która opracowała raport pt. „Rynek opakowań nowej generacji: analiza światowego przemysłu oraz ocena szans 2015-2025”. Wynika z niego, że do końca prognozowanego okresu światowy rynek opakowań nowej generacji będzie się rozwijał w tempie 6,01% rocznie. Raport przygląda się rynkowi opakowań nowej generacji pod kątem ich zastosowań oraz rodzajów dostępnych rozwiązań. W pierwszym przypadku dokonuje segmentacji opakowań na: przeznaczone do pakowania żywności i napojów; produktów do ochrony zdrowia i farmaceutyków; produktów do higieny osobistej; rozwiązań logistycznych i dla łańcucha dostaw; oraz innych. Analitycy FMI twierdzą, że pierwszy z wymienionych segmentów (żywność i napoje) jest obecnie (czyli na na koniec 2015 r.) największym odbiorcą (43% wyprodukowanej całości) tego typu opakowań. Nowoczesne opakowania wykorzystywane do pakowania farmaceutyków i produktów do ochrony zdrowia – drugi największy segment – mają ok. 30% udział w rynku. Analitycy FMI przewidują też, że w najbliższych 10 latach wzrośnie tempo rozwoju segmentu opakowań nowej generacji na produkty do higieny osobistej (6,30% CAGR), a wartość wszystkich rozwiązań opakowaniowych nowej generacji dla logistyki i łańcucha dostaw do 2025 r. przekroczy poziom 4 mld dolarów. Innym kryterium podziału jest typ opakowań (opakowania aktywne, inteligentne oraz opakowania MAP). Obecnie największy udział w rynku ma ta pierwsza kategoria (ponad 36% w 2015 roku); niewiele ustępuje jej segment opakowań inteligentnych (33%). Opakowania MAP posiadają obecnie 29% udział w globalnym rynku opakowań nowej generacji, jednak jak przewiduje FMI, do końca opisywanego okresu będzie się on kurczył, wypierany przez inne rodzaje nowoczesnych opakowań. Rozwój globalnego rynku opakowań nowej generacji jest napędzany głównie przez procesy starzenia się społeczeństw, rosnący dostęp do nowoczesnych rozwiązań do pakowania, a także coraz większy popyt na opakowania przyjazne dla środowiska. Do czynników rozwoju można zaliczyć również rosnące wydatki na badania i rozwój technologii opakowaniowych, powszechniejsze wykorzystanie kodów QR w opakowaniach, a także pojawianie się coraz bardziej zaawansowanych sensorów. Raport pochyla się nad trendami, które napędzają rozwój każdego z wymienionych segmentów i ich podsegmentów, oferując analizę i wgląd w potencjał rynku opakowań nowej generacji w poszczególnych regionach świata. Badacze przewidują, że Ameryka Północna – która pozostała dominatorem na tym rynku u schyłku 2015 r. (z 36% udziałem w rynku globalnym) pozostanie nim także za 10 lat. Europa Zachodnia ma obecnie 20% udziału, a kraje Azji i Pacyfiku wraz z Japonią 26%. FMI zwraca jednak uwagę, że do 2025 r. powinniśmy się spodziewać istotnej zmiany, gdy najwyższą roczną stopę wzrostu zaczną notować kraje Ameryki Łacińskiej, wyprzedzając Środkowy Wschód i Afrykę – w efekcie rosnącego poziomu lokalnych inwestycji oraz rozwoju ekonomicznego tamtych terenów. Raport wieńczy informacja na temat kluczowych graczy na rynku opakowań nowej generacji. Wśród wymienionych firm znalazły się: Amcor Limited, WestRock Company (wcześniej Mead-Westvaco Corporation), Sonoco Products Company, Sealed Air Corporation, Stora Enso Oyj, Bemis Company, MULTIVAC, WS Packaging Group, Active Packaging oraz ULMA Packaging. Już teraz główni gracze na tej liście, tacy jak Amcor Limited oraz Sonoco Products Company, zaczynają koncentrować się na biznesowej ekspansji w krajach rozwijających się i wzmacnianiu w nich swojej obecności. Dokument wspomina również, że duże firmy starają się rozszerzyć własne portfolio produktów poprzez przejęcia i połączenia. Przykładowo w 2015 r. korporacja MeadWestVaco oraz firma Rock-Tenn połączyły się w nowy byt o nazwie WestRock Company, stając się drugą największą firmą opakowaniową na amerykańskim rynku. Również w 2015 r. firma Stora Enso Oyj nawiązała współpracę z NXP Semiconductors N.V. w celu tworzenia inteligentnych rozwiązań opakowaniowych. Ta współpraca koncentruje się przede wszystkim na udoskonaleniu zastosowań technologii RFID w opakowalnictwie. Tłumaczył i opracował TK