Innowacyjne opakowania z permanentnych materiałów
12 Jul 2018 12:19

Szkło i metal są najbardziej zrównoważonymi materiałami opakowaniowymi wśród dostępnych na rynku rozwiązań. Nazywane są permanentnymi, bowiem nie wchodzą w interakcje ani z przechowywaną zawartością, ani z otoczeniem, natomiast ich recykling pozwala uzyskać produkty w postaci nowych opakowań o takiej samej jakości co pierwotne. 

Dlatego recykling materiałów permanentnych można, a nawet należy, prowadzić w nieskończoność. Warto też podkreślić, że dzieje się to bez utraty ich jakości. Wyzwanie stanowi z kolei segregacja, która jest ważnym zadaniem dla nas wszystkich ̶ – im więcej opakowań szklanych i metalowych trafi do odpowiednich pojemników do segregacji lub punktów skupu, tym bardziej przyczynimy się do dbałości o środowisko i o nas samych i tym mniej surowców pierwotnych będzie zużytych do produkcji nowych opakowań. Marzeniem producentów opakowań szklanych i metalowych jest 100% odzysk tych produktów z rynku, w celu ich ponownego przetworzenia. 

Dobre praktyki czynią Mistrza

Ardagh Group to światowy lider w produkcji zarówno opakowań szklanych, jak i metalowych. Od lat inwestuje w nowoczesne technologie oraz systemy usprawniające proces produkcji i minimalizujące jej wpływ na środowisko. Firma kontroluje nie tylko samą produkcję, ale też zwraca uwagę na łańcuch dostaw. Za te praktyki po raz trzeci z rzędu otrzymała złoty certyfikat od EcoVadis ̶ – niezależnej platformy oceny skuteczności społecznej, etycznej i środowiskowej. Ocena opiera się na kompleksowym badaniu czterech różnych obszarów: środowiska, praktyk pracy, uczciwych praktyk biznesowych i zrównoważonych zamówień. Obie dywizje Grupy Ardagh (Metal i Szkło) zdobyły najwyższy poziom uznania, co dotychczas osiągnęło jedynie 5% poddanych ocenie firm. 

W Polsce Ardagh od lat wspiera m.in. Fundację na rzecz Odzysku Opakowań Aluminiowych RECAL, która z sukcesem aktywnie propaguje i realizuje gospodarowanie odpadami opakowaniowymi z metalicznego glinu. Szacuje się, że aż 80% aluminiowych puszek po napojach wprowadzanych na nasz rodzimy rynek wraca do obiegu gospodarczego. Na poziomie Europy średnia ta wynosi 73%. Ponadto warto odnotować zaangażowanie firmy w ramach paneuropejskiej inicjatywy edukacyjnej Every Can Counts, oferującej w 14 krajach Europy rozwiązania dla zbiórki puszek po napojach w modelu „out of home”.

Przyjaciele szkła

Natomiast dywizja szklana konsekwentnie wspiera nie tylko w Polsce, ale i w Europie działania edukacyjne w zakresie recyklingu opakowań szklanych, prowadzone zarówno wśród dzieci i młodzieży, jak i osób dorosłych przez organizację non-profit Friends of Glass. Podejmowane inicjatywy są prowadzone w formie eventów, działań viralowych oraz w mediach społecznościowych. Co roku Przyjaciół Szkła wspierają na wielu płaszczyznach producenci żywności i napojów, którzy tym samym propagują wybór opakowań szklanych, dbałość o środowisko, jakość produktów i o zdrowie – informuje Barbara Maciałczyk, marketing manager w Ardagh Group odpowiedzialna za działania Friends of Glass w Polsce. – Chcemy również uświadamiać konsumentów, że opakowania szklane są zasobem, który należy odpowiednio zagospodarować. Podobna idea przyświeca kampaniom wizerunkowym prowadzonym przez Friends of Glass Polska wraz z ambasadorem naszej marki – Bartkiem Jędrzejakiem. 

Technologia zaczerpnięta z przemysłu czekoladowego 

Grupa Ardagh inwestuje również w innowacyjne rozwiązania do kreowania i tworzenia swoich produktów. Dywizja opakowań szklanych może się pochwalić nowoczesnym programem Free-form, który służy do modelowania produktów w 3D. Freeform zawiera dotykowe narzędzie, dzięki któremu projektant wirtualnie rzeźbi w materiale jak w glinie. Każdy tworzony w Europie grawer projektowany jest właśnie przy jego użyciu. W efekcie klient widzi dokładnie taki model produktu, jaki będzie wyprodukowany. Zalety programu Freeform można docenić przy najbardziej skomplikowanych grawerach i – co istotne – technika ta minimalizuje ewentualne wady produkcyjne.

Cydr i woda

Na rynek Europy Wschodniej firma zaprojektowała ostatnio dwa produkty, które zdecydowanie wyróżniają się na półce sklepowej oryginalnymi grawerami. Są nimi butelka do Cydru Lubelskiego i butelka do wody Tiche.

Butelka do Cydru Lubelskiego ma niespotykanej wielkości grawer – tworzą go litery, które wyglądają jak powierzchnia walca, bez zaostrzonych ostrych krawędzi. Grawer został zoptymalizowany pod kątem jego „długowieczności”, to znaczy, że nie traci on na jakości wraz ze zużywaniem się części formujących. Butelki o pojemności 400 ml są lżejsze o ok. 10% dzięki metodzie produkcji NNPB (Narrow-Neck Press And Blow), co z kolei wiąże się zarówno z mniejszym zużyciem surowców naturalnych, jak i przekłada się na korzyści dla środowiska.

Kolejnym przykładem szklanego opakowania wyróżniającego się na półce sklepowej skomplikowanym grawerem jest butelka do wody Tiche, która została wprowadzona na rynek litewski. Opakowanie o pojemności 750 ml jest wzorowane na istniejącej 330 ml butelce. Na przodzie pojemnika znajduje się charakterystyczny dla marki Tiche symbol starożytnej Nimfy niosącej krystaliczną wodę prosto z serca Ziemi. Grawer został zoptymalizowany pod kątem możliwości jego uformowania we wspomnianym wcześniej procesie produkcji cienkościennych opakowań szklanych NNPB. Dzięki temu masa opakowania szklanego obniżyła się o blisko 33%, co wpisuje się w rynkowe trendy opakowaniowe.

Variable Print, Reveal, Matte&Mirror

Na uwagę zasługują także innowacyjne rozwiązania w obszarze puszek i wieczek aluminiowych. Oprócz znanych od lat innowacji, takich jak lakier matowy czy kolorowe warianty wieczek i kluczyków, na rynku pojawiły się nowości z powodzeniem stosowane już przez partnerów Grupy w celu zróżnicowania oferty i zapewnienia nowych doznań konsumentom.

Variable Print to technologia pozwalająca na uzyskanie do 24 wariantów jednego podstawowego wzoru. Może to być imię, spersonalizowany komunikat lub symbole poszczególnych dzielnic miasta, np. Warszawy. Takie innowacyjne rozwiązanie umożliwia szybkie przygotowanie akcji promocyjnych, jest wyróżnikiem na półce sklepowej i stanowi wartość kolekcjonerską.

Z kolei Reveal Impact to rozwinięcie znanej już technologii druku termochromicznego, bazującej na drukowaniu na puszce symbolu, który zmienia kolor w zależności od temperatury. W nowym rozwiązaniu zastosowano kombinację dwóch farb termoczułych. Farby te nie tylko wskazują odpowiednią temperaturę do picia napoju, ale także ułatwiają interakcję z odbiorcą. Przy stopniowej zmianie temperatury jeden kolor znika szybciej niż drugi, odsłaniając ukrytą wiadomość dla konsumenta.

Kolejną nowością jest technologia Matte & Mirror Impact, która umożliwia niespotykane dotąd połączenie matowych i błyszczących powierzchni na jednej i tej samej puszce. Specjalne dodatki użyte z dowolnymi kolorami do nadruku pozwalają na uzyskanie matowych efektów na zewnętrznej powierzchni błyszczącej. Podczas procesu suszenia w produkcji puszki mieszanka tworzy strukturę powierzchni, która inaczej odbija światło, tworząc tym samym matowy efekt.

Opisane rozwiązania są naszą odpowiedzią na dynamiczne zmiany trendów rynkowych i związane z tym oczekiwania naszych partnerów. Cieszymy się, że możemy sprostać tym wyzwaniom – mówi Tomasz Janowski, dyrektor generalny Ardagh Metal Beverage Trading Poland.

Wszystkie innowacyjne rozwiązania będzie można zobaczyć na firmowym stoisku (225/4A) podczas targów Brau w Norymberdze, które odbędą się w dniach 13-15 listopada 2018 r. 

www.ardaghgroup.com

Artykuł sponsorowany