Technologia Kodak Flexcel NX rozwija się systematycznie. O ile same płyty fleksograficzne NX podlegają udoskonaleniom technologicznym podczas ich produkcji na linii w fabryce, których nie odczuwa bezpośrednio użytkownik, bo stabilność materiałowa w procesach druku jest przecież bardzo pożądana, o tyle sposób przygotowania formy drukowej jest coraz bardziej zaawansowany. Klient otrzymuje coraz to nowsze narzędzia, aby z technologii Flexcel NX wydobyć jak najwięcej.
Nowa wersja oprogramowania TIFF Assembler Plus jest właśnie takim narzędziem. Kodak wiele funkcji, które w konkurencyjnych systemach znajdują się w RIP-ach, stosuje w oprogramowaniu sterującym naświetlarką. Ma to wiele korzyści, bo sam system jest dzięki temu otwarty na różne RIP-y, a przy tym nie obciąża ich funkcjami patteringowymi czy wentylami energetycznymi hyperflex, co mogłoby wydłużać proces ripowania. Ważne jest również, że narzędzia umieszczone w TIFF Assembler Plus mogą być stosowane nie tylko z poziomu obsługi naświetlarki, ale i z poziomu grafików wypuszczających prace na RIP-a, zaszywając w plikach komendy do nadawania poszczególnych struktur patteringowych, stosowania opcji hyperflex itd.
Ale co nowego w TIFF Assembler Plus wersja 4.1?
Oczywiście struktury DigiCap NX. Standardowa oraz zaawansowane – razem sześć struktur do świadomego zastosowania. Dlaczego świadomego? Musimy pamiętać bowiem o tym, że podobnie jak w wałkach anilox, struktury DigiCap NX posiadają faktor pojemnościowy i powinny być starannie dobierane do używanych wałków anilox. Działa to również w drugą stronę – parametry wałków anilox powinny być dopasowane do poszczególnych struktur. Jak to działa? Proszę spojrzeć na ilustracje.
Dzięki strukturom DigiCap NX mamy w ręku bardzo dobre narzędzia do polepszenia przenoszenia farby na poszczególne podłoża, dopasowując rodzaj struktury do posiadanych w drukarni wałków anilox. Należy tutaj podkreślić, że nie zużywa się więcej farby, a jedynie poprawia jakość przenoszenia i krycia na wydruku. Bardzo ważna informacja dla użytkowników: dobierając odpowiednie struktury dla np. białej farby możemy liczyć na wymierne oszczędności w zużyciu farby.
Dual Mode. To, na co czekaliśmy – w jednym layoucie można ułożyć separacje ze strukturami i bez struktur.
Opcja Dual Mode umożliwia optymalne wykorzystanie powierzchni na płycie oraz równocześnie usprawnia pracę przygotowalni.
Nowy hyperflex. W nowym TIFF Assembler Plus mamy rozszerzenie narzędzia, jakim jest wsparcie m.in. dla punktów w wysokich światłach, które potrafią zejść do wielkości 10 mikrometrów i być stabilne. Dzięki tej opcji możemy również stosować coraz mniejsze punkty w obszarach hybrydowych, co niezwykle pozytywnie wpływa na stabilność i jakość druku w tych obszarach. Opcję hyperflex z powodzeniem można stosować także przy wykonywaniu form drukowych z rastrem stochastycznym Staccato. Już dzisiaj można drukować takim rastrem z punktem o wielkości 20 mikrometrów. Są już drukarnie w Polsce, które to stosują.
Oszczędność wymywacza. W nowej wersji nie zapomniano o możliwości wypalenia maski w miejscach poza użytkami, co powoduje polimeryzację fotopolimeru. Miejsca te nie są wymywane, a więc nie zanieczyszczają wymywacza. Zapewnia to czystszy proces wymywania płyty, co jest bardzo ważne przy coraz wyższych liniaturach i stosowaniu struktur patteringowych.
Cięcie płyt na użytki. Nareszcie można połączyć system Kodak Flexcel NX z ploterami do cięcia płyt flekso, co bardzo ułatwia i przyspiesza przygotowanie płyt do przekazania do druku.
Tiff Assembler Plus jest tylko jednym z elementów całej technologii Kodak Flexcel NX. Jest rozwijany zgodnie z zapotrzebowaniem klientów i we współpracy z nimi. Nowe opcje są testowane w warunkach produkcyjnych u klientów. Po tym okresie są dostępne dla wszystkich użytkowników ze strony serwisowej Kodak.
Jacek Galiński