Linoprint na targach Interpack Tomasz Krawczak
2 Jun 2011 08:15

Podczas targów Interpack firma Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) zaprezentowała swoje stale rosnące portfolio urządzeń i rozwiązań przeznaczonych do cyfrowego drukowania inkjetowego UV. Absolutną światową premierą był pokaz urządzenia DriveLine F do druku na foliach typu blister, przezna-czonych dla produktów farmaceutycznych. Rośnie znaczenie druku cyfrowego opakowań Obecność firmy Linoprint na targach Interpack miała charakter małego jubileuszu, bowiem pierwszą imprezą, na której pokazała swoje produkty, były te same targi trzy lata temu. W tym okresie firma stała się istotną, choć ciągle zdecydowanie niszową, częścią biznesu Heidelberga (o jej rosnącym znaczeniu dla koncernu świadczyły nie tylko nowoczesne maszyny na stoisku, ale także podpisana niedawno umowa partnerska z firmą Ricoh). Cyfrowa część biznesu koncernu Heidelberg jest skierowana przede wszystkim do drukarzy poszukujących metod realizacji krótkich nakładów za rozsądne pieniądze i opcjonalnej personalizacji druku. Drukowanie atramentowe niezwykle szybko przybiera na znaczeniu w całej branży drukowania opakowań – mówił przed targami Stephan Plenz, członek zarządu firmy Heidelberg odpowiedzialny za dział Heidelberg Equipment. – Heidelberg od wielu lat konsekwentnie inwestuje w rozwój przemysłowego drukowania inkjetowego. Cyfrowe systemy atramentowe z serii Linoprint oferują właścicielom marek i producentom opakowań wiele różnych obszarów zastosowań w nowoczesnym opakowalnictwie, począwszy od personalizacji aż po drukowanie na wymagających podłożach. Koncern skupił swą targową prezentację na rozwiązaniach przeznaczonych dla branży farmaceutycznej, kosmetycznej i chemicznej oraz „zrób to sam” (DIY). Niezależne badania rynkowe wskazują, że wartość pudełek kartonowych, folii oraz etykiet zadrukowanych z pomocą maszyn cyfrowych osiągnęła w 2009 r. poziom 2,5 mld euro. Specjaliści przewidują dalszy wzrost tego segmentu poligrafii średnio o 17 proc. rocznie do 2015 r. Cyfrowy druk atramentowy UV zyskuje na znaczeniu, bo umożliwia zadruk szerokiej gamy podłoży, a w dodatku może być bezpośrednio włączony do istniejących linii do produkcji opakowań – mówi Stephan Plenz. Światowa premiera na targach Interpack Przy okazji targów Interpack Linoprint (Heidelberg) pokazał, w jaki sposób pudełka składane zadrukowane w technice offsetowej, a także etykiety i blistry mogą być zindywidualizowane z pomocą drukarek atramentowych UV. Przykładowo system drukujący DriveLine C umożliwia drukowanie log i etykiet w wyjątkowo krótkich nakładach i wielu wersjach językowych, zaś DriveLine B znajduje zastosowanie głównie dla etykiet samoprzylepnych, folii aluminiowych i tworzyw sztucznych (np. pokrywek kubków na jogurty), jak też folii do blistrów na tabletki. Dzięki cylindrowi z kontrolą temperatury system umożliwia także druk na podłożach elastycznych oraz wrażliwych na naprężanie, rozciąganie i wahania temperatury. W ramach tzw. „late stage differentiation”, czyli personalizowania zlecenia na ostatnich etapach produkcji, nawet najmniejsze nakłady można drukować wedle potrzeb i w odpowiedniej jakości. Ale największym wydarzeniem targów była premierowa prezentacja urządzenia DriveLine F – systemu, który można zintegrować z linią do pakowania, oferującego – jak twierdzi producent – maksymalną wszechstronność i niezawodność przy produkcji folii typu blister. Maszyna nie wyszła jeszcze z fazy koncepcyjnej; jak przyznał na stoisku Berthold Gieß, product manager w Heidelberg Linoprint, sprzedaż jej komercyjnej wersji powinna rozpocząć się w listopadzie br. DriveLine F to system druku cyfrowego UV, przeznaczony do drukowania inline lub nearline, stworzony przede wszystkim z myślą o farmacji i inżynierii medycznej. Jak mówił Daniel Dreyer, szef działu biznesowego Heidelberg Linoprint: System umożliwia producentom z tych sektorów, podobnie jak drukarniom opakowaniowym, zintegrowanie cyfrowego druku inkjetowego z istniejącymi liniami produkcyjnymi, zapewniając bezpieczne i niezawodne drukowanie zindywidualizowanych materiałów opakowaniowych. DriveLine F dostosowuje się idealnie do tempa linii pakujących i obsługuje druk ciągły oraz przerywany. Urządzenie wykorzystuje specjalnie stworzone atramenty UV o obniżonym ryzyku migracji do produktu, charakteryzujące się doskonałymi własnościami schnięcia (lampy UV utwardzają je natychmiast po zadrukowaniu), odpornością na zanikanie i ścieranie, dzięki czemu dodatkowe powlekanie powierzchni nie jest konieczne. System kontroli gwarantuje wysoki stopień dopasowania układu graficznego i danych na podłożu. DriveLine F drukuje na aluminium, foliach wieloskładnikowych oraz niektórych tworzywach PP i PE o grubości – w zależności od rodzaju materiału – od 15 do 100 μm. Szerokość zadruku wynosi 160 lub 320 mm. Zastosowanie drugiej, opcjonalnej głowicy pozwala na drukowanie drugim kolorem, podwyższenie rozdzielczości lub przyspieszenie procesu drukowania. Nad bezbłędnością procesu zadruku czuwa opcjonalny system wizyjny Linoprint Inspection Control. Kamera wysokiej rozdzielczości, wykorzystywana do sprawdzania jakości druku rejestruje całą szerokość obrazu i jest w pełni zintegrowana w systemie workflow, który dokładnie sprawdza wszystkie dane (stałe i zmienne), w tym czcionki, tekst, grafikę, kody kreskowe i kody 2D. Jest to szczególnie istotne w przypadku produktów farmaceutycznych, gdzie jakikolwiek błąd w zadruku opakowania może mieć poważne konsekwencje zdrowotne dla użytkownika. DriveLine F jest wyposażony we własny napęd oraz system przechowywania, dlatego może być zaimplementowany zarówno do tymczasowych, jak i ciągłych operacji. Kontrola dozownika podłoża pozwala na optymalną prędkość obrotu roli oraz stałą, wysoką jakość druku. W pełni zintegrowane wewnątrz maszyny rolki prowadzące eliminują ryzyko nierównego nawijania materiału nawet w trakcie operacji przerywanych. Modułowy DriveLine F umożliwia drukowanie inline na foliach monochromatycznych lub z dwoma kolorami; w drugim przypadku maszyna jest uzupełniana o drugą głowicę drukującą. Dołączone oprogramowanie Linoprint Flow automatycznie kontroluje cały proces drukowania, od prepressu do liczenia druku. Umożliwia kompletną zmianę wyglądu każdego wydruku. Nie ma potrzeby manualnego wprowadzania danych zmiennych – można je w prosty sposób zaimportować z plików CSV lub bezpośrednio z bazy danych SQL. Moduł kodów kreskowych tworzy wszystkie standardowe kody 1D i 2D oraz szybko integruje nowo zdefiniowane kody. Nie tylko Linoprint Oprócz stoiska Linoprint, Heidelberg na targach Interpack pokazał swoje rozwiązania w ramach „Innovationparc Packaging” w dziale „Zdrowie i Uroda”. Producent przedstawił propozycje w zakresie drukowania i uszlachetniania opakowań (m.in. tłoczenia folią na zimno) dla produktów OTC, kosmetyków aptecznych oraz produktów kosmetycznych.