Pankaboard kontynuuje inwestycje w rozwój swoich produktów – Tomasz Krawczak
21 Sep 2016 08:55

Pankaboard kontynuuje swój program inwestycyjny, tym razem modernizując maszynę BM2, na której produkowane są kartony pudełkowe (FBB) o wyższej specyfikacji wagowej. To ciąg dalszy inwestycji, które niedawno miały miejsce w odniesieniu do maszyny BM3, gdzie zainstalowano nowy wlew rozcieńczający. Pankaboard jest stosunkowo młodą firmą, ale z bardzo długimi tradycjami w produkcji kartonu, które sięgają jeszcze roku 1912, gdy otwarto fabrykę w Pankakoski. W 2006 roku grupa, której przewodniczył dr Dermot Smurfit, kupiła fabrykę w Pankakoski od koncernu Stora Enso i tak powstała firma Panka- board. Od tamtej pory przedsiębiorstwo nie zaprzestaje regularnych inwestycji w obie maszyny papiernicze: tę, na której wytwarzane są kartony FBB oraz drugą, służącą do produkcji niepowlekanych kartonów specjalnych – z myślą o stałym podnoszeniu jakości produktów i poszerzaniu ich portfolio. Na początku 2016 roku firma zainwestowała w poprawę kontroli formowania na maszynie BM2, aby osiągnąć najwyższe standardy jakości. W ten sposób udoskonalono i zoptymalizowano dystrybucję włókien w celu zwiększenia płynności i wydajności procesu. Dzięki tej ukierunkowanej inwestycji i rozwojowi dedykowanych produktów udało nam się osiągnąć lepsze formowanie, co w rezultacie przekłada się na wiele korzyści dla naszych klientów – powiedział Petri Saastamoinen, dyrektor zakładu Pankaboard. W efekcie tej zmiany osiągnięto doskonałą jakość do zadruku, ulepszoną powierzchnię pod laminowanie i poprawione właściwości robocze na szybkich liniach pakowania. Nowa technologia dystrybucji włókien pozwoli firmie kontynuować prace modernizacyjne przy kartonach pudełkowych, optymalizując ofertę produktową dla strategicznych zastosowań końcowych. Pankaboard jest światowym liderem w produkcji specjalnych kartonów z wydajnością 110 tys. t/r. Portfolio produktów składa się z kartonów pudełkowych (FBB) o dużej grubości oraz z niepowlekanych kartonów specjalnych. Firma oferuje kartony o szerokim zakresie zastosowań końcowych, w tym do luksusowych opakowań alkoholi i żywności, passe-partout, wkładek izolujących czy komunikacji wizualnej. Pankaboard realizuje strategię organicznego rozwoju, co oznacza nie tylko zwiększanie jakości, ilości oraz gamy produktów, ale także wzmacnianie obecności na rynkach globalnych. Firma w 2013 r. otworzyła swe pierwsze biuro handlowe (w Anglii), by w następnych latach uruchomić przedstawicielstwa także w Rosji, Polsce, Niemczech i ostatnio w USA. Otwieranie własnych biur na kluczowych rynkach pomaga w zbliżeniu się do klientów i znacznie wspiera ulepszanie oferowanego im serwisu. Polska jest dużym rynkiem i taki schemat prowadzenia działalności jest naturalnym zjawiskiem. Ostatnie 1,5 roku potwierdza, że była to dobra decyzja – tłumaczy Grzegorz Dąbrowski, szef sprzedaży Pankaboard w Polsce. Podkreśla, że dzięki własnemu przedstawicielstwu firma szybciej reaguje na zapytania polskich klientów i lepiej wspiera ich od strony technicznej, a także bardziej efektywnie organizuje logistykę dostaw. Organizujemy wspólne produkcje testowe czy szkolenia produktowe dla pracowników z działów sprzedaży, produkcji, zakupów oraz jakości. Staramy się być z klientem od momentu ofertowania do wytworzenia produktu końcowego oraz angażować się we wspólne rozwiązywanie problemów, których nawet w najlepiej ułożonej współpracy nie da się uniknąć – dodaje Grzegorz Dąbrowski. Największe zainteresowanie polskich klientów wzbudzają dostępne w ofercie Pankaboard tzw. kartony pudełkowe FBB stosowane w wielu branżach. W gamie swych produktów posiadamy zarówno kartony GC1 (Pankawhite), jak i GC2 (Pankabrite), których zakres gramaturowy to 275-560 g/m2. Sprzedaż tych produktów z naszego portfolio rośnie najszybciej, choć wciąż jeszcze więcej dostarczamy kartonów niepowlekanych, tzw. specjalnych – mówi szef sprzedaży Pankaboard w Polsce. Grzegorz Dąbrowski przyznaje, że decyzje o wdrażaniu zmian w strukturze i ofercie Pankaboard – do których zalicza wspomniane wcześniej usprawnienia maszyny BM2 – wynikają ze wsłuchiwania się przedstawicieli handlowych firmy w oczekiwania klientów. Dzięki bezpośredniej obecności na kluczowych dla nas rynkach uzyskujemy wskazówki, co i w jakim zakresie powinniśmy poprawić. Wynikiem takich informacji jest udoskonalanie poszczególnych produktów. Nowy proces kontroli w maszynie BM2 przekłada się przykładowo na większą spójność w formowaniu kartonu. Poprawiony został również proces produkcji kartonu Pankadisc, co umożliwiło osiągnięcie lepszej drukowności tektury. Końcowym wynikiem inwestycji w maszynę BM2 jest dołączenie do portfolio firmy nowego produktu dedykowanego opakowaniom luksusowym. Pankalux – bo taką nosi nazwę – jest kartonem GC1, który oferuje szereg udoskonaleń. Powinny one być widoczne zarówno przy przetwarzaniu kartonu, jak i na liniach pakujących odbiorców końcowych. Bardziej spójne formowanie kartonu prowadzi do lepszego i bardziej równomiernego powlekania oraz poprawy odbioru wizualnego. Będzie to szczególnie widoczne przy laminacji folią metalizowaną. Karton będzie miał również bardziej „zamkniętą” powierzchnię, co oznacza lepsze osiągi w przypadku lakierowania UV. Bardziej równomierny rozkład warstw włókien znacznie poprawi właściwości kartonu przy bigowaniu i składaniu, a tym samym wzrośnie jego odporność na pękanie. Grzegorz Dąbrowski zaprasza polskich klientów, którzy pragną bliżej zapoznać się z aktualną ofertą firmy, do odwiedzin stoiska Pankaboard na wrześniowych targach FachPack w Norymberdze. Targi branżowe są bardzo dobrą okazją do przedstawienia swojej oferty oraz pokazania, jak firma chce spełniać oczekiwania rynku. To również dobry moment do przedstawienia wszelkich nowości. Targi FachPack chcemy wykorzystać m.in. do pokazania naszego nowego produktu – Pankalux – podkreśla mój rozmówca.