Szanse i zagrożenia globalnego rynku pojemników szklanych
13 Jul 2017 09:23

Tworzywa sztuczne i metal to materiały, które w przemyśle opakowaniowym od dziesięcioleci traktowane są jako alternatywne – a tym samym konkurencyjne – względem szkła. Specjaliści nie mają wątpliwości, że należy się spodziewać stopniowego spadku popytu na opakowania szklane, które są wypierane w coraz większej ilości sektorów przemysłu przez plastikowe butelki i metalowe puszki. 

Na szczęście dla producentów opakowań szklanych ich produkty nadal dominują w wielu branżach, m.in. chemicznej (do pakowania substancji wysoce reaktywnych i rozpuszczalników przemysłowych) oraz napojowej. 

Firma badawcza Future Market Insights (FMI) opracowała raport zatytułowany „Rynek pojemników szklanych: analiza i ocena szans światowego sektora w latach 2016-2026”, w którym przewiduje, że wzrost światowego rynku pojemników szklanych zależy od rosnącej konsumpcji wspomnianych wyżej substancji oraz napojów alkoholowych i bezalkoholowych. 

Globalne obroty firm produkujących pojemniki szklane osiągnęły w 2016 r. poziom 46,5 mld dolarów. Kluczowe stwierdzenie raportu FMI głosi, że rynek osiągnie wartość 65.569,4 mln dolarów do końca 2026 r., co oznacza średnioroczną stopę wzrostu na poziomie 4,1% CAGR. 

Wpływ opakowań z tworzyw sztucznych i metalu

Autorzy raportu dokonali podsumowania wielu czynników, które oddziałują na rozwój światowego rynku pojemników szklanych, i skupili swą uwagę na tych, które hamują jego szybszy wzrost. Jak ocenili, ten sektor będzie nadal zmagał się z wyzwaniami wynikającymi z rosnącej presji cenowej. Nasilające się procesy konsolidacji bazy klientów pakujących swe produkty w pojemniki szklane ograniczają konkurencyjność na rynku, a tym samym zachęcają ich do żądania coraz niższych opłat od producentów opakowań. Tym ostatnim również łatwiej jest sprzedawać swoje produkty dużym odbiorcom, ale cierpi na tym skala ich zysków. 

Co więcej, rośnie konkurencja ze strony producentów plastikowych butelek i metalowych puszek. Żywność dla niemowląt, kawa, sosy oraz wiele innych podobnych produktów, które w przeszłości były pakowane w pojemniki ze szkła, jest obecnie dostępnych w opakowaniach z innych materiałów. Wysokie koszty produkcji opakowań ze szkła, ich kruchość oraz duża masa także przekonują firmy działające na rynkach spożywczym i napojowym do szukania alternatywy w sektorze opakowań z metalu i tworzyw sztucznych. 

 

Rośnie zapotrzebowanie na lekkie butelki szklane

Liderzy rynkowi będą nadal dążyć do redukcji masy pojemników ze szkła, tym samym zwiększając zyski logistyczne. Lżejsze pojemniki ze szkła zyskują popularność, bo zapewniają wartość dodaną (mniejszy ciężar to niższe koszty transportu i magazynowania) oraz zwiększają poziom zysków producentów towarów. Raport zdradza, że w okresie 2016-2026 ponad 2/3 globalnych obrotów ze sprzedaży pojemników szklanych będzie generowanych przez butelki. Popyt na słoiki również powinien utrzymać się na wysokim poziomie, podczas gdy ze zdecydowanym spadkiem rynkowego zainteresowania swą ofertą powinni się liczyć producenci pojemników na świeczki oraz fiolek ze szkła. 

Większość pojemników z tego materiału to butelki na napoje. W 2016 r. wartość tego sektora wyniosła ponad 31 mld dolarów (80% przypadło na napoje alkoholowe). Raport przewiduje, że powody do zadowolenia mają także producenci buteleczek i słoiczków przeznaczonych dla sektora kosmetycznego i perfumeryjnego (4,6% CAGR w opisanym okresie). Kryterium wyboru w tych sektorach – prócz przeznaczenia i kształtu – jest także ich kolor. Blisko 45% zysków ze sprzedaży generują pojemniki o szkle oranżowym (barwionym); do 2026 r. ich globalna konsumpcja osiągnie poziom 32 tys. ton pojemników. Z kolei udział pojemników ze szkła niebarwionego powinien sięgnąć 28% do końca 2026 r. 

W raporcie „Rynek pojemników szklanych: analiza i ocena szans światowego sektora w latach 2016-2026” Europa została uznana za największy rynek dla pojemników szklanych. Mimo to udział rynku europejskiego w ogólnej wartości tego sektora będzie spadał i w 2026 r. jedynie nieznacznie przewyższy region Azji i Pacyfiku, który do końca opisanego okresu osiągnie poziom 33%. Czołowi producenci pojemników ze szkła na świecie, którzy zostali sprofilowani w raporcie, to: Vidrala, Amcor, Owens-Illinois, BA Glass, Saverglass Group, Ardagh Group, Consol Glass (Pty), Hindusthan National Glass & Industries, Nampak oraz Wiegand Glas.

Na podstawie informacji Future Market Insights opracował TK