Co dalej z Pakfoodem?
1 Jan 1970 09:56

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Przez cztery jesienne dni (25-28 września) w halach Międzynarodowych Targów Poznańskich gościły firmy sektora spożywczego uczestniczące w bloku targów dla biznesu Polagra, na który składają się: Polagra Food, Polagra Tech oraz Pakfood, Polagra Gastro i Invest Hotel. Wiele wskazuje na to, że Pakfood w obecnej formule odbył się w tym roku po raz ostatni. 

Duży może więcej

Blok targów Polagra w Poznaniu to dla branż spożywczej i gastronomicznej możliwość zapoznania się z najnowszymi trendami, rozwiązaniami technologicznymi, a także promocja polskiej gospodarki. Tegoroczną wystawę utworzyło ponad 900 wystawców z 36 krajów. Ekspozycji dopełniało szerokie portfolio szkoleń, konferencji, konkursów i pokazów kulinarnych. Goście targów przyjechali do Poznania z całej Polski, ale także z zagranicy, między innymi w ramach programu Hosted Buyers z: Singapuru, Tadżykistanu, Uzbekistanu, Libanu, Egiptu, Kataru, Rumunii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Belgii i Ukrainy.

Poznańska impreza to największe targi dla sektora spożywczego w Europie Środkowo-Wschodniej. Stoiska zarówno firm polskich, jak i międzynarodowych koncernów przyciągają premierami i najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie produkcji żywności oraz innowacji technologicznych. Dla klientów ważna jest także możliwość odbywania konstruktywnych spotkań w jednym miejscu i porównania realnych ofert producentów czy dystrybutorów. Polagra to także budowanie zaufania biznesowego poprzez rozmowę na miejscu w sprzyjającym do tego środowisku, z możliwością poznania ludzi, którzy tworzą firmę, i obejrzenia jej produktów. 

Polagra Tech i Pakfood: poszukiwanie złotego środka

Tradycja organizowania poznańskich targów dla branży producentów i dostawców techniki pakowania, a także rozwiązań pozwalających na co dzień podejmować wyzwania logistyczne, sięga niemalże 40 lat. Przez ten czas targi te przeszły metamorfozę, dzięki której w kalendarzu kluczowych spotkań targowych dla branży znajdują się dwie duże, odbywające się naprzemiennie w cyklu dwuletnim imprezy: Międzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Logistyki TAROPAK oraz Targi Opakowań dla Przemysłu Spożywczego PAKFOOD.

Decyzję o wspólnym zorganizowaniu obu imprez – dodatkowo w towarzystwie Międzynarodowych Targów Wyrobów Spożywczych POLAGRA-FOOD – organizatorzy tłumaczą wzajemną bliskością branż technologii spożywczych i opakowań. Z tego powodu ich wspólna organizacja ma zapewniać interesującą okazję do spotkania tych dwóch przenikających się środowisk, a przy okazji zoptymalizować koszty i czas zarówno wystawców, jak i zwiedzających. 

W br. z tej okazji postanowiło skorzystać kilkudziesięciu producentów maszyn, materiałów do produkcji opakowań oraz dostawców usług dla tego sektora. W ich gronie znalazły się m.in. firmy: AHS Polska, ATS, Becker, Coffee Service, Hit Kody Kreskowe, ID Lifting, Ilapak, Intergrafix, Ishida, Kongsberg, Lo-gispak, Multivac, Orwak, Pakmar, Plus Digital, Polpak, Radpak, Rovema, Silgan, Speeedpack, Techpak, Velteko oraz Witt. 

Czas na zmiany?

Opinie wystawców na temat tegorocznej imprezy nie były jednoznaczne. Obok głosów zadowolenia były i takie, że zapowiadanego – i oczekiwanego – przez organizatorów przenikania się branż spożywczej i opakowaniowej, służącego nawiązywaniu kontaktów biznesowych, nie udało się w pełni osiągnąć. Hala numer 3, mimo strategicznie dobrego położenia tuż przy głównym wejściu na teren MTP, nie roiła się od zwiedzających. Z drugiej strony pozytywne opinie na temat przebiegu targów wyrażali przedstawiciele tych firm z sektora opakowaniowego, które prezentowały swoją ofertę w halach zajmowanych przez inne wystawy: Polagra-Tech (m.in. Witt Polska oraz Fenix Systems, polski dystrybutor rozwiązań marki Ishida) czy Polagra-Gastro (Multivac). 

Gdzie leży problem? Czy wynika on ze zbyt długiego czasu trwania targów Pakfood, które mogłyby lepiej sprawdzić się w bardziej skondensowanej wersji (np. 2-dniowej)? A może organizowanie co roku wystaw opakowaniowych w Poznaniu (na zmianę Pakfood i Taropak) w sytuacji, gdy rośnie liczba konkurencyjnych wydarzeń – takich jak Warsaw Pack, Packaging Innovations, a za chwilę ExpoOPAKOWANIA 2017 na Śląsku) straciło rację bytu? Na te pytania muszą odpowiedzieć sobie sami organizatorzy i wydaje się, że to właśnie starają się uczynić. 

W trakcie tegorocznych targów dotarły do nas informacje o możliwej rezygnacji z dalszej organizacji tej imprezy. Skontaktowaliśmy się z dyrektorką projektu PAKFOOD Joanną Jasińską, która przyznaje, że ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta. Jest jednak prawdopodobne, że zamiast zrezygnować z ich organizacji zdecydujemy się na połączenie targów Pakfood i Polagra-Tech w jedną imprezę. Uważamy, że synergia, jaka została wypracowana przez wspólną obecność w Poznaniu w jednym czasie producentów maszyn i usług branży opakowaniowej dla przemysłu spożywczego oraz producentów maszyn i urządzeń do produkcji spożywczej, jest bardzo dobrze odbierana przez potencjalnych klientów obu sektorów, czyli przedstawicieli zakładów spożywczych. Dzięki tej zmianie producenci gotowych wyrobów żywnościowych będą mogli w jednym miejscu zasięgnąć informacji nie tylko o tym, na jakich nowoczesnych urządzeniach wyprodukować swój produkt, ale także jak atrakcyjnie i ekonomicznie go opakować.

Taka decyzja oznaczałaby również odseparowanie targów maszynowych od Polagra-Food (tak jak i Taropaku, który w przyszłym roku odbędzie się na przełomie września i października wraz z targami Polagra Tech i Polagra Gastro, zaś Polagra-Food po raz pierwszy w maju). 

Opracowanie: TK

Przez cztery jesienne dni w halach Międzynarodowych Targów Poznańskich gościły firmy sektora spożywczego.