Młodzi polscy projektanci błysnęli w konkursie Glassberries 
1 Jan 1970 12:14

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Tegoroczna gala wręczenia nagród Glassberies Design Awards odbyła się 7 czerwca w Barcelonie, we wnętrzach Casa Milá, perełki sztuki architektonicznej zaprojektowanej przez Antonio Gaudiego. Nie po raz pierwszy duże powody do satysfakcji mieli polscy studenci wzornictwa przemysłowego, w których ręce trafiły dwie z trzech głównych nagród konkursowych.

BA Glass, firma zajmująca się produkcją opakowań szklanych dla przemysłu spożywczego, od kilku lat z powodzeniem organizuje konkurs dla młodych projektantów z europejskich uczelni, tworząc nowe koncepcje opakowań szklanych. Impreza służy promocji hiszpańskich i zagranicznych studentów zajmujących się projektowaniem, zachęcając ich do przedstawiania oryginalnych prac, które będą przygotowane z poszanowaniem spójnej tożsamości, kreatywności, innowacji i zrównoważonego rozwoju. 

Partnerem 7. już edycji konkursu została – na zaproszenie organizatora, producenta opakowań szklanych BA Glass – firma Smurfit Kappa i to właśnie tam wymyślono zadanie dla uczestników, polegające na zaprojektowaniu szklanej butelki dla rynku win stołowych jako opakowania pierwotnego oraz pudełka z tektury falistej w funkcji opakowania wtórnego. Zadaniem młodych projektantów było przygotowanie koncepcji, w której oba opakowania tworzą spójną całość nadającą się do wprowadzenia do obrotu. 

Na konkurs prace nadesłało ponad 200 studentów z 11 europejskich szkół wyższych; do dalszego etapu skierowano 139 zgłoszeń. Oceną projektów zajęło się jury złożone z przedstawicieli firm: BA Glass, Smurfit Kappa, Sogrape, Freixenet, Concept Emballage oraz projektantka Rita Rivotti. 

Najpierw teoria...

Zanim ze sceny w audytorium Casa Milá padły nazwiska laureatów, zaproszeni goście mieli okazję wysłuchać kilku interesujących prelekcji. 

Prelekcja Joany Carravilla „Zachowania klientów w epoce cyfryzacji” skoncentrowała się na interakcji klientów z markami, ocenie e-handlu oraz Social CRM, czyli koncepcji zarządzania ukierunkowanej na budowanie wzrostu wartości przedsiębiorstwa poprzez utrzymywanie relacji z klientami przy wykorzystaniu mediów społecznościowych. 

Maria Castroviejo z firmy Rabobank, czołowej instytucji finansowej działającej w sektorach żywności i rolnictwa (a zatem również w branży winiarskiej), opowiedziała o tym, w jaki sposób rynki i działający w ich ramach producenci win reagują na stojące przed nimi wyzwania. Prelekcja „Zmiana dynamiki w przemyśle winiarskim” stanowiła interesujące nawiązanie do poprzedniego wystąpienia, koncentrując się na kwestiach takich jak: jakość produktu, oczekiwania wynikające z różnic geograficznych, nowy typ konsumentów, świadomość marki czy znaczenie szkła jako materiału opakowaniowego.

Dyrektor ds. rozwoju biznesu i innowacji z firmy Smurfit Kappa, Jesus Rivas Sanjosé, podjął temat „Innowacje opakowaniowe jako droga do sukcesu w biznesie”. Ta żywa prezentacja z wieloma materiałami wideo skoncentrowała się wpływie cyfrowej transformacji na zmianę paradygmatu w opakowalnictwie. Dodatkowo autor wyjaśnił, w jaki sposób strategia Smurfit Kappa – innowacyjności skoncentrowanej na potrzebach klientów – zwiększa firmową sprzedaż, zmniejsza koszty oraz ogranicza ryzyko klientów. 

Wykład projektanta Masayo Ave był poświęcony wzbogacaniu doświadczeń zmysłowych konsumentów i wpisującemu się w nie trendowi „slow-cycling” („wolnej jazdy”, czyli porzucenia pośpiechu na rzecz głębszego doświadczania rzeczywistości). Jego zdaniem ubiegłoroczne wyzwanie w konkursie Glassberries (studenci mieli dać „drugie życie” szklanym pojemnikom, których oryginalna zawartość została wcześniej zużyta) to świetny przykład wzornictwa skoncentrowanego na potrzebach przyszłości, w których jakość i ekologiczność kształtują pełniejsze doświadczenia użytkowników. 

Wygłoszona przez Tiago Moreirę da Silva, dyrektora marketingu firmy BA Glass prelekcja nawiązywała do tez poprzednich wykładów, ale skoncentrowała się na kwestii projektowania i produkcji pojemników szklanych. Była również okazją do prezentacji ważnych działań BA Glass, które koncentrują się zarówno na ewolucji procesu produkcyjnego (użycie nowych materiałów, niebanalne wzornictwo, redukcja zużycia wody i energii), jak i kreowaniu nowych interakcji na poziomie społecznym (poprzez tworzenie emocjonalnych związków z konsumentem). 

... potem praktyka

W tym roku studenci otrzymali szansę zaprezentowania swoich propozycji w trakcie krótkich, 2-3-minutowych wystąpień. Dzięki temu widzowie mogli lepiej zrozumieć, w jaki sposób rodziły się projekty i jakie koncepcje za nimi stoją. Dla niektórych uczestników była to pierwsza okazja do kontaktu z profesjonalistami oraz publicznej demonstracji swoich „produktów”.

Choć udział w konkursie Glassberries stanowi wartość samą w sobie, tak jak w każdej rywalizacji i tu liczą się miejsca i nagrody. W tym roku zdobywcy nagród – Złotej, Srebrnej i Brązowej – otrzymali urządzenia firmy Apple. Dla laureata głównej nagrody przewidziano również możliwość odbycia opłaconego stażu w dziale wzornictwa firmy BA Glass. Został nim Farid Taher z portugalskiej Wyższej Szkoły Sztuk i Projektowania ESAD Matosinhos, autor projektu mojonello, czyli butelki i tekturowego pudełka inspirowanego świeżym i lekkim charakterem win z północno-zachodniej Portugalii. 

Druga i trzecia nagroda (Srebrna i Brązowa) trafiły w ręce polskich studentów z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. 

Paweł Dworczyk i Katarzyna Pieczko (II miejsce) to autorzy Mer de Fleurs, projektu w stylu francuskim, zaś Wiktoria Mazur (III miejsce) – projektu Bordonatour, czyli butelki na wino Bordeaux zainspirowanej kształtem amfory. 

Uczestnictwo w konkursie Glassberries to wartość tak dla młodych projektantów, jak i dla przedstawicieli branży opakowaniowej oraz firm komercyjnych. Jak podkreślała dyrektor generalna BA Glass Sandra Santos: Wierzymy, że młoda generacja będzie tworzyć nowe pomysły opakowań i czynić szkło jeszcze nowocześniejszym materiałem, który branża producentów wykorzysta dla swojego dobra – zwłaszcza jego ekologiczne zalety.

Na podstawie informacji organizatora opracował TK