Print4All chce dorównać targom interpack
1 Jan 1970 09:54

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W przyszłym roku w Mediolanie zadebiutuje Print4All, nowa impreza targowo-wystawiennicza, która ma wyznaczyć nowe standardy w dziedzinie prezentacji technologii i wiedzy. Organizatorzy zamierzają bowiem zrezygnować z tradycyjnego sektorowego podziału targów (czyli organizowania oddzielnych imprez dla druku komercyjnego, wydawniczego oraz przemysłowego) i połączyć je w tym samym miejscu i czasie w ramach tzw. Innovation Alliance. 

Targi w nowej formule

Nowe wydarzenie zintegruje bowiem trzy „historyczne” marki włoskich imprez wystawienniczych: Converflex, Grafitalia oraz Inprinting, prezentując w jednym miejscu i czasie technologie wklęsłodrukowe oraz fleksograficzne przeznaczone do druku opakowań i etykiet, offsetowe i cyfrowe technologie wykorzystywane w druku komercyjnym i wysokonakładowym, a także liczne techniki drukowania (m.in. sitodruk, tampondruk, ink-jet, druk cyfrowy) stosowane w druku przemysłowym.

Nowa impreza jest przedstawiana jako okazja do odkrycia i porównania wszystkich dostępnych rozwiązań do druku i przetwórstwa, przeznaczonych dla każdego rodzaju podłoży oraz dla wszystkich branż mających związek z drukiem i branżą graficzną. Będzie koncentrować się na ewolucji w szeroko pojętych branżach grafiki i komunikacji, stając się miejscem, w którym mogą spotkać się producenci i dostawcy rozwiązań technologicznych, przetwórcy oraz drukarze, liderzy opinii i właściciele marek.

Print4All nie będzie jedyną imprezą odbywającą się w dniach 29 maja – 1 czerwca przyszłego roku na terenie centrum wystawienniczego Fiera Milano, lecz jedną z kilku skierowanych do podobnych odbiorców i zgrupowanych w tzw. Innovation Alliance (czyli sojuszu innowacyjności). Prócz Print4All będą to także IPACK-IMA, Meat-Tech, Plast oraz Intralogistica Italia. Każda z nich stanie się miejscem prezentacji tego, co najlepsze w ramach technologii i procesów stosowanych w szeroko rozumianej branży druku. 

W efekcie tego porozumienia firmy z sektorów spożywczych i niespożywczych znajdą w Print4All unikalny i maksymalnie wszechstronny pokaz włoskich oraz międzynarodowych rozwiązań dotyczących różnych obszarów produkcji składających się na kompletny łańcuch dostaw: od przygotowania do opakowania, od maszyn do tworzyw sztucznych i gumy, od druku przemysłowego do komercyjnego, od personalizacji grafik opakowaniowych i etykiet po obsługę i magazynowanie gotowych produktów. 

Bogaty program imprez dodatkowych

Jednak targi Print4All nie ograniczą się tylko do wystawy najnowszych osiągnięć przemysłowych; będą również miejscem wielu imprez towarzyszących o charakterze informacyjno-naukowym. Ich przebieg i merytoryczna zawartość będą opracowywane w specjalnych grupach roboczych, w których skład będą wchodzić stowarzyszenia, firmy, eksperci oraz przedsiębiorcy, którzy dostarczą nowe pomysły na rozwój biznesu, wykorzystujące nowatorski potencjał przemysłu drukarskiego. 

Intensive Seminars będą zajmować się konkretnymi problemami branży i pozwolą zrozumieć umocowanie firm w obecnej rzeczywistości ekonomicznej. Z kolei seria spotkań „The Future of...” ma posłużyć nawiązaniu kontaktów z międzynarodowymi ekspertami oraz stanowić narzędzie wsparcia sukcesu „Firmy Przyszłości”. Uczestnicy będą mieli okazję spotkać się z wyjątkowymi osobowościami branży, które zaprezentują im nowe perspektywy i koncepcje, oferujące wartość dodaną wszystkim graczom sektora. 

Na „The Future of...” będą się również składać międzynarodowe wydarzenia stanowiące okazję do debaty i refleksji nad przyszłymi wyzwaniami, na które muszą przygotować się przedsiębiorstwa. Podczas Print4All Paper and Graphics Federation (w której skład wchodzą stowarzyszenia ACIMGA, ARGI, ASSOGRAFICI, ASSOCARTA) zaprezentuje rezultaty blisko 6-miesięcznych badań zatytułowanych „State of the Art of the Industry 4.0 Practice” (czyli obecnego stanu wiedzy na temat praktyk Przemysłu 4.0.). Studium przygotowane we współpracy z mediolańską Wyższą Szkołą Zarządzania SDA Bocconi ma wspomagać firmy w procesie ich dostosowywania się do wyzwań przyszłości. Dostarczy małym i średnim przedsiębiorstwom interesujące pomysły w celu wsparcia ich w zrozumieniu, jak najlepiej wykorzystać najnowocześniejsze technologie, zwłaszcza w zakresie procesów skonsolidowanych, i odnieść korzyści z ulg podatkowych. 

Spotkanie przy okrągłym stole

Pomysł Print4All narodził się w 2014 r. w CPA Spa., firmie realizującej działania promocyjne oraz wydarzenia B2B na zlecenie ACIMGA (włoskiego zrzeszenia producentów maszyn dla przemysłu poligraficznego, przetwórczego i papierniczego). Po pierwszym spotkaniu zorganizowanym pod egidą Assografici (włoskiego zrzeszenia przemysłu poligraficznego i przetwórstwa papieru) nastąpiły kolejne: w 2015 r. na Expo w Mediolanie i rok później w Palermo. Siłami sprawczymi targów Print4All oraz inicjatywy Innovation Alliance są: wspomniana ACIMGA, ARGI (włoskie stowarzyszenie dostawców dla branży graficznej), 4IT Group (firma badawcza monitorująca działanie branży graphic arts) i organizator targów Fiera Milano. Korzystają one ze wsparcia stowarzyszeń Assocarta, Assografici, Atif oraz Włoskiego Instytutu Opakowań.

W dniach 12-13 września br. na terenie Fiera Milano odbyła się konferencja poświęcona idei Print4All oraz Innovation Alliance. Potwierdziła ona rosnące zainteresowanie targami – które mają stać się swoistym punktem odniesienia dla innych imprez tego typu w Europie i w basenie Morza Śródziemnego – bowiem w dwudniowej imprezie uczestniczyło aż 600 zaproszonych gości z 28 krajów Europy oraz delegacje z Bliskiego Wschodu i Afryki. Wśród firm, których reprezentanci pojawili się na konferencji, znalazły się m.in.: COOP, FutureBrand, Packly, Fratelli Carli, Euronics, Barilla, San Pellegrino, FCA, Ogilvy, Artefice, Sacchital, Rotolito Lombarda i wiele innych. 

Przebieg każdego z dwóch dni konferencji był podobny i przybrał formę trzech kilkudziesięciominutowych sesji „okrągłostołowych” moderowanych przez branżowych ekspertów, w których brali udział rozmówcy reprezentujący różne ogniwa łańcucha wartości w branży druku (przemysł graficzny, drukarski oraz media). Tematy rozmów dotyczyły druku jako sposobu komunikowania o produkcie przed sprzedażą, w jej trakcie oraz po sprzedaży – a więc tego, co będzie również jedną z osi przyszłorocznej wystawy Print4All. 

Konferencja, która była pomyślana jako aktywne forum nawiązywania relacji biznesowych między dostawcami i klientami, przedstawicielami mediów oraz reprezentantami firm i stowarzyszeń branżowych, a także jako okazja do wymiany doświadczeń i dyskusji na temat najnowszych trendów rynkowych (zwłaszcza integracji różnych obszarów druku), z pewnością odniosła skutek; świadczyły o tym gorące dyskusje toczone w jej kuluarach. 

Lejtmotywem wszystkich rozmów na konferencji było zapewnienie idealnego „consumer journey” (ten pochodzący ze słownika marketingowców termin oznacza z grubsza wszystkie działania, które ułatwiają konsumentowi znalezienie poszukiwanego produktu, zachęcają go do zakupu i maksymalizują zysk sprzedawcy). Wiele mówił na ten temat przysłuchujący się uważnie każdej dyskusji profesor Enzo Baglieri, wykładowca słynnej w całym świecie mediolańskiej Wyższej Szkoły Zarządzania SDA Brocconi. Swoje opinie na poruszane tematy dorzucali również eksperci tacy jak Paolo Iabichino z firmy Ogilvy&Mather Italy czy Peter Butties (dyrektor generalny stowarzyszenia europejskich producentów druków specjalistycznych ESMA).

Wydarzeniem wykraczającym poza branżowe spotkanie było natomiast prowokacyjne wystąpienie Olivero Toscaniego wygłoszone na zakończenie pierwszego dnia konferencji. Toscani to międzynarodowej sławy fotograf i czołowy włoski skandalista, któremu ponadczasową sławę przyniosły kontrowersyjne zdjęcia reklamowe dla firmy Benetton. Innowacyjność to rezultat osiągnięć wyrastających z odwagi robienia rzeczy w nowy, nietypowy sposób – przekonywał Toscani – ponieważ innowacyjność nie daje żadnej pewności sukcesu, niesie z sobą liczne niebezpieczeństwa i pociąga za sobą ryzyko związane z wdrażaniem na rynku unikalnych, niekonformistycznych wartości i wizji oraz przeniesienia ich na produkt.

Najlepsze Made In Italy

Print4All będzie koncentrował się na najlepszych produktach „made by Italy” – wyjaśniał po konferencji prezes ACIMGA Aldo Peretti. – Wystawa została pomyślana tak, by w pełni zintegrować wszystkie reprezentowane przez siebie sektory branży, a te połączyć w Innovation Alliance (…) Sukces dwóch dni spotkań uzasadnia najwyższe oczekiwania, jakie stawiamy przed swoją misją zorganizowania w 2018 r. gigantycznych targów, które będą w stanie wyróżnić się i odegrać kluczową rolę na globalnym rynku.

W ostatnich dwóch dniach wysłuchaliśmy wszystkich uczestników przemysłu graficznego i drukarskiego: dostawców technologii, profesjonalistów w zakresie druku, użytkowników końcowych oraz przedstawicieli agencji PR – dodał prezes ARGI Roberto Levi Acobas. – Każdy z nich wyraził odmienne potrzeby, wizje oraz strategie, jednak wszyscy zrobili to na tej samej scenie, dzieląc się doświadczeniami, których celem jest promowanie rozwoju rynku. Planujemy podążać tą samą drogą do Print4All, w którą wierzymy z uwagi na wiedzę, do której zapewni dostęp, jak również możliwość zaprezentowania naszej unikatowości, ale jednocześnie utrzymanie naszej integralności.

Konferencja Print4All po raz kolejny pokazała, jak bardzo rynek potrzebuje dyskusji i pomocy w czasach dramatycznych zmian. Projekt wystawy został stworzony w celu dostarczenia odpowiedzi na tę potrzebę, a pierwszym krokiem jest wsłuchanie się w rynek oraz branżę – dodał Giuseppe Garri, dyrektor wystawy Print4All w Fiera Milano. – Aktualne doskonałe rezultaty powinny zachęcić nas do dalszego podążania tą ścieżką, z przekonaniem, że wystawa będzie promować innowacyjność oraz postęp – technologie i nowe produkty – a także rozległą ofertę edukacyjną w elastycznym formacie oraz wszechstronną, niekonwencjonalną zawartość, pogłębioną eksplorację kwestii technicznych, doświadczenie międzynarodowych guru, instytucjonalne dyskusje na kluczowe tematy takie jak Przemysł 4.0 oraz specjalnie przygotowane wydarzenia dla szkół, jako że dzisiejsi uczniowie będą niedługo profesjonalistami. 

Wspomnijmy również, że dla międzynarodowej grupy dziennikarzy organizatorzy konferencji przygotowali dodatkową atrakcję – odwiedziny w fabrykach dwóch czołowych producentów maszyn do druku: firmy OMET, znanej z produkcji fleksograficznych urządzeń rolowych do druku i wykańczania etykiet i opakowań giętkich (oraz, jak przekonali się zaproszeni dziennikarze, także produkcji i druku papierowych chusteczek higienicznych), oraz UTECO, wiodącego producenta i dostawcy maszyn do druku i przetwórstwa elastycznych materiałów opakowaniowych, największego włoskiego producenta i jednego z najważniejszych dostawców w branży maszyn fleksograficznych na świecie.

Tomasz Krawczak