Durapulp może zastąpić czarny plastik w opakowaniach
1 Jan 1970 10:09

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Fiński producent opakowań, firma Huhtamaki, stworzyła włókno Durapulp, które wykorzystuje w produkcji opakowań biodegradowalnych. Mogą one zastąpić czarne plastikowe tacki często stosowane przez producentów dań na wynos oraz produktów z surowej wołowiny. W sytuacji, w której coraz więcej producentów opakowań ugina się pod presją konsumentów i pracuje nad rozwiązaniami pozbawionymi tworzyw sztucznych, propozycja Huhtamaki może trafić na podatny grunt – twierdzi firma analityczna GlobalData.

Huhtamaki prowadziła testy Durapulp w Wielkiej Brytanii od maja do końca czerwca 2018 r. Firma ma nadzieję, że doprowadzą one w konsekwencji do rynkowego debiutu tych biodegradowalnych opakowań przeznaczonych dla dań gotowych. Ryan Choi, analityk zachowań konsumenckich w GlobalData, komentuje: „Głównym problemem plastikowych czarnych tacek jest ich kolor. Czerń wykorzystuje się, bo lepiej wyróżnia opakowanie i wydaje się bardziej atrakcyjna na półkach. Niestety urządzenia do sortowania optycznego w zakładach zajmujących się recyklingiem mają problem z wykrywaniem czarnych opakowań i na ogół sobie z tym nie radzą.”

Jak wynika z raportu opracowanego przez Waste & Resources Action Programme (WRAP), większość tworzyw w czarnym kolorze kończy na wysypiskach śmieci, a nie w strumieniach recyklingu. Kilka brytyjskich przedsiębiorstw uznało to za problem i dąży do całkowitego wyeliminowania czarnych opakowań – nawet jeśli proces będzie kosztowny. Firma Waitrose chce to uczynić już w 2019 r., zaś Quorn Foods do 2025 r.

Choi dodaje: „Głównym problemem, w obliczu którego stoją producenci nowych materiałów opakowaniowych, jest koszt ich produkcji oraz trwałość. Plastik był zawsze doskonałym rozwiązaniem jako surowiec tani i o długim cyklu życia; niestety zbyt długim.”

„Choć testy tych opakowań wskazują na praktyczną przydatność nowego materiału, jego potencjalnych użytkowników interesują dwie kluczowe kwestie. Jeśli nowe opakowanie nie będzie opłacalne w produkcji, a jednocześnie nie zapewni wystarczająco długiej trwałości, nie zostanie zaadaptowane, nawet jeśli jest przyjazne dla środowiska.”

Na podstawie informacji GlobalData opracował TK