Raport GlobalData: konsumenci chcą inteligentnych i ekologicznych opakowań
1 Jan 1970 13:12

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Opakowania mają krytyczne znaczenie dla zapewnienia funkcjonalności produktów oraz zachęcenia klientów do ich zakupu. W ostatnim okresie na rynek trafia coraz więcej opakowań inteligentnych i ekologicznych, co jest związane z aktywnym stylem życia oraz rosnącymi dochodami konsumentów na całym świecie. Najnowsze badania dowodzą, że oba te trendy w opakowalnictwie mogą koegzystować i harmonijnie się rozwijać – czytamy w raporcie firmy analitycznej GlobalData.

Jak wynika z globalnego badania konsumentów przeprowadzonego w I kwartale 2017 r., połowa z nich uważa koncepcję interaktywnych opakowań za „aktualną” lub „wartą zainteresowania”, podczas gdy 8% postrzega ją wręcz za „ niezbędną'.

Lia Neophytou, analityczka ds. rynków konsumenckich w GlobalData, komentuje: „Marki wdrażają nowe technologie do projektów opakowań, poprawiające doświadczenia użytkowników poprzez – przykładowo – dzielenie się dodatkowymi informacjami o marce, produkcie lub zapewnianie dostępu do internetowych serwisów społecznościowych.”

W ubiegłym roku firma Frito-Lays, właściciel marki Tostitos, wypuściła limitowaną wersję opakowania „Party Safe” wyposażonego w czujnik wykrywający ilość alkoholu wypitego przez użytkownika. Sensor zmieniał swój kolor na czerwony i aktywował wysyłkę kodu na usługi Ubera dla klientów, którzy z uwagi na przekroczenie dopuszczalnego poziomu promili nie byli w stanie samodzielnie wrócić do domu.

Z drugiej strony wbudowywanie elektroniki do opakowań codziennego użytku wzbudziło w ostatnim czasie kilka poważnych wątpliwości związanych z ich recyklingiem. W 2017 r. brytyjska firma PragmatIC Printing zajęła się tym problemem, wypuszczając na rynek gamę inteligentnych etykiet pozbawionych warstwy silikonowej, dzięki czemu materiał, z którego je wykonano, jest łatwiejszy do końcowego odzysku.

Neophytou dodaje: „Istnieją prostsze kroki, które marki mogą podejmować dla upewnienia się, że ich inteligentne opakowania pozostaną kompatybilne z ekologicznym trendem w tej branży. Przykładowo bliski kontakt producenta z odpowiednimi jednostkami ds. recyklingu na wczesnym etapie przygotowania opakowania może już na wstępie zagwarantować, że opakowania 'smart' będą nadawać się do recyklingu.” Inną opcją jest również udział w programach wspierania zbiórki zużytych opakowań, które nagradzają konsumentów za odpowiednie pozbywanie się odpadów opakowaniowych.

Neophytou podsumowuje: „W przyszłości dla marek istotne będzie dostosowanie się do obu trendów oraz zagwarantowanie, że ich opakowania są atrakcyjne dla konsumentów, którzy uznają recykling za ważny element w swych decyzjach zakupowych. Takie działanie wyznaczy również nowy standard dla opakowań inteligentnych oraz zachęci branżowych graczy działających na tych samych – lub zbliżonych – polach do łączenia swych działań.”

Na podstawie informacji GlobalData opracował TK