Ładnie zapakowane ciasteczka smakują lepiej

27 Aug 2012 10:08
sugarcookies

Smak ciastek poprawia się, jeśli są zapakowane w lśniące opakowanie, ponieważ nasze zmysły wyostrzają się na widok błyszczących obrazków na nim umieszczonych – wynika z nowego badania przeprowadzonego przez grupę konsumencką Which? Okazuje się, że testerzy wyżej oceniają ciasteczka, jeśli przed spróbowaniem widzieli ich opakowanie.

Aby udowodnić popularną tezę, że ludzie „jedzą oczami”, firma poprosiła dwie grupy osób, by spróbowali i ocenili ciasteczka z wiórkami czekoladowymi z wyższej, średniej i niższej półki cenowej, kupione w sieciach Asda, Sainsbury's oraz Tesco. Jedna grupa otrzymała ciastka w opakowaniach, druga „luzem”. Testowane osoby, które widziały opakowanie, oceniły ogólne wrażenia związane z ciastkami – w tym ich smak - znacznie wyżej.

Badanie miało na celu wykrycie technik manipulacji stosowanych przez sklepy dla zachęcenia konsumentów do wydawania pieniędzy. Jak z niego wynika, przed wybuchem recesji sieci marketów nierzadko świadomie decydowały się na wybór mało atrakcyjnych projektów opakowań dla produktów z niższej półki, by skłonić klienta do sięgnięcia po ładniejsze – ale i droższe – artykuły. Jednak w miarę spadku zarobków i wzrostu liczby produktów o niskich cenach producenci zaczynają uatrakcyjniać opakowania artykułów „budżetowych”, bowiem stają się one obecnie dominujące. Okazuje się to skuteczne, bowiem we wspomnianym badaniu ciastka z każdej grupy cenowej wypadały lepiej, jeśli były atrakcyjnie zapakowane.

Na podstawie informacji grupy konsumenckiej Which?