Kod kreskowy jak żaden inny
15 Feb 2018 12:37

Labels That Talk (LTT), technologiczny startup z Seattle, wspólnie z grupą wybranych firm, rozpoczął beta-testy kodów kreskowych 2D Soundpaper, które wyróżnia niespotykany stopień gęstości zapisu danych. Soundpaper to pierwszy konwencjonalny kod kreskowy o pojemności wystarczającej do przechowywania nagrań audio, języka HTML, sformatowanego tekstu i wielu innych danych, podkreślają twórcy. A to oznacza, że zapewnia wszystkie zalety typowego kodu 2D (łatwość odczytu, niski kosz, elastyczność), ale dostęp do danych nie wymaga łącza internetowego. Kod można zeskanować z pomocą specjalnej aplikacji Soundpaper obsługiwanej przez urządzenia mobilne wyposażone w systemu operacyjny Android lub iOS.

„Ponieważ wszystkie informacje są zaszyte w nim samym, kod zawsze działa, czy to w magazynie dużego supermarketu, w samolocie i w tych wszystkich lokalizacjach geograficznych, gdzie ludzie nie mają dostępu do sieci lub gdzie korzystanie z niej jest zbyt kosztowne”.

Wysoka pojemność kodu kreskowego oznacza, że może zmieścić wiele dodatkowych danych, takich jak dźwięki, nagrania ludzkiego głosu (zamiast generowanego komputerowo), a także muzykę, HTML, zdjęcia, a nawet podpisy elektroniczne dla zagwarantowania autentyczności produktu. W efekcie Soundpaper może stanowić ważny oręż w niekończącej się walce z fałszerzami, twierdzi LTT.

Dodatkowo, w odróżnieniu od kodów QR, Soundpaper zawiera metadane, dzięki czemu aplikacja w telefonie odczytuje zawartość i odpowiednio do niej działa – na przykład wyświetlając kupon albo przechowywaną informację. Wśród zaawansowanych możliwości można jeszcze wymienić kodowanie, serializację, elektroniczny znacznik czasu oraz informowanie o próbach nieuprawnionego dostępu.

Soundpaper można uznać za ekologiczny, bowiem eliminuje konieczność druku arkuszy informacyjnych, instrukcji bezpieczeństwa i obsług etc.; wszystkie te informacje mogą zostać umieszczone w kodzie kreskowym.

Obecnie LTT poszukuje partnerów, którzy są zainteresowani dalszym rozwojem nowatorskiego rozwiązania i jego komercjalizacją.

Na podstawie informacji serwisu aipia.com opracował TK