Luksusowe towary wymagają śmiałego opakowania
22 Sep 2017 11:23

Przepraszamy, ten wpis jest dostępny tylko w języku Amerykański Angielski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

To były wspaniałe chwile dla fińskiej rodzinnej gorzelni Lignell & Piispanen, gdy jej najnowsza wódka Gustav Dill znalazła się na podium podczas międzynarodowego konkursu International Wine and Spirits Competition (IWSC) w Londynie. Zwycięstwo było pięknym prezentem urodzinowym dla firmy, która tuż po zakończeniu konkursu świętowała swoje 165-lecie.

„Wiedziałem, że oferujemy wspaniały produkt, ale i tak byliśmy oszołomieni tym wyróżnieniem, które zdążyło już wpłynąć na wzrost sprzedaży” - mówi Harri Nylund, dyrektor generalny 165-letniej rodzinnej firmy Lignell & Piispanen. „Wódkę Gustav Dill stworzono też jako jeden ze stu produktów na 100-lecie niepodległości Finlandii. Dlatego jest to również zwycięstwo dla naszego kraju”.

Być może nie jest to pierwsza wódka o smaku kopru, ale trudno wyobrazić sobie, aby ktokolwiek włożył tak wiele wysiłku w wytworzenie podobnego produktu.

Zwycięzca bierze wszystko

Prawdziwy zwycięzca potrzebuje wykwintnego opakowania, a wszystko rozpoczyna się od doboru butelki. Za projekt, który miał odzwierciedlać prawdziwy charakter wódki, odpowiadał słynny fiński projektant Jaani Vaahtera. Sam wzór nie miał wpływu na wynik konkursu, ponieważ jurorzy smakują trunki, nie widząc butelki ani opakowania.

„Butelka prezentowała się wspaniale, lecz nie poświęciliśmy zbyt wiele uwagi jej opakowaniu” - mówi Harri Nylund. „Wiedzieliśmy tylko, że chcemy, aby dobrze wyglądało, było wytrzymałe i chroniło zawartość nie tylko przed uszkodzeniem czy rozbiciem, ale także przed podrabianiem i nielegalną produkcją”.

Z prośbą o stworzenie śmiałego i inteligentnego projektu postanowiono zwrócić się do fińskiej firmy Starcke, eksperta w dziedzinie wyszukiwania ostatecznej formy i ochrony marki. Lignell & Piispanen i Starcke współpracowały po raz pierwszy, a rezultatem było: zwycięstwo.

W Starcke za całość procesu – od początku, aż do końca – odpowiadał Ilkka Harju, dyrektor ds. wzornictwa i innowacji. Ponieważ zaprojektowana butelka była bardzo ciężka, pudełko musiało odznaczać się dużą wytrzymałością i niezmiernie wysoką łatwością nadruku. Ilkka Harju wiedział, że uzyskanie zamierzonego rezultatu nie byłoby możliwe przy użyciu tektury do opakowań składanych standardowo używanej dla podobnych zastosowań.

„Dla klientów najważniejsze są oczywiście wygląd i wrażenie, jakie wywiera na nich opakowanie, ale bez solidnej i wysokiej jakości tektury nie da się tworzyć pięknych pudełek, zwłaszcza gdy stosujemy np. folię do tłoczenia na gorąco czy wytłaczanie” - mówi Ilkka Harju. „Dlatego właśnie zwróciliśmy się do firmy Kotkamills, dysponującej nową maszyną do produkcji tektury o specyfice, którą mogliśmy wykorzystać w bardzo wszechstronny sposób”.

Przedstawiciele Starcke, Orapac i Lignell & Piispanen byli pod wrażeniem, gdy po skontaktowaniu się z Kotkamills i przedstawieniu swoich potrzeb firma natychmiast rozpoczęła pracę nad nową jakością tektury, która im sprosta.

W rezultacie powstała wytrzymała tektura do opakowań składanych, o grubości 800 mikrometrów i gramaturze 450 g/m2. Jak twierdzi Ilkka Harju, można opisać ją jako lekkie opakowanie wagi ciężkiej, ponieważ bardzo dobrze chroni butelkę, a jednocześnie waży mniej i charakteryzuje się lepszymi ogólnymi właściwościami, niż lekka tektura falista stanowiąca alternatywne rozwiązanie.

„Cały proces tworzenia nowego rodzaju tektury trwał zaledwie kilka tygodni, co jest świetnym wynikiem. Znam przypadki, gdzie zajmowało to nawet rok” - mówi Ilkka Harju. „Bardzo zaimponowała nam łatwość i wysoka jakość nadruku, innych specjalistycznych procesów i dalszego przetwarzania. Nie napotkaliśmy żadnych problemów, które zazwyczaj pojawiają się w przypadku grubej tektury do opakowań składanych, takich jak pękanie czy pylenie”.

Nowy gatunek tektury, opracowany dla opakowania wódki Gustav Dill, zostanie zaprezentowany we wrześniu na targach Luxury Packaging w Londynie oraz podczas wystawy Luxe Pack w Monako, w październiku.

Nowa tektura Aegle White o grubości 800 mikrometrów i gramaturze 450 g/m2 nie trafiła jeszcze do regularnej produkcji, ale jak podaje Yrjö Aho, dyrektor ds. nowych projektów biznesowych w firmie Kotkamills, można postrzegać ją jako materiał koncepcyjny, podobnie jak samochody koncepcyjne prezentowane na targach motoryzacyjnych.

„Podczas tworzenia tego produktu przekonaliśmy się przede wszystkim, że nasza nowa maszyna do produkcji tektury jest jeszcze bardziej wszechstronna niż przypuszczaliśmy” - mówi Yrjö Aho. „Tektura Aegle White o grubości 800 mikrometrów i gramaturze 450 g/m2 to najprawdopodobniej najbardziej wytrzymała i najlżejsza skandynawska tektura do opakowań składanych na rynku”. A co na to wszystko klient?

Źródło: Kotkamills