Raport GlobalData: konsumenci chcą inteligentnych i ekologicznych opakowań
30 Jul 2018 13:12

Opakowania mają krytyczne znaczenie dla zapewnienia funkcjonalności produktów oraz zachęcenia klientów do ich zakupu. W ostatnim okresie na rynek trafia coraz więcej opakowań inteligentnych i ekologicznych, co jest związane z aktywnym stylem życia oraz rosnącymi dochodami konsumentów na całym świecie. Najnowsze badania dowodzą, że oba te trendy w opakowalnictwie mogą koegzystować i harmonijnie się rozwijać – czytamy w raporcie firmy analitycznej GlobalData.

Jak wynika z globalnego badania konsumentów przeprowadzonego w I kwartale 2017 r., połowa z nich uważa koncepcję interaktywnych opakowań za „aktualną” lub „wartą zainteresowania”, podczas gdy 8% postrzega ją wręcz za „ niezbędną'.

Lia Neophytou, analityczka ds. rynków konsumenckich w GlobalData, komentuje: „Marki wdrażają nowe technologie do projektów opakowań, poprawiające doświadczenia użytkowników poprzez – przykładowo – dzielenie się dodatkowymi informacjami o marce, produkcie lub zapewnianie dostępu do internetowych serwisów społecznościowych.”

W ubiegłym roku firma Frito-Lays, właściciel marki Tostitos, wypuściła limitowaną wersję opakowania „Party Safe” wyposażonego w czujnik wykrywający ilość alkoholu wypitego przez użytkownika. Sensor zmieniał swój kolor na czerwony i aktywował wysyłkę kodu na usługi Ubera dla klientów, którzy z uwagi na przekroczenie dopuszczalnego poziomu promili nie byli w stanie samodzielnie wrócić do domu.

Z drugiej strony wbudowywanie elektroniki do opakowań codziennego użytku wzbudziło w ostatnim czasie kilka poważnych wątpliwości związanych z ich recyklingiem. W 2017 r. brytyjska firma PragmatIC Printing zajęła się tym problemem, wypuszczając na rynek gamę inteligentnych etykiet pozbawionych warstwy silikonowej, dzięki czemu materiał, z którego je wykonano, jest łatwiejszy do końcowego odzysku.

Neophytou dodaje: „Istnieją prostsze kroki, które marki mogą podejmować dla upewnienia się, że ich inteligentne opakowania pozostaną kompatybilne z ekologicznym trendem w tej branży. Przykładowo bliski kontakt producenta z odpowiednimi jednostkami ds. recyklingu na wczesnym etapie przygotowania opakowania może już na wstępie zagwarantować, że opakowania 'smart' będą nadawać się do recyklingu.” Inną opcją jest również udział w programach wspierania zbiórki zużytych opakowań, które nagradzają konsumentów za odpowiednie pozbywanie się odpadów opakowaniowych.

Neophytou podsumowuje: „W przyszłości dla marek istotne będzie dostosowanie się do obu trendów oraz zagwarantowanie, że ich opakowania są atrakcyjne dla konsumentów, którzy uznają recykling za ważny element w swych decyzjach zakupowych. Takie działanie wyznaczy również nowy standard dla opakowań inteligentnych oraz zachęci branżowych graczy działających na tych samych – lub zbliżonych – polach do łączenia swych działań.”

Na podstawie informacji GlobalData opracował TK