Stora Enso partnerem strategicznym 11. Kongresu Rynku FMCG
22 May 2018 18:43

10 maja br. w Warszawie odbył się 11. Kongres Rynku FMCG zorganizowany przez Wydawnictwo Gospodarcze (Wiadomości Handlowe). Wzięło w nim udział niemal 900 uczestników, co czyni go jedną z najważniejszych tego rodzaju imprez w Europie Środkowo-Wschodniej, skierowaną do firm działających na rynku dóbr szybko zbywalnych. Stora Enso była partnerem strategicznym kongresu, a przedstawiciel jej fińskiej centrali – Ville Voipio (Senior Manager, Business Development w dziale Intelligent Packaging) – wystąpił na nim z dwiema prezentacjami poświęconymi innowacyjnym rozwiązaniom opakowaniowym (m.in. wykorzystującym technologię RFID) oraz wziął udział w panelu dyskusyjnym dotyczącym sytuacji na rynku pracy.

Kongres Rynku FMCG to kluczowe spotkanie branży spożywczej, drogeryjnej i aptecznej, gromadzące od lat najważniejsze postaci rynku polskiego oraz podmiotów działających na najważniejszych rynkach europejskich. Wśród jego uczestników znaleźli się przedstawiciele handlu i dystrybucji (w tym wielu decydentów – członkowie zarządu czy dyrektorzy ds. zakupów) oraz producenci i dostawcy usług (m.in. dyrektorzy oraz szefowie sprzedaży i marketingu). Składał się z kilku części: wspólnej sesji plenarnej przebiegającej pod hasłem „Szanse i wyzwania” (przewidzianej dla wszystkich uczestników), tzw. sceny innowacji, kilku sesji tematycznych (odbywających się jednocześnie) oraz strefy business mixer. Całości dopełniały targi, na których około 70 wystawców prezentowało swoje usługi, produkty i rozwiązania. Wśród nich – Stora Enso.

Mówi Mariusz Lewandowski – Sales Manager w dziale Consumer Boards Stora Enso: „Kongres Rynku FMCG to najważniejsza w tej części Europy impreza branżowa skierowana do tego segmentu rynkowego. Firmy działające w handlu detalicznym – zarówno właściciele sieci sprzedaży jak też wytwórcy czy oferenci dostępnych w sklepach produktów – to kluczowe grupy, do jakich kierowane są nasze rozwiązania z działu Intelligent Packaging. Stąd decyzja o obecności na Kongresie Rynku FMCG i wypromowania marki Stora Enso wśród osób, będących decydentami w największych polskich spółkach w niej działających. Z tego względu – poza objęciem roli partnera strategicznego ¬ przedstawiciel centrali Stora Enso wziął udział w sesjach plenarnej i tematycznej. Na kongresie była też obecna reprezentacja Stora Enso Polska, co przełożyło się na rozmowy z potencjalnymi klientami, których zainteresowała nasza proekologiczna oferta w zakresie rozwiązań opakowaniowych”.

Ville Voipio znalazł się wśród prelegentów bloku „Szanse i wyzwania”, otwierającego tegoroczny kongres. Wystąpił na nim z prezentacją zatytułowaną „Nowy handel – zwrot w globalnym handlu detalicznym w 2018 roku”. Po krótkim wstępie na temat Stora Enso i jej oferty, zapoznał uczestników kongresu z tzw. opakowaniami inteligentnymi oraz ich rosnącą rolą w łańcuchu dostaw, funkcjonującym na rynku sprzedaży detalicznej. Szczególną uwagę zwrócił na znajdującą tu zastosowanie technologię RFID i jej ewolucję na przestrzeni minionych dekad. W najnowszej odsłonie pozwala ona wykorzystywać tzw. zdygitalizowane opakowania. „Mówimy tu o rozwiązaniach w pełni automatycznych, umożliwiających sczytywanie informacji zawartych na opakowaniach nawet z odległości 20 metrów z prędkością 600 egzemplarzy na sekundę. W tym kontekście badania, realizowane przez największe firmy audytorskie, jednoznacznie wskazują na wiele zalet wynikających z zastosowania RFID. Z punktu widzenia finansów przedsiębiorstwa, wdrożenie inteligentnych opakowań oznacza niższe koszty, lepszy poziom obsługi i mniejsze zaangażowanie kapitału” – mówił Ville Voipio.

Następnie przytoczył kilka przykładów już zrealizowanych projektów z udziałem tego typu opakowań bazujących na technologii RFID, m.in. przez firmy z branż odzieżowej oraz spożywczej.

W dalszej części swojego wystąpienia Ville Voipio przedstawił ideę „Handlu detalicznego 4.0”, która bazuje na urbanizacji, przewagach technologicznych i potencjale rozwijających się rynków, a docelowo ma prowadzić w kierunku w pełni zautomatyzowanych sklepów. „Mają one łączyć w sobie to co najlepsze w handlu tradycyjnym i internetowym, w pełni wykorzystując potencjał tkwiący np. w rozwiązaniach mobilnych. Handel nowej ery ma dostarczać konsumentom zupełnie nowych doznań podczas zakupów, koncentrując się na wygodzie i efektywności” – kontynuował Ville Voipio. Jako przykład dynamicznie rozwijającego się w tym kontekście rynku prelegent podał Chiny, gdzie niebawem będzie działać ponad milion w pełni zautomatyzowanych sklepów. „Zasad funkcjonowania takiej placówki jest kilka: bezosobowa obsługa i dostępność przez całą dobę, zastosowanie przestrzeni hybrydowych dzięki technologii mobilnej, tzw. smart shelving ('inteligentne półki sklepowe') z udziałem ekranów dotykowych i rozwiązań typu 'kliknij i dodaj do listy' oraz wdrożenie zdygitalizowanych łańcuchów dostaw” – podsumował Ville Voipio.

Kwestie rosnących wymagań konsumentów z rynku handlu detalicznego i produktów szybko zbywalnych oraz wdrażanych w związku z tym strategii wielokanałowych znalazły się w drugiej prezentacji, wygłoszonej przez Ville Voipio w ramach sesji „Connected retail. Technologie i e-commerce”. Prelegent przedstawił w niej motywy postaw konsumentów, których – jak wynika z badań rynkowych – cechuje ciekawość, wysokie oczekiwania oraz niecierpliwość. „Możemy im wyjść naprzeciw wdrażając komunikację wykorzystującą różne kanały komunikacji. Są nimi: nowe doświadczenia wizualne i dotykowe podczas dokonywania zakupów, wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej, przekształcanie łańcucha dostaw oraz tworzenie modeli biznesowych bazujących na tzw. big data. Tym samym firmy będą w stanie przygotować się na rynki przyszłości – swego rodzaju ekosystemy, gdzie kluczem do sukcesu będą współpraca i komunikacja” – mówił Ville Voipio.

Ville Voipio wziął również udział w debacie pod hasłem „Czy sytuacja na rynku pracy przyspieszy transformację sektora FMCG w Polsce i w regionie?”, podczas której dyskutowano na temat takich zagadnień jak: sytuacja na rynku pracownika, niska stopa bezrobocia i jej wpływ na rozwój oraz ekspansję firm handlowych, granice automatyzacji w sektorze FMCG, odpowiedzialność a budowanie siły biznesu.

Mówi Ewa Kubicka, dyrektor zarządzająca Stora Enso Polska: „Cieszymy się z obecności na tak ważnym wydarzeniu, jakim dla sektora handlu detalicznego w całym regionie jest Kongres Rynku FMCG. Mamy nadzieję, że nasz „debiut” na tej imprezie spotkał się z zainteresowaniem jej uczestników i że marka Stora Enso została przez nich dostrzeżona. Z pewnością będziemy chcieli dalej zaznaczać naszą obecność na wydarzeniach, skierowanych do tego segmentu rynkowego – strategicznego z punktu widzenia działalności jednostki Intelligent Packaging”.

Źródło: Stora Enso Polska