Magia Zappar, czyli interaktywne opakowania SIG Combibloc
20 Jun 2016 09:23
Witamy w nowym świecie! Rzeczywistość rozszerzona (augmented reality, AR) otwiera nowe perspektywy przed opakowaniami jako narzędziami marketingu. Firma SIG Combibloc wspólnie z firmą Zappar, jednym z czołowych wytwórców i dostawców rozwiązań z zakresu AR, zamienia opakowania z kartonu w interaktywne i wciągające doświadczenia.
Nowa technologia zapewnia pomost między fizycznymi obiektami i światem cyfrowym w czasie rzeczywistym. Wszystko, czego potrzebujemy, to smartfon lub tablet oraz aplikacja Zappar. Pierwsze kartonowe opakowanie SIG Combibloc z „zap-kodem” firmy Zappar (opatentowaną przez nią ikoną prowadzącą do świata AR) jest już w sprzedaży. Technologia pozwala na realizację całej gamy kreatywnych pomysłów cyfrowego marketingu (tzw. inforozrywki), które angażują i sprawiają przyjemność konsumentom.
Ace Fung, global product manager w SIG Combibloc: Oferujemy naszym klientom rozwiązanie, które zbliża ich do odbiorców produktów i pomaga w nawiązaniu dialogu poprzez projekt opakowania ich marki. To „inteligentne opakowanie” łączy produkt z cyfrową zawartością i nagradza konsumentów – za poświęcenie czasu na kontakt z ich produktem – odpowiednio dopasowaną zawartością. Umożliwiając odbiorcom odkrywanie ukrytych treści zapewnia producentom doskonałą okazję do poprawy świadomości ich marki oraz wzmocnienie lojalności względem niej. Połączenie AR ze strategią cyfrowej marki naszych klientów pomaga w uzyskaniu pogłębionej wiedzy na temat ich klientów końcowych. To dlatego nawiązaliśmy partnerstwo z Zappar po dokładnym zapoznaniu się z dostępnymi na rynku ofertami rzeczywistości rozszerzonej. Czuliśmy, że platforma tej firmy zapewnia nam najlepsze i najbardziej skalowalne rozwiązanie służące do dostarczania cyfrowych przeżyć AR na platformy mobilne. Wierzymy, że strategiczne partnerstwo między SIG i Zappar pomoże nam w dostarczeniu klientom rozwiązań o wartości dodanej w coraz bardziej zdigitalizowanym świecie.
W prostych słowach: „rzeczywistość rozszerzona” oznacza wspomagane komputerowo przedłużenie percepcji rzeczywistości. „Rzeczywiste widzenie” jest uzupełniane w czasie rzeczywistym przez dodatkową informację, która zostaje wyświetlona na monitorze urządzenia mobilnego. Bardzo wczesne przykłady tej technologii to cyfrowo nakładane linie spalonego lub odległość piłki od bramki w trakcie wykonywania rzutu wolnego, pokazywane na ekranie telewizyjnym w trakcie transmisji meczów piłkarskich. W miarę rozwoju smartfonów oraz tabletów rzeczywistość rozszerzona „przeskoczyła” na aplikacje mobilne. Z punktu widzenia branży otwiera to możliwość prezentowania konsumentom informacji na temat marki i wartości produktu w odmienny sposób: z naciskiem położonym na dostarczanie angażujących przeżyć.
Ace Fung: Cyfrowa zawartość wychodzi do nas za pośrednictwem rzeczywistości rozszerzonej, informacja uzupełniająca jest zapewniana w czasie rzeczywistym – przykładowo w 3D jako gra, wideo, tekst lub animacja. Przewaga polega na tym, że informacja jest dostępna dokładnie w tym czasie i miejscu, gdzie jest potrzebna. AR otwiera całkowicie nowe wymiary interakcji między produktem i konsumentem. Informacja jest prezentowana w formie inforozrywki wcielonej w nowoczesne wzornictwo opakowania i dopasowanej do konkretnych odbiorców i określonej tematyki. Poprzez tę interakcję konsument zanurza się w produkcie głębiej niż kiedykolwiek wcześniej, sprawiając, że prosta informacja staje się doświadczeniem.
Wzornictwo inteligentnych opakowań
Niedawne badanie niemieckiego Federalnego Ministerstwa Polityki Żywnościowej i Rolnictwa pokazuje, że już dzisiaj 20% konsumentów kupujących produkty spożywcze wykorzystuje smartfony w sklepie do poszukiwania dodatkowych informacji na ich temat. Branża adaptuje nowe podejście do marketingu na opakowaniach i dopasowuje je do potrzeb współczesnych konsumentów oraz nowych trendów zakupowych. Ace Fung: Producenci żywności i napojów powinni traktować te behawioralne zmiany jako szansę na stworzenie angażujących wzorów opakowań, które zaspokajają potrzeby klientów w interaktywny sposób.
Zaczęło się w Brazylii
Rzeczywistość rozszerzona na kartonowych opakowaniach SIG Combibloc pojawiła się początkowo w Brazylii, gdzie lokalny oddział koncernu pokazał po raz pierwszy nową technologię na wystawie Fispal 2015. Wspólnie z Massfar, brazylijskim autoryzowanym partnerem firmy Zappar, stworzono szereg rozwiązań przeznaczonych na kartonowe opakowania i skierowanych na lokalny rynek.
Reakcja gości Fispal na nową technologię AR była jednoznacznie pozytywna. Efekt? Dwóch odbiorców już podpisało umowy z firmą Zappar, a ich opakowania wyposażone w zapkody trafiły do sprzedaży. Firmy Marajoara Alimentos oraz Sabe wytyczają ścieżki w zakresie wykorzystania inforozrywki wspieranej przez technologię Zappar.
Planowana ekspansja
Marajoara wykorzystuje zapkody na opakowaniach z kartonu od początku 2016 r. W przypadku słodzonego mleka skondensowanego zawartość AR umożliwia obejrzenie filmu wideo, który zachęca użytkownika do przygotowania deseru z użyciem produktu. Opakowanie zawierające mleko czekoladowe również kryje niespodziankę: ekologiczny quiz, który zachęca dzieci i młodzież do odkrycia w zabawny i edukacyjny sposób, jak chronić środowisko naturalne. Co więcej, konsumenci mogą zrobić sobie selfie z firmową kartonową maskotką „Chokynho”, a następnie zamieścić je w mediach społecznościowych. Andre Junqueira, dyrektor zarządzający w Marajoara: Dla nas innowacje takie jak ta są niezbędne, by oferować klientom wartość dodaną cały czas.
Brazylijska firma Sabe także dostrzegła możliwości zapewniane przez Zappar. Konsumenci mogą zeskanować zapkod na opakowaniu zawierającym firmowe mleko bez laktozy, by otrzymać informację na swe urządzenia mobilne na temat metod produkcji mleka z propozycjami przepisów na jego użycie.
Ace Fung: Im bardziej interaktywna i angażująca jest zawartość, tym bardziej prawdopodobne, że będzie ona pozytywnie kojarzyła się odbiorcom. Dzięki pomocy AR właściciele marek mogą rozszerzyć doświadczenie poza produkt jako taki i umożliwić konsumentom bliższą interakcję z marką. Ostatecznie ma to pozytywny wpływ na postrzeganie marki i jej sprzedaż.
Max Dawes, partnership director w Zappar, dodaje: Lubimy pracować z markami, które dogłębnie analizują, jak przeprojektować związek między ich fizycznymi produktami oraz światem cyfrowym. Jednym z powodów, dla których tak bardzo ekscytujemy się partnerstwem z firmą SIG Combibloc, jest jej zaangażowanie w dostarczanie wyróżniających się rozwiązań dla tego nowego wspaniałego świata. Opakowanie jest przykładem produktu doskonale pasującego do naszej technologii. To takie „nabyte medium” w domach konsumentów, stojące na kuchennym stole, które może zmienić się w interaktywny multimedialny portal – zaskakujący i zachwycający konsumentów, a jednocześnie dostarczający masę informacji na temat marki.
Na podstawie informacji firmy SIG Combibloc opracował TK