Za pół roku w Kolonii odbędzie się Anuga FoodTec 2012 – Międzynarodowe Targi Technologii dla Produktów Spożywczych i Napojów, jedna z największych tego typu imprez na świecie. Z tej okazji grupa dziennikarzy branżowych spotkała się w Pradze z organizatorami z Koelnmesse GmbH oraz Niemieckiego Towarzystwa Rolniczego (DLG), by usłyszeć najświeższe informacje na temat zaawansowania przygotowań.
Targi mierzą w rekord
6. edycja targów, która odbędzie się w dniach 27-30 marca 2012 r. w Kolonii skupi się na trzech głównych tematach: „Przetwarzanie”, „Opakowania” oraz „Bezpieczeństwo żywności”.
Prezentacje będą podzielone na segmenty poświęcone m.in. technikom pakowania towarów, biotechnologiom, klimatyzacji i chłodnictwu, urządzeniom transportującym i magazynującym oraz surowcom technologicznym.
W przeciwieństwie do innych specjalistycznych targów technologii spożywczych i produkcji napojów, Anuga FoodTec nie ogranicza się do konkretnych surowców, lecz jest zorientowana na procesy technologiczne, co zapewnia przegląd rozwiązań technicznych we wszystkich fazach produkcji artykułów spożywczych i napojów – zagaił podczas konferencji dyrektor zarządzający Koelnmesse, Peter Groethues. Z dumą poinformował, że na blisko siedem miesięcy przed otwarciem targów swoją obecność potwierdziło już przeszło 800 wystawców, wśród nich Tetra Pak. Producent kartonowych opakowań do napojów nie wziął udziału w poprzedniej edycji targów w 2009 r., wycofując się na niespełna dwa miesiące przed jej rozpoczęciem. Swoją decyzję motywował kryzysem i nieobecnością na targach wielu klientów. Powrót na Anuga FoodTec zdaje się świadczyć z jednej strony o poprawie nastrojów w branży producentów żywności oraz przeznaczonych dla niej opakowań, z drugiej zaś o znaczeniu targów w Kolonii dla firm z sektora opakowaniowego.
Optymizm organizatorów uzasadnia duża liczba renomowanych firm, które potwierdziły swój udział w przyszłorocznych targach, takich jak Alco-Food-Machines, Bizerba, Grundfos, Krones, Mettler Toledo, Multivac, Robert Bosch, Siemens AG i wiele innych. Blisko 200 wystawców pojawi się na nich po raz pierwszy. To pozwoliło Peterowi Groethuesowi wyrazić pogląd, że: „przyszłoroczna edycja Anuga FoodTec prześcignie wyniki z 2009 r. pod względem liczby wystawców, kiedy na targach wystawiło się 1210 przedsiębiorstw z 39 krajów”. Już wiadomo, że konieczne będzie poszerzenie targów o dodatkową, ósmą halę, która powiększy powierzchnię zajmowaną przez targi przed trzema laty o 10 tys. m2 (do 127 tys. m2).
Więcej ma być również zwiedzających. W porównaniu z rokiem 2009, gdy kryzys gospodarczy wstrząsnął rynkami spożywczymi na całym świecie, ich liczba ma wzrosnąć o blisko 12,5 tys. To efekt wyraźnej poprawy warunków gospodarczych; zgodnie z szacunkami Zrzeszenia Branży Produkcji Maszyn dla Przemysłu Spożywczego i Opakowań, światowy rynek maszyn pakujących oraz rozlewających napoje zanotował w 2010 r. wzrost o ponad 3 mld euro (do 24 mld) – mówił Groethues.
Opakowania odporne na kryzys
Prof. Herbert Buckenhüskes, przedstawiciel Niemieckiego Towarzystwa Rolniczego – współorganizatora targów – zaprezentował dane mające świadczyć o tym, że przemysł opakowaniowy, zwłaszcza zlokalizowany w Europie Środkowo-Wschodniej, radzi sobie z kryzysem całkiem nieźle. Wygląda na to, że branża maszyn dla przemysłu spożywczego i opakowań broni się skutecznie przed skutkami kryzysu trwającego w strefie euro. (…) już w 2010 r. udało się przełamać zastój inwestycyjny wywołany w 2009 r. przez światowy kryzys finansowo-gospodarczy i od roku 2011 rozpoczął się ponowny wzrost. Według najnowszych danych VDMA, portfel zamówień niemieckich producentów na maszyny dla przemysłu spożywczego i opakowań wzrósł w pierwszym półroczu roku 2011 o 13,5 proc. w porównaniu z rokiem 2010. Natomiast obroty wzrosły w tym samym okresie o 17,1 proc., przy czym wzrost dochodów był spowodowany głównie wzrostem zamówień z zagranicy (24,8 proc.).
Wolumen całego światowego rynku maszyn pakujących wyniósł w 2010 r. 24,1 mld euro i rozkładał się w następujący sposób: Europa 37 proc., region Azji i Pacyfiku 32 proc., państwa strefy wolnego handlu NAFTA 16 proc., Afryka i pozostałe kraje azjatyckie 9 proc., Ameryka Łacińska 6 proc. Wśród sprzedanych urządzeń dominowały maszyny do pakowania produktów spożywczych (40 proc.), a następnie: do pakowania napojów (20 proc.), farmaceutyków, kosmetyków i chemii gospodarczej (20 proc.) oraz pozostałych produktów, np. wyrobów tytoniowych, materiałów budowlanych itd. (20 proc.).
Część swego wystąpienia prof. Buckenhüskes poświęcił na zaprezentowanie programu ramowego targów Anuga FoodTec 2012, który będzie obfitował m.in. w seminaria i warsztaty organizacji specjalistycznych oraz przedsiębiorstw medialnych. Wśród nich m.in. kongres „International Fruit World”, sympozjum „Nowości w obróbce żywności i rozwoju produktu”, zorganizowane przez Europejską Federację ds. Nauki o Żywności i Technologii EFFoST; seminarium „Innowacyjne produkty i procesy w przemyśle artykułów spożywczych i nabiału”, przygotowane przez Anuga FoodTec, a także sympozjum European Hygienic Equipment & Design Group (EHEDG), czyli Europejskiego Stowarzyszenia Konstruktorów Urządzeń Higienicznych. W ramach targów organizowane będą również fora specjalistyczne, obejmujące dyskusje panelowe poświęcone aktualnym tematom, wśród nich m.in. przyszłości technologii produkcji spożywczej, nanotechnologiom, ultradźwiękom w produkcji spożywczej, efektywności energetycznej, produktom świeżo krojonym oraz zachowaniu wymagań temperaturowych w logistyce.
Po raz kolejny odbędzie się „Międzynarodowy Tydzień Soków Owocowych” oraz pokaz specjalny „Robotik-Pack-Line”, który powstał z inicjatywy Koelnmesse, DLG i renomowanych partnerów z branży technologicznej. W ramach pokazu zostaną zaprezentowane „na żywo” w pełni zautomatyzowane, bezpieczne, szybkie i higieniczne metody wytwarzania, przetwarzania i pakowania produktów spożywczych. Goście targów będą mogli zobaczyć proces, w którym pojemniki E2 zostają automatycznie zdjęte z palety, robot wyjmuje znajdujące się w nich kawałki mięsa, wkłada na tacki i owija folią; po kontroli szczelności opakowań i oznaczeniu produktu gotowe opakowania będą wkładane przez robota Scara-Roboter do umytych w międzyczasie pojemników E2, a następnie automatycznie spaletowane. Cały pokaz został opracowany i będzie zrealizowany przez 20 przedsiębiorstw, które połączyły swoje kompetencje w ramach nietypowego partnerstwa.