USA: pierwsza butelka z włókien celulozowych
24 Nov 2011 23:36
Firma Berlin Packaging, producent opakowań sztywnych, będzie głównym dostawcą pierwszych w USA butelek formowanych z włókien celulozowych
marki eco-bottle.
„Ekologiczna butelka”, której producentem jest firma Ecologic Brands, powstaje w wyniku połączenia włókien celulozy i tworzywa sztucznego, czego efektem jest zużycie do 70 proc. mniej polimerów niż w przypadku tradycyjnych butelek z tworzywa. Zewnętrzna warstwa butelki – rodzaj skorupy z wytłaczanych włókien celulozy – nadaje się całkowitego recyklingu oraz kompostowania. Wewnątrz umieszczona jest torebka z tworzywa sztucznego, w której można przechowywać szeroką gamę produktów płynnych, m.in. napoje i środki higieny osobistej.
Nietypowa – podobnie jak samo opakowanie – jest instrukcja postępowania ze zużytą butelką. Celulozową skorupę (która powstaje ze zużytej tektury falistej i gazet) należy rozerwać, by oddzielić ją od polimerowego worka; można ją poddać recyklingowi nawet siedmiokrotnie. Z wewnętrznym pojemnikiem oraz systemem zamykania, wykonanymi z tworzywa i nadającymi się do ponownego przetworzenia, należy postępować analogicznie jak np. z jednorazowymi torbami na zakupy (czyli wyrzucić do śmieci).
Glenn Scott, wiceprezes ds. rozwoju produktu i optymalizacji zakupów w Berlin Packaging, mówi: Berlin Packaging szczyci się wprowadzaniem innowacji na rynek, a butelka eco.bottle jest najnowszym opakowaniem, które wzbudza entuzjazm u naszych klientów. (…) Wierzymy, że butelka eco.bottle będzie atrakcyjna dla wszystkich grup konsumentów i okaże się przydatna przy wprowadzaniu nowych produktów oraz zmianie marki już istniejących wyrobów.
Na amerykański rynek trafiły butelki o pojemnościach 32 i 50 uncji objętości, czyli 1,12 i 1,75 litra (z nakrętką z dozownikiem lub typu twist) oraz 64 uncje objętości, czyli 2,25 litra (z 38-mm rurką ułatwiającą nalewanie soków i produktów mleczarskich). Butelki będą dostępne od stycznia 2012 r.
Cris Genovese, dyrektor marketingu w firmie Ecologic Brands, dodaje: Butelki typu eco.bottle to przełomowa technologia, która może zmienić politykę marketingową firm oraz znacząco zwiększyć poziom sprzedaży produktów. (…) Tworzy ona wartość dodaną i podnosi znaczenie marki, a jednocześnie chroni środowisko.
Producent przekonuje, że do napełniania butelek niezbędna jest jedynie nieznaczna modyfikacja linii rozlewniczych. Transport pustych butelek ekologicznych jest znacznie bardziej ekonomiczny od tych formowanych metodą wytłaczania z rozdmuchem, bowiem zajmują nawet 9-krotnie mniej miejsca. O wysokiej jakości butelek marki eco.bottle ma świadczyć fakt, że z powodzeniem przeszły rygorystyczne testy ISTA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Bezpiecznego Transportu).
Koszty wyprodukowania butelki marki eco.bottle sytuują ją na razie w klasie premium, jednak firmy, które zdecydują się na wprowadzenie ekologicznej butelki do swego asortymentu, w ciągu kolejnych 12-18 miesięcy mogą spodziewać się spadku cen do poziomu tradycyjnych materiałów opakowaniowych –w miarę postępującej automatyzacji i wydajności produkcji.
Na podstawie informacji firmy Berlin Packaging opracował TK