Co ma wspólnego technologia wysyłana w kosmos z branżą opakowań? Otóż więcej, niż można by się spodziewać, ale zacznijmy od początku. Codzienne obcowanie z pewnymi rozwiązaniami sprawia, że zamykamy się w swojego rodzaju ramach. Takie podejście prowadzi do wysokiej specjalizacji w wąskich dziedzinach, co bardzo często jest wartością nie do przecenienia. Jednak, jak doskonale wiemy z historii, przełomowe wynalazki często powstają przez przypadek czy dopiero w innej dziedzinie odnoszą sukces. Są jednak przypadki, w których dzięki szerszemu spojrzeniu możliwa jest znacząca zmiana. I tak właśnie technologia kosmiczna zaczęła pojawiać się w przemyśle, na liniach produkcyjnych, a w konsekwencji wpływać na opakowania widoczne na sklepowych półkach.
Scanway jest wrocławską firmą specjalizującą się w tworzeniu zawansowanych instrumentów obserwacji optycznej w branży kosmicznej. Te same rozwiązania, które są przygotowywane do wysłania w kosmos, zostały zaimplementowane do przemysłu, w tym sektora opakowań. Opracowujemy systemy wizyjne wykrywające błędy, będące w stanie nie tylko zoptymalizować proces produkcji, ale również poczynić znaczne oszczędności finansowe. Jednak na tym podobieństwa się nie kończą. Jednym z kluczowych czynników wpływających na powodzenie misji kosmicznej jest szczegółowe poznanie warunków, wszelkich czynników zewnętrznych oraz zbudowanie zespołu. Dokładnie taki sam schemat postępowania stosujemy w przypadku systemów wizyjnych, jakie oferujemy Klientom z branży opakowań. Naszym pierwszym krokiem zawsze jest poznanie nie tylko oczekiwań, ale przede wszystkim firmy, kultury organizacji, a nade wszystko ludzi, z którymi planujemy wyruszyć w podróż. Wierzymy, że każdy problem da się rozwiązać na kilka różnych sposobów, ale tylko dzięki zgromadzonym informacjom jesteśmy w stanie odnaleźć to optymalne. Kolejnym krokiem jest identyfikacja problemów. Z doświadczenia wiemy, do jakich błędów podczas produkcji opakowań (chcesz się dowiedzieć więcej o ich potencjale marketingowym, sprawdź naszego e-booka) dochodzi najczęściej; jednocześnie zdajemy sobie sprawę, jak wiele może nas zaskoczyć, badamy więc, analizujemy i dokładnie poznajemy każdą linię produkcyjną i maszynę. Wszystko po to, aby zaprojektować kompleksowy system wizyjny rozwiązujący konkretny problem.
Czym właściwie są systemy wizyjne?
Systemy wizyjne są rozwiązaniami, w których najważniejszą rolę odgrywa kamera dostarczająca informacji na temat kontrolowanego obiektu. Analizowany przedmiot jest oświetlany w sposób pozwalający wydobyć kluczowe sprawdzane aspekty w oku kamery. Ekspert, znający wpływ takich czynników, jak światłocień, głębia ostrości, czas naświetlania czy kąt oświetlenia, może dzięki użyciu jednej kamery i jednego oświetlacza zmierzyć gabaryty obiektu, kąty i jego foremność, jednolitość koloru, jakość powierzchni, obecność (lub brak obecności) niektórych cech, a także wtrąceń lub ciał obcych. Co ciekawe, żadne urządzenie pomiarowe w przemyśle nie jest tak wszechstronne w pomiarach jak kamera.
Kluczowym elementem pozwalającym na maksymalne wykorzystanie możliwości systemów wizyjnych jest swoista personalizacja. Każdy system stworzony przez Scanway jest unikatowy, bo zaprojektowany w taki sposób, aby rozwiązywał konkretny problem. Opracowywany przez nas software jest tworzony na bazie danych pozyskanych podczas „wizji lokalnych” oraz testów przeprowadzonych zarówno w warunkach laboratoryjnych, jak i produkcyjnych. Ich wykorzystanie w branży opakowań wpisuje się w założenia Przemysłu 4.0, o którym więcej pisaliśmy w raporcie.
Nie ma problemów – są wyzwania
Kontroli wizyjnej można dokonać niejako w dwóch etapach. Po pierwsze jesteśmy w stanie sprawdzić arkusze papieru/tektury przed rozpoczęciem produkcji. Kontrola już na tym etapie może nie tylko zwiększyć finalną jakość opakowania, ale także pomóc przy reklamacji wadliwego towaru u dostawcy. Systemy wizyjne Scanway są w stanie wykryć łódkowatość, klejenie warstw oraz grubość tektury. Poddając kontroli 100% powierzchni produktu możliwe jest namierzenie detekcji zmarszczek, pęknięć czy zabrudzeń. Dostarczane przez nas systemy wizyjne są dostosowywane nie tylko pod kątem konkretnego problemu, ale przede wszystkim maszyny. Dzięki modelowi pracy polegającemu na dogłębnym poznaniu oczekiwań Klientów jesteśmy w stanie opracować cały system wizyjny wykrywający konkretny błąd, zakłócający proces produkcji na każdym jego etapie.
Sytuacja na rynku
Rosnąca świadomość ekologiczna oraz zwiększenie udziału e-commerce sprawiają, że zapotrzebowanie na kartonowe opakowania rośnie. Co więcej, zdaniem ekspertów te dwa trendy w najbliższych latach nadal będą rosnąć w siłę. Jednak obecnie rynek zmaga się z problemami będącymi głównie pokłosiem zachwiania łańcucha dostaw spowodowanego pandemią COVID-19 oraz wojną w Ukrainie. Do tego należy dodać rosnące koszty energii elektrycznej, surowców i uprawnień do emisji dwutlenku węgla, a także historycznie wysoką w Polsce inflację. W rezultacie w ciągu ostatniego roku cena celulozy wzrosła aż o 70%. Wszystkie te czynniki sprawiają, że poszukiwanie oszczędności już na etapie produkcji staje się niezbędne.
Błędy, które spędzają sen z powiek
Czas, żebyśmy z kosmosu zeszli na Ziemię. Systemy wizyjne oferowane przez Scanway są w stanie wykryć błędy papieru/tektury/opakowania na każdym etapie produkcji bez konieczności jej zatrzymywania. Najważniejsze, że kontroli poddawane jest 100% procesu, co stanowi największą różnicę. W większości przypadków kontroli jakości (niezależnie od etapu) poddawane są losowo wybierane egzemplarze z poszczególnych partii. Ludzkie oko nie jest w stanie wychwycić wszystkich błędów nie wspominając już o czasie, w jakim błąd zostanie zauważony. Błąd wynikający z uszkodzonej maszyny może zostać powielony na setkach czy nawet tysiącach arkuszy, zanim dostanie dostrzeżony. W sytuacji niedoborów surowców oraz rosnących kosztów produkcji z całą pewnością możemy stwierdzić, że im mniej wadliwego towaru, tym większa oszczędność. Tę prawidłowość można zastosować na każdym etapie, nie tylko produkcji. Szacuje się, że reklamując wadliwy papier u dostawcy można zaoszczędzić rocznie nawet 400 000 € (symulacja dla zużycia 32 rolek papieru dobowo/cykl produkcyjny jednej linii przy założeniu 9 linii produkcyjnych, źródło: scanway.pl).
Będąc ekspertem w danej branży bardzo często zapominamy spojrzeć na problem z zewnątrz. A przecież każdy z nas jest konsumentem i podczas zakupów regularnie podejmuje kilkanaście decyzji. Na nasze wybory ma wpływ wiele czynników, ale czy zastanawialiśmy się, dlaczego ten produkt, a nie inny, choć mają prawie identyczny skład, najczęściej trafia do naszego koszyka? Nikogo już nie musimy przekonywać, że opakowanie jest narzędziem marketingowym zwiększającym rozpoznawalność marki. Ogromny (i stale rosnący) potencjał reklamowy sprawia, że do realizacji trafiają coraz bardziej wymyślne, a co za tym idzie, bardziej skomplikowane pod względem produkcyjnym opakowania.
W konsekwencji komplikuje się cały proces produkcji, a liczba potencjalnych błędów (np. złożenia) się wydłuża. Systemy wizyjne są w stanie kontrolować również błędy w nadruku zarówno wychwytując skazy (w tym te będące wynikiem zabrudzeń matrycy), jak i sprawdzając zgodność produktu z plikiem pdf. Przy czym nie należy zapominać, że konsumenci zawracają uwagę nie tylko na sam wygląd opakowania, ale również na jakość jego wykonania. Z badań wynika, że aż 20% respondentów twierdzi, iż nie zdecyduje się na zakup niektórych produktów ze względu na obawy związane z opakowaniem. Temat opakowań właśnie w kontekście marketingowym został szerzej omówiony w naszym e-booku.
Nie zapominajmy o najważniejszym
Już w 1856 roku została opatentowana pierwsza maszyna produkująca falowany papier, który był wykorzystywany do usztywniania kapeluszy. Natomiast tektura jako opakowanie została opatentowana w 1871 roku i była wykorzystywana jako sposób na zabezpieczenie przedmiotów. Nie tylko z historycznego punktu widzenia najważniejszą funkcją kartonowego opakowania jest ochrona produktu. Opakowanie, które posiada wady, prawdopodobnie nie będzie jej spełniało. Nietrudno
sobie wyobrazić, że źle sklejony karton (za dużo/za mało kleju, niepoprawna liczba zszywek) może spowodować uszkodzenie produktu, który się w nim znajduje. Jakość jest szczególnie istotna ze względu na rozwój rynku e-commerce, który do 2023 roku ma wzrosnąć do wartości 900 milionów dolarów, co stanowi 3-krotność wzrostu tempa handlu tradycyjnego. To oznacza, że znaczenie opakowań będzie rosło także w kontekście budowania przewagi konkurencyjnej. Z badań wynika, że 7 na 10 klientów dostrzegło problem z pakowaniem, a 1 na 10 powstrzymał się od zakupu w sklepie internetowym ze względu na złe opakowania produktów.
Systemy wizyjne oferowane przez Scanway są projektowane i wdrażane, aby zwiększyć optymalizację procesów produkcji. Automatyczna kontrola jakości bazuje na autorskich aplikacjach i uczeniu maszynowym, dzięki czemu jesteśmy w stanie wykryć szereg błędów na każdym etapie produkcji. Co najważniejsze, jesteśmy w stanie sprawdzić 100% procesu bez konieczności zatrzymywania pracy maszyny i eliminacji „ręcznej” kontroli jakości. Pracując zarówno nad projektami kosmicznymi, jak i przemysłowymi wykorzystujemy te same rozwiązania i technologie. Z całą pewnością możemy stwierdzić, że Scanway jest jedyną firmą w Polsce łączącą kosmos z branżą opakowań.
Artykuł sponsorowany