E-handel stymuluje innowacje w dziedzinie opakowań
30 Apr 2022 16:00

Popularność handlu elektronicznego stała się bodźcem do wprowadzania innowacji w dziedzinie opakowań i będzie nadal determinować ich rozwój.

W 2020 roku zakupy spożywcze online wzrosły o ponad 55% zarówno w USA, jak i w Europie.

Rok 2020 był wyjątkowy dla handlu elektronicznego artykułami spożywczymi, ponieważ telepraca i ograniczone godziny otwarcia restauracji sprawiły, że ludzie zaczęli coraz częściej gotować w domu – mówi Anna Keinänen, kierownik ds. badań rynkowych w Metsä Board.

 W związku z tym szybko rosnąca popularność zakupów spożywczych przez internet skłoniła detalistów do rozwijania swojej działalności w sieci na całym świecie. Według Anny Keinänen Korea Południowa, Chiny i Wielka Brytania są pionierami w handlu elektronicznym artykułami spożywczymi. Kraje, w których jest wysoki udział e-commerce w sprzedaży produktów innych kategorii, a także są zaawansowane technologicznie i posiadają gęstą populację o stosunkowo wysokim dochodzie rozporządzalnym, stanowią najlepszą podstawę dla rozwoju handlu elektronicznego artykułami spożywczymi.

Dostosować opakowanie do potrzeb

W pierwszej piątce krajów europejskich udział sprzedaży online waha się od 3 do 11%, przy czym zdecydowanym liderem jest Wielka Brytania. Popularność handlu elektronicznego stała się bodźcem do wprowadzania innowacji w dziedzinie opakowań i będzie nadal determinować ich rozwój. Przy transporcie zamówionych artykułów spożywczych należy zwrócić uwagę na produkty schłodzone i mrożone oraz wagę zamówionych zakupów. Przez cały czas dostawy sprzedawca musi zachować łańcuch chłodniczy, jak również zapewnić odpowiednią higienę. Ważne jest, aby opakowanie było odpowiednio trwałe i bezpieczne, ponieważ najgorszą rzeczą byłoby, gdyby klient otrzymał uszkodzony lub zepsuty produkt z powodu złego opakowania – mówi Anna Keinänen. Ponadto należy dostosować opakowanie do potrzeb, jak również unikać nadmiernego opakowywania, aby zajmowało ono jak najmniej miejsca podczas transportu oraz maksymalnie zwiększyć działania na rzecz zrównoważonego rozwoju poprzez ograniczenie ilości odpadów.

Epidemia zakupów online

Gdy koronawirus dotarł do północnej części Europy, również w Finlandii nastąpił gwałtowny rozwój handlu elektronicznego artykułami spożywczymi – przyznaje Antti Rajala, dyrektor ds. e-commerce i usług cyfrowych w Kesko. Kesko jest jednym z trzech największych sprzedawców detalicznych artykułów spożywczych w Finlandii i stanowi centralną organizację przedsiębiorstwa opartego na sieci niezależnych sprzedawców detalicznych. Podobny model działania stosowany jest na przykład przez ICA w Szwecji oraz REWE w Niemczech.

Zaraz po wybuchu epidemii koronawirusa w kwietniu 2020 r. liczba zakupów spożywczych dokonanych w sklepach internetowych Kesko wzrosła dziesięciokrotnie w porównaniu z rokiem poprzednim. Przed wybuchem pandemii 200 sklepów spożywczych Kesko prowadziło również sprzedaż online. Do jesieni 2021 roku liczba ta wzrosła do 500.

Jeszcze przed pojawieniem się koronawirusa liczba zakupów robionych przez internet w Finlandii rosła, ale po lockdownie coraz więcej osób kontynuowało zakupy spożywcze online – mówi Antti Rajala.

Kesko uważnie śledzi tendencje, szczególnie w Szwecji, która wyprzedza Finlandię w handlu elektronicznym artykułami spożywczymi. W Szwecji e-handel stanowi około 5% zakupów spożywczych, podczas gdy w Finlandii udział ten wynosi ok. 2%. W handlu artykułami spożywczymi udział handlu elektronicznego zarówno w Finlandii, jak i na świecie jest nadal niewielki w ujęciu bezwzględnym. W 2020 r. handel elektroniczny stanowił 3% całej sprzedaży artykułów spożywczych przez Kesko, a wczesną jesienią 2021 roku – mniej niż 4%.

W czasie pandemii sklepy internetowe przyciągnęły wielu nowych klientów. Zmieniły się nawyki konsumpcyjne i wiele osób będzie nadal korzystać z tych usług, nawet po ustąpieniu koronawirusa – uważa Antti Rajala.

Anna Keinänen szacuje, że e-commerce będzie się nadal rozwijał, ale jego tempo wzrostu spadnie w miarę znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem. Z wielu badań wynika, że konsumenci zamierzają nadal wydawać więcej pieniędzy na artykuły spożywcze po wybuchu pandemii niż przed nią. W ciągu najbliższych kilku lat w celu wzmocnienia działalności firmy w zakresie handlu elektronicznego w obliczu nasilającej się konkurencji Kesko zainwestuje dziesiątki milionów w automatyzację procesu kompletacji zamówień.

Nowe rozwiązania opakowaniowe dla potrzeb e-commerce

Ze względu na to, że opakowania z tektury są trwałe i mogą pomieścić więcej produktów niż torby plastikowe, sklepy spożywcze Kesko używają ich do pakowania zamówień artykułów spożywczych. Ponadto są one rozwiązaniem przyjaznym dla środowiska. Odpowiedzialność jest ważną wartością dla Kesko i sieci sklepów K Group.

W projekcie Package-Heroes* podkreśliliśmy, że preferujemy rozwiązania oparte na drewnie, pozyskiwanym w zrównoważony sposób, posiadającym certyfikaty FSC lub PEFC oraz na materiałach nadających się do recyklingu. Ponadto w przyszłości zamierzamy wprowadzić transport niskoemisyjny, który obecnie testujemy – deklaruje Antti Rajala. – Sprzedaż opakowań tekturowych wzrosła wraz z ilością zamówień, a sprzedaż toreb plastikowych odpowiednio zmalała. Potrzeby i szczególne właściwości e-handlu powinny być w większym stopniu uwzględniane przy produkcji opakowań. Wymagania dotyczące wyglądu opakowań są różne w sklepach tradycyjnych i internetowych. W przyszłości będziemy musieli bardziej zastanowić się nad tym, jak opakowanie sprzedaje się online, gdy widoczny jest tylko mały obraz produktu. Chciałbym również zobaczyć innowacyjne rozwiązania opakowaniowe dla produktów schłodzonych, tak aby w przyszłości nie było potrzeby korzystania z oddzielnych ciężarówek-chłodni do ich transportu.

 

Elina Hovinen

Opracowanie: AN

Źródła: W artykule wykorzystano badania Savills Research, Eurocommerce i Smithers.

* W ramach projektu Package-Heroes (Idole opakowań) bada się i opracowuje przyjazne dla środowiska rozwiązania opakowaniowe do żywności. Jego celem jest zmniejszenie ilości odpadów. Projekt zakończy się do końca 2023 roku. Firma Metsä Board również bierze udział w projekcie Package-Heroes