API Folie Polska wśród partnerów konferencji Label Innovations
11 Apr 2019 13:28

  2 kwietnia br. w warszawskim Centrum Expo XXI odbyła się 5. konferencja z cyklu Label Innovations, będąca jednym z wydarzeń towarzyszących targom Packaging Innovations 2019. Zorganizowana przez drukarnię Etykiety.pl Etigraf i przebiegająca pod hasłem „Eko, które kupi konsument – czyli o ekoinnowacjach w opakowaniach i etykietach”, zgromadziła przedstawicieli agencji reklamowych, właścicieli marek, specjalistów ds. marketingu i kreacji oraz projektantów graficznych. Firma API Folie Polska po raz kolejny już była partnerem tego wydarzenia, a jej dyrektor zarządzająca – Katarzyna Kozińska, wystąpiła na konferencji z referatem zatytułowanym „Przyszłość opakowań premium w kontekście wzrostu znaczenia ekologii”.

Konferencja Label Innovations na stałe wpisała się w kalendarz wydarzeń branżowych, dedykowanych projektowaniu i produkcji etykiet. Wzięło w niej udział ponad 70 osób reprezentujących różne segmenty rynkowe oraz pracowników firm produkcyjnych, wykorzystujących etykiety i opakowania w kontekście promowania i uatrakcyjniania swoich wyrobów. Z roku na rok jej program jest wzbogacany o kolejne elementy. W tym roku poza referatami uczestnicy wzięli udział w warsztatach kreatywnych, podczas których tworzyli proekologiczną, a zarazem atrakcyjną dla konsumenta etykietę.

W części seminaryjnej goście konferencji wysłuchali kilku interesujących wystąpień. Dotyczyły one zagadnień takich jak: odpowiedzialność producenta wobec uwarunkowań prawnych związanych z wprowadzaniem do obrotu opakowań lub produktów w opakowaniach (Daniel Chojnacki i Tymon Grabarczyk, kancelaria radców prawnych DZP), specyfika zachowań nabywczych i konsumpcyjnych (Magdalena Ankiel, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), trendy proekologiczne w projektowaniu graficznym etykiet (Jarosław Grzesica i Mateusz Bąkała, agencja kreatywna This), trendy na rynku podłoży do drukowania etykiet (Izabela Antczak, UPM Raflatac), proekologiczne innowacje w etykietach (Iwona Studzińska, Etykiety.pl Etigraf) oraz problemy w projektowaniu etykiet i sposoby ich unikania (Grzegorz Dziewanowski, S.M. Art).

„Każda kolejna edycja konferencji Label Innovations przyciąga coraz więcej uczestników, ponieważ dotykamy tematów i problematyki bardzo bliskich i trudnych dla właścicieli marek" – podkreśla Anita Czarniecka, prezes zarządu Etykiety.pl Etigraf. "Obecnie wielu producentów boryka się z problemem konkurencji oraz musi podążać za zmieniającymi się trendami np. takimi jak 'eko'. Rozumiemy, że zmiana opakowania wiąże się z kosztami, dlatego wspieramy producentów w tym procesie, oferując jednocześnie optymalizację kosztów i atrakcyjną, wyróżniającą się etykietę, która pomoże sprzedać produkt. Jest to duże wyzwanie, o czym przekonali się uczestnicy półtoragodzinnych warsztatów, które odbyły się na zakończenie konferencji. Podczas nich uczestnicy tworzyli ekologiczną etykietę na produkt wegański. Powstało 6 różnych ciekawych i nieszablonowych etykiet, które mogłyby z powodzeniem zostać wdrożone do masowej produkcji. Rozwiązania te uwzględniały przejście przez wszystkie etapy tworzenia opakowania: od założeń strategicznych poczynając, poprzez określenie potrzeb grup docelowych, wypracowanie koncepcji etykiety, dobranie odpowiednich technologii drukowania, na finalnym wyglądzie etykiety skończywszy. Należy podkreślić, że był to efekt pracy zespołów roboczych, w tym: stratega, grafika, specjalisty z drukarni oraz właściciela marki, a uczestnicy otrzymali wsparcie ekspertów oraz prelegentów w postaci profesjonalnego doradztwa. Dzięki tej pracy nasi goście przekonali się, że na ten sam produkt można stworzyć wiele unikalnych i wyróżniających na półce koncepcji etykiet, w różnych wariantach cenowych, a wiedza i doświadczenie ekspertów wpływa znacząco na koszty całego procesu. Wielu uczestników konferencji zwraca się do nas z prośbą o wsparcie w zakresie rozwiązań etykietowych oraz ich uszlachetnień. Obecnie pracujemy nad kilkunastoma projektami optymalizacji rozwiązań etykietowych, mających na celu wdrożenie ekologicznych i ekonomicznych rozwiązań oraz realizację polityki zrównoważonego rozwoju. Kolejna, 6. edycja Label Innovations odbędzie się za rok, ale już dziś jesteśmy otwarci na nowe wyzwania technologiczne ze strony producentów z wielu branż.”

Ze strony API Folie Polska prezentację poprowadziła Katarzyna Kozińska – dyrektor zarządzająca polskim oddziałem tego brytyjskiego producenta specjalistycznych folii, laminatów i materiałów holograficznych, znajdujących zastosowanie m.in. przy uszlachetnianiu druków. Na wstępie zaprezentowała API Group, jej potencjał i ofertę skierowaną do drukarń opakowaniowych i etykietowych. „Jesteśmy marką globalną, ale w przypadku polskiego rynku obecną lokalnie" – mówiła. "Poza częścią handlową dysponujemy zakładem konfekcjonowania folii i ich magazynowania w podwarszawskim Piasecznie. To gwarantuje naszym klientom nie tylko szybką dostępność wybranego asortymentu, ale też pozwala zaproponować – w ramach kompleksowej obsługi – doradztwo przy wyborze materiału oraz wsparcie techniczne podczas jego wdrażania w procesie produkcyjnym”.

„Z kolei z myślą o projektantach graficznych i właścicielach marek kilka lat temu powstał projekt API Trends Folio" – kontynuowała Katarzyna Kozińska. "Jest to wydawnictwo, w którym nasz zespół specjalistów odpowiedzialnych za kreację, pod kierownictwem Davida Petersa – Creative Development Managera, wskazuje trendy w projektowaniu opakowań i etykiet na najbliższe lata. Publikacja uwzględnia też studia przypadku, dotyczące wdrożenia naszych pomysłów przez czołowe marki premium z całego świata, m.in. z branż alkoholowej i kosmetycznej”.

Dużą część prezentacji Katarzyny Kozińskiej zajęło omówienie badań konsumenckich, jakie firma API zleciła w ubiegłym roku. Przeprowadzone przy wykorzystaniu technologii eye-tracking przez firmę Package InSight we współpracy z Uniwersytetem Clemsona, miały za zadanie pokazać wpływ opakowania i jego wyglądu na decyzje zakupowe dokonywane przez klientów. „Posłużono się tu przykładem czekolady, a do badań wybrano jej dwie popularne marki: szwajcarską i belgijską. W obu przypadkach produkty te posiadały opakowania standardowe oraz uszlachetnione folią metalizowaną. Okazało się, że nawet produkt średniej klasy, ale w atrakcyjnym opakowaniu, nadającym mu charakter dobra luksusowego, może być uznany przez klienta za coś lepszego. Dla właścicieli marek czy projektantów graficznych przekaz jest zatem klarowny: warto zadbać o to, by produkt wyróżniał się na półce sklepowej, przyciągał uwagę konsumentów niebanalnym wykończeniem czy efektami specjalnymi”.

Podsumowując udział API Folie Polska w konferencji Label Innovations, Katarzyna Kozińska mówi: „Nasza firma dysponuje odpowiednimi materiałami pozwalającymi uzyskać efekt 'wow', o którym była mowa w badaniach Package InSight. Co więcej, staramy się, by nasza oferta była coraz bardziej proekologiczna, a więc zbieżna z obecnymi trendami rynkowymi. Wszystkie wytwarzane przez API Group folie cechuje niski stopień migracji, co ma szczególne znaczenie w branży spożywczej, gdyż pozwala na produkcję bezpiecznych dla konsumenta opakowań na żywność. W ostatnim czasie wprowadziliśmy też na rynek Transmet – nie zawierający folii laminat klasy high-end, przeznaczony do uszlachetniania opakowań tekturowych zadrukowanych w technice wklęsłodrukowej. Jak zatem widać, udział rozwiązań zgodnych z polityką zrównoważonego rozwoju w naszym portfolio jest coraz większy”.

Źródło: API Folie

Podpisy do zdjęć:
1. Katarzyna Kozińska - dyrektor zarządzająca API Folie Polska (z lewej) i Anita Czarniecka - prezes zarządu Etykiety.pl Etigraf.
2. (aut. Etykiety.pl Etigraf) W tegorocznej konferencji Label Innovations wzięło udział około 70 osób.
3 (aut. Etykiety.pl Etigraf): Podczas wieńczących konferencję warsztatów ich uczestnicy mieli za zadanie stworzyć ekologiczną etykietę na produkt wegański.