Co-packing niejedno ma imię
27 Jan 2015 08:24

Firma MarwitPak z leżącego nieopodal Warszawy Leoncina oferuje swoim klientom – oprócz produkcji opakowań zbiorczych i nadruków metodą tampondrukową – usługi konfekcjonowania i pakowania kosmetyków oraz innych wyrobów. 130-osobowy zespół pracujący na trzy zmiany dba, by zapakowane produkty zawsze trafiały do klientów na czas. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w tworzeniu zestawów promocyjnych, kosmetycznych, prezentowych, reklamowych oraz pakowaniu gratisów i próbek, począwszy od łączenia w pakiet kilku rodzajów kosmetyków po konfekcjonowanie próbek kremów dołączanych do kolorowych pism kobiecych. MarwitPak działa na rynku od ponad 20 lat i realizował usługi dla wielu branż, m.in. kosmetycznej, chemicznej, spożywczej i poligraficznej. Usługi co-packingu znajdują zastosowanie niemal w każdej dziedzinie gospodarki. Cały ten proces nie ogranicza się do samego pakowania, lecz łączy się z procesem dystrybucji, logistyki i sprzedaży. Każdy produkt, który jest wprowadzany na rynek, musi być odpowiednio przygotowany. Często od momentu wyjścia od producenta do momentu wejścia na rynek wykonuje się szereg operacji: etykietowania, oklejania rozmaitymi etykietami informacyjnymi lub promocyjnymi (w rodzaju „50% gratis”, „2. produkt w prezencie”), przepakowywania, łączenia z innymi produktami, transportu, magazynowania itd. – tłumaczy Katarzyna Wiśniewska z MarwitPak. Jak przebiega proces konfekcjonowania? Katarzyna Wiśniewska: Po otrzymaniu zlecenia od klienta czekamy na informację o dostępności i możliwości odbioru komponentów; niektóre z nich są dostarczane bezpośrednio do naszego magazynu. Każda dostawa przed przyjęciem jest sprawdzana ilościowo, jakościowo i rodzajowo, bo musimy mieć pewność, że otrzymaliśmy właściwy produkt w ilości zgodnej z dokumentacją i w nienaruszonym stanie, bowiem przyjmując i potwierdzając dostawę potwierdzamy jej zgodność. Zwykle do realizacji jednego zamówienia potrzebnych jest wiele komponentów, od produktów głównych po opakowania, wkładki, zabezpieczenia, etykiety, ulotki, folie itp. Te elementy często docierają z różnych źródeł w różnym czasie, dlatego na bieżąco monitoruje się, czy dostępne są wszystkie składniki do danego zamówienia. Po ich otrzymaniu rozpoczyna się proces pakowania/konfekcjonowania. W zależności od rodzaju i specyfiki zamówienia odbywa się on ręcznie lub maszynowo. Cały proces co-packingu opiera się na tak wielu różnych operacjach, że w większości przypadków pakowanie jest ręczne. Bardzo dużą rolę odgrywają organizacja pracy, zgranie zespołu, odpowiednie ustawienie towarów w takiej kolejności, żeby pakowanie było płynne z zachowaniem wysokiej wydajności – tłumaczy Katarzyna Wiśniewska. Określenie „co-packing” (konfekcjonowanie, pakowanie) jest bardzo pojemne znaczeniowo. W istocie mieści się w nim szereg czynności, od przepakowywania, przez łączenie opakowań promocyjnych w komplety/zestawy za pomocą taśm lub folii termokurczliwej, etykietowanie, pakowanie w opakowania zbiorcze, oznaczanie, paletyzację, po magazynowanie i transport. Zajmujemy się również rozpakowywaniem oraz przywracaniem stanu pierwotnego produktów z zestawów promocyjnych, które nie zostały sprzedane. Po przewiezieniu do naszego magazynu są rozpakowywane, segregowane według rodzaju, numeru partii, stanu fizycznego (uszkodzone/dobre), a następnie pakowane w odpowiednie kartony, które oznaczamy etykietami, ustawiamy na paletach zgodnie z określonymi danymi i zwracamy do klienta w takiej postaci, w jakiej pierwotnie do nas przyjechały. Firma konfekcjonująca, która chce pozyskać klientów, musi wyróżniać się elastycznością, szybkością realizacji usług, dokładnością i precyzją działania, a także wysoką jakością i estetyką pakietów produktowych. Duże znaczenie ma dobrze wyposażone zaplecze techniczne, na które w MarwitPak składają się: drukarki do drukowania etykiet samoprzylepnych, kodów kreskowych i etykiet informacyjnych na opakowania zbiorcze oraz palety; zgrzewarki i tunele grzewcze do pakowania w folię termokurczliwą, a także maszyny do produkcji pudeł kartonowych i ich zabezpieczeń. Niezbędne są również odpowiedniej wielkości powierzchnie magazynowe i hale produkcyjne, których przestronność pozwala zoptymalizować procesy pakowania. Produkcja kartonów ma w naszym przypadku ogromne znaczenie, ponieważ sami projektujemy opakowania zbiorcze. Skraca to czas realizacji usługi (wyklucza bowiem ewentualne opóźnienia ze strony podwykonawcy), a dodatkowo zapewnia nam możliwość sprawdzania, czy wystarczająco chronią pakowane produkty. Co więcej, pomaga również zoptymalizować koszty transportu dzięki właściwemu wykorzystaniu dostępnego miejsca na palecie. Opracowano ma podstawie materiałów firmy Marwitpak