Nowe etykiety i wiesz, co jesz
21 Dec 2011 10:20

Dnia 22 listopada 2011 roku opublikowane zostało nowe rozporządzenie unijne w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (Rozporzą-dzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 roku). Jego celem jest ujednolicenie informacji, jakie producenci z krajów Unii Europejskiej będą musieli umieszczać na opakowaniach żywności. Zgodnie z treścią rozporządzenia, na producentach opakowań żywności będzie ciążył obowiązek podawania informacji o wartości odżywczej produktów. Informacja taka ma obejmować wartość energetyczną oraz ilość tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka oraz soli zawartych w żywności w przeliczeniu na 100 g lub na 100 ml, a w stosownych przypadkach może dodatkowo być prezentowana w przeliczeniu na porcję. Powinna ona być prezentowana na artykułach spożywczych w tym samym polu widzenia, gdyż podawanie informacji żywieniowych częściowo w głównym polu widzenia, zwanym powszechnie „frontową stroną opakowania”, a częściowo z innej strony opakowania, na przykład z tyłu opakowania, mogłoby dezorientować konsumentów. Informacja taka będzie musiała być podana za pomocą czcionki odpowiedniej wielkości. Ponadto poprawieniu czytel-ności informacji ma służyć obowiązek umieszczania informacji w taki sposób, aby były dobrze widoczne, wyraźne, czytelne oraz nieusuwalne. Informacje nie mogą być w żaden sposób ukryte, zasłonięte, pomniejszone ani przerwane jakimikolwiek innymi nadrukami, ilustracjami czy innym materiałem. Na etykiecie znajdziemy też informacje na temat zawartych w żywności alergenów. Natomiast w przypadku mięsa wieprzowego, baraniego i koziego oraz drobiu rozporządzenie nakazuje producentom tego rodzaju żywności oznaczanie na produktach kraju pochodzenia. Kraje członkowskie na wprowadzenie tych przepisów mają czas do 13 grudnia 2014 roku. Podstawowym celem, jaki przyświecał w procesie uchwalania tych przepisów, jest pomoc konsumentom w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji przy zakupie żywności. Nowa regulacja ma między innymi przyczynić się do walki z otyłością i chorobami przewlekłymi, których poziom w UE stale rośnie. Największe wyzwanie dla branży od lat Wprowadzenie nowych zasad etykietowania żywności stanowi największe wyzwanie dla przemysłu spożywczego w ostatnich latach. Wystarczy wspomnieć, że debata na ich temat trwa w tej branży od początku 2008 roku John Hammond, szef ds. informacji i aktów prawnych w Campden BRI, największej w Wielkiej Brytanii niezależnej organizacji badawczo-rozwojowej działającej w sektorze żywności i napojów, tak tłumaczy dotychczasowe niepowodzenia: Zadanie uproszczenia, aktualizacji i przetworzenia zasad etykietowania żywności w jednolity przepis przez wszystkich 27 członków UE okazało się ogromnie skomplikowane. Należy się spodziewać znaczących kosztów związanych z dostosowaniem się do nowych przepisów i dlatego jest niezwykle istotne, by specjaliści przemysłu spożywczego w pełni i możliwie szybko zrozumieli nowe zasady etykietowania żywności. Zagwarantowanie, że od samego początku ich obowiązywania etykiety są zgodne z zaleceniami, pozwoli uniknąć potencjalnie bardzo kosztownych błędów, zaoszczędzić niepotrzebnych wydatków i zredukować ryzyko działań egzekucyjnych. Nowe rozporządzenie będzie miało duży wpływ na sposób, w jaki przedsiębiorstwa rozwijają i reklamują swoje produkty. Lorraine Eve, szef zagadnień prawnych w Ashbury Labelling, firmie zajmującej się sprawdzaniem legalności nowych etykiet, twierdzi, że nowe prawodawstwo oznacza duże zmiany w porównaniu z poprzednio obowiązującymi. Nowa legislacja UE odbiera przemysłowi spożywczemu prawo do postępowania zgodnie z własnymi, samowolnymi potrzebami i nakłada obowiązkową, regulowaną wykładnię informacji na etykietach do opakowań żywności. A największą zmianą jest wprowadzenie obowiązku umieszczania danych na temat własności odżywczych oraz ustalenie minimalnej wielkości czcionki na etykiecie – mówi Eve. Tylko te dwie zmiany będą miały duży wpływ na te firmy w sektorze producentów żywności i napojów, które nie tylko muszą zmienić swoje metody etykietowania, by spełniały nowe wymagania, ale również fundamentalnie zmienić sposób, w jaki projektują swoje etykiety – dodaje Lorraine Eve. I kończy: Jako że rozporządzenie automatycznie obowiązuje wszystkich członków Unii Europejskiej, powinno ono skutkować wprowadzeniem bardziej spójnych zasad etykietowania, a tym samym uprościć marketing produktów spożywczych w skali ogólnoeuropejskiej. Jest to szczególnie ważne w związku ze zwiększaniem się skali sprzedaży wysyłkowej w ostatniej dekadzie. Jeśli konsument nie ma dostępu do właściwej informacji, nie jest w stanie dokonać świadomego wyboru tego, co je. Choć nowa regulacja z pewnością stawia pewne wyzwania przed branżą, miejmy nadzieję, że dzięki szeregowi korzyści, jakie dostarczy konsumentom, okaże się warta wprowadzonych zmian. Opracowano na podstawie informacji portalu www.mleko-portalprawny.pl oraz Ceepacking