Nowe materiały etykietowe UPM Raflatac wspierają GOZ
23 Mar 2020 12:35

Firma UPM Raflatac przyczynia się do zrównoważonego rozwoju branży etykiet, reagując na rosnący popyt na większą ilość surowców z odzysku, wykorzystywanych w materiałach opakowaniowych. W ostatnim czasie rynkowa oferta fińskiego producenta poszerzyła się o kolejne przyjazne środowisku rozwiązania.

Warstwa wierzchnia Recycled Coat i papier podkładowy Honey Glasine

Dwa nowe papiery etykietowe wykonane z surowców wtórnych to pochodzący w 99% z recyklingu materiał na warstwę wierzchnią UPM Raflatac Recycled Coat PCR-FSC oraz papier podkładowy UPM Raflatac Honey Glassine PCR-FSC. Oba wspierają gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ) i przyczyniają się do ograniczenia skali wycinki lasów oraz zużycia surowców naturalnych. To odpowiedź na oczekiwania właścicieli marek, którzy życzą sobie większej zawartości surowców wtórnych w stosowanych przez nich materiałach opakowaniowych.

Firma UPM Raflatac zamierza wykorzystywać surowce drzewne w maksymalnie efektywny sposób. Oznacza to możliwie długie utrzymywanie ich w obiegu surowcowym, co jest możliwe przez wspieranie odzysku oraz stosowanie włókien pochodzących z recyklingu. Innowacyjne papierowe materiały etykietowe wytwarzane z materiałów wtórnych posiadają certyfikat FSC (kod licencyjny FSC – C012530), który stanowi wiarygodny dowód na to, że są pozyskiwane wyłącznie z lasów zarządzanych w odpowiedzialny i zrównoważony sposób i podlegają ścisłej kontroli. 

Papier UPM Raflatac Honey Glassine PCR-FSC jest stosowany w asortymencie UPM Raflatac z serii RAFNXT+ i zawiera włókno celulozowe pochodzące z recyklingu. Podkład jest zbierany przez partnerów UPM Raflatac i wykorzystywany jako surowiec do produkcji nowego podkładu, w ramach autorskiego programu RafCycle firmy UPM Raflatac. Takie rozwiązanie z zamkniętą pętlą zmniejsza nacisk na lasy oraz zużycie zasobów naturalnych, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiednich właściwości funkcjonalnych. 

Świat stoi w obliczu poważnych wyzwań takich jak zmiana klimatu i niedobór surowców. Chcemy współuczestniczyć w ich rozwiązywaniu, dlatego oferujemy materiały etykietowe, które wzmacniają zrównoważony charakter opakowań, nie wpływając negatywnie na ich funkcjonalność oraz jakość i nie ograniczając ich komercyjnej dostępności. Nasze papierowe materiały etykietowe zawierające surowce wtórne perfekcyjnie wpisują się w ten plan – mówi Ville Pollari, dyrektor działu biznesowego VIP & Prime w UPM Raflatac. 

Drewnopochodny materiał etykietowy Forest Film

Jako jeden z sygnatariuszy międzynarodowego porozumienia New Plastics Economy zainicjowanego przez Fundację Ellen MacArthur, UPM Raflatac zobowiązał się do rezygnacji z używania surowców kopalnych i do tworzenia ekologicznych rozwiązań wspierających gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ). Jednym z nich jest materiał etykietowy oparty wyłącznie na surowcu drewnopochodnym. UPM Raflatac Forest Film to innowacyjny materiał foliowy opracowany w 100% na bazie surowców naturalnych. Stanowi on wydajny i skuteczny sposób realizacji zrównoważonych celów dzięki wykorzystaniu odnawialnych surowców, które nie wpływają na zmiany jakości produktu. Jak podkreśla Izabela Antczak, menedżerka w dziale Rozwiązań Opakowaniowych UPM Raflatac Polska: UPM Forest Film to nasz innowacyjny, pierwszy w branży materiał z folii polipropylenowej wyprodukowanej na bazie drewna i naturalny krok na drodze do tworzenia inteligentnych rozwiązań ograniczających zużycie paliw kopalnych. Jego wydajność jest identyczna w porównaniu z innymi standardowymi produktami.

Innowacyjny materiał etykietowy Forest Film – pod względem wydajności nie różniący się niczym od innych standardowych produktów – jest wynikiem współpracy firm UPM Raflatac i UPM Biofuels zmierzającej do wprowadzenia przyszłościowych innowacji, które nie opierają się na paliwach kopalnych. To odpowiedź na potrzeby właścicieli marek pragnących zastąpić tradycyjne, nieodnawialne surowce zrównoważonymi i pochodzącymi z recyklingu materiałami. Jego głównym składnikiem jest nafta UPM BioVerno produkowana z oleju talowego, czyli pozostałości z procesu produkcji masy papierniczej. To idealna odnawialna substancja zastępująca surowce na bazie paliw kopalnych surowcami odnawialnymi, pozyskiwanymi w sposób przyjazny dla środowiska. To również – jak tłumaczy Panu Routasalo, wiceprezes UPM Biofuels: Doskonały przykład innowacji produktowych pochodzących z lasów zarządzanych w sposób przyjazny środowisku i konkretnych kroków w kierunku przyszłości wykraczającej poza sferę paliw kopalnych.

Forest Film posiada dodatkowo certyfikat ISCC. Stosowanie tego innowacyjnego produktu nie wymaga żadnych zmian w procesach produkcyjnych i może on bezproblemowo zastąpić tradycyjne, oparte na paliwach kopalnych rozwiązania. Produkt łączy GOZ z biogospodarką odnawialną – jedną tonę surowców kopalnych można teraz zastąpić jedną toną surowców odnawialnych.

Dzięki tym innowacjom produktowym poczyniliśmy duży krok naprzód w naszej podróży w kierunku przyszłości bez materiałów pochodzenia kopalnego. Wybierając nasze odnawialne materiały etykietowe, marki mogą pójść jeszcze dalej w dążeniu do stosowania bardziej odnawialnych opakowań. Ponadto materiały te są identyczne pod względem jakości i wydajności z konwencjonalnymi materiałami opartymi na paliwach kopalnych oraz są łatwym sposobem na nadanie ostatecznego kształtu trwałemu opakowaniu – wyjaśnia Oona Koski, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w firmie UPM Raflatac. 

Materiał etykietowy PE PCR White TC 85 z odpadów pokonsumenckich

Nowy materiał etykietowy PE PCR White TC 85, wykonany w 30% z plastikowych odpadów pokonsumenckich oraz w co najmniej 55% z odpadów poprzemysłowych, również wspiera GOZ i pomaga właścicielom marek w osiągnięciu ich celów środowiskowych. Materiał jest dostępny na rynku europejskim i przeznaczony do stosowania w sektorach środków czystości oraz higieny osobistej.

Rosnąca wśród konsumentów odpowiedzialność za środowisko naturalne i związane z nią dążenie do zmniejszenia ilości odpadów z tworzyw sztucznych zachęcają producentów – również tych z sektora opakowaniowego – do poszukiwania rozwiązań pozwalających na lepsze wykorzystanie surowców pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych. Staje się to tym bardziej naglące, że towarzyszy im presja ze strony Unii Europejskiej, której przepisy obligują przedsiębiorców do zwiększenia odzysku tworzyw (do przeszło 50% wszystkich odpadów plastikowych powstających na kontynencie europejskim) oraz uczynienia wszystkich tego typu opakowań nadającymi się do ponownego użytku lub recyklingu nie później niż w 2030 r. 

UPM Raflatac, w ramach wspomnianego porozumienia New Plastics Economy, stara się oferować materiały etykietowe wykonane z surowców pochodzących z odzysku, które nadają się do różnorodnych zastosowań. Na rzecz porozumienia działa już przeszło 400 firm i organizacji, którym zależy na stworzeniu GOZ dla tworzyw sztucznych i które często ustalają własne procentowe kwoty tworzyw sztucznych z odzysku w swych opakowaniach.

Rynkowy debiut PE PCR White TC 85 stanowi dowód naszego zaangażowania na rzecz GOZ oraz wsparcie dla właścicieli marek i użytkowników końcowych w realizacji ich zrównoważonych celów. Z uwagi na fakt, że materiał etykietowy zawiera surowiec pochodzący z odpadów pokonsumenckich i poprzemysłowych, zmniejsza on zużycie surowców pierwotnych, a tym samym pozwala oszczędzić zasoby naturalne, przyczyniając się do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko. PE PCR White TC 85 może być poddawany recyklingowi w konwencjonalnych strumieniach odzysku tworzyw oraz zapewnia etykietom większą autentyczność, która odzwierciedla zrównoważony rozwój – powiedziała Anniina Kujala, menedżerka w dziale Folie firmy UPM Raflatac.

Opracowano na podstawie materiałów firmy UPM Raflatac