Opakowania metalowe: fakty i liczby
11 Jul 2014 11:42
Organizatorzy tegorocznych targów Metpack w Essen przygotowali interesujące zestawienie informacji i ciekawostek dotyczących opakowań metalowych. Targi Metpack, które odbyły się w dniach 6-10 maja br., zgromadziły rekordową liczbę 243 wystawców z 27 krajów oraz przyciągnęły ponad 7 tys. gości z około 100 krajów, potwierdzając dobre nastroje panujące w branży producentów opakowań metalowych.
Opakowania metalowe są prawdziwymi „wielozadaniowcami”: ich wymiary i kształty można łączyć praktycznie bez końca. W efekcie metal może być wykorzystany do zapakowania najszerszego spektrum produktów konsumpcyjnych w bezpieczny, wydajny i przyjazny środowisku sposób.
Obecnie na rynku dostrzegalny jest trend zwiększania wygody użytkowania opakowań metalowych poprzez stosowanie nowych metod otwierania, wdrażanie puszek z systemami wielokrotnego zamykania, jak również metalowych pojemników nadających się do podgrzewania w kuchenkach mikrofalowych oraz samonagrzewających się. Producenci skupiają się również na dostarczaniu opakowań o zindywidualizowanych kształtach oraz wzorach, jak również na dalszym zmniejszaniu grubości ścianek. Co więcej, przemysł nie ustaje w próbach uczynienia powłok puszek bardziej przyjaznymi dla środowiska i wydajnymi pod względem kosztów.
Przemysł nieustannie zmniejsza grubość ścian opakowań metalowych – obecnie ich najcieńsze fragmenty mogą być nie grubsze niż 0,09 mm. Dla porównania: ludzki włos ma grubość
0,12 mm. Ten trend ma również bardzo korzystne konsekwencje dla ciężaru opakowań z metalu. Pierwsze stalowe puszki na piwo z 1935 r. ważyły 100 g lub więcej. Współcześnie półlitrowa puszka blaszana waży zaledwie 27 g, zaś puszka aluminiowa o pojemności 33 cl – mniej niż 10 g (źródło: BCME).
Zmniejszenie masy puszki o zaledwie jeden gram pozwoliłoby na zaoszczędzenie ponad 200 tys. ton aluminium i 30 tys. ton stali rocznie – tylko na kontynencie europejskim – i przyczyniłoby się do ochrony środowiska. Taka ilość stali umożliwiłaby budowę czterech wież Eiffla (źródło: BCME).
Pojemniki ze stali są prawdziwymi gwiazdami recyklingu wśród wszystkich materiałów stosowanych do produkcji opakowań. Przykładowo w 2011 roku w Europie procesowi odzysku poddano aż 74% wszystkich opakowań tego typu. To więcej niż w przypadku szkła (70% odzysk) oraz aluminium (67%). Tekturowe opakowania na napoje oraz opakowania z tworzyw sztucznych mogą się pochwalić znacznie mniej imponującymi wynikami (odpowiednio 37% i 33% – źródło: APEAL).
W Niemczech w 2012 r. odzyskano do ponownego wykorzystania 93,1% wszystkich opakowań blaszanych – czyli 501 500 ton blachy. Nasi zachodni sąsiedzi siódmy rok z rzędu oddali z myślą o recyklingu ponad 90% takich pojemników. Do Niemców należy także rekord pod względem skali recyklingu opakowań aluminiowych: w 2012 roku odzyskano na potrzeby dalszej produkcji 83 500 ton takich opakowań, co stanowi 89% wszystkich opakowań z aluminium na tamtejszym rynku. Jest to nowy rekord, o ponad 1% lepszy niż w 2011 r. (wtedy było to 87,8% – źródło: GVM).
Pozostańmy jeszcze przy Niemczech, gdzie rośnie popularność puszek na napoje. W 2013 r. sprzedano tam o 50 mln puszek więcej niż w roku poprzedzającym. 3,5% wzrost sprzedaży przekracza europejską średnią, gdzie przeciętnie wyniósł on 3%. Ogółem w Europie w 2013 r. sprzedano 60 mld puszek, podczas gdy w Niemczech 1,42 mld puszek (źródło: BCME).
Zakończone właśnie Mistrzostwa Świata w piłce nożnej także przyczyniły się do wzrostu popytu na napoje w puszkach. Tak przewidywał przed tą imprezą niemiecki związek producentów i przetwórców aluminium (GDA). Powód jest prosty: ze względów bezpieczeństwa picie napojów ze szklanych pojemników w czasie publicznych zgromadzeń (np. transmisji meczów) jest zabronione.
Odejdźmy od tematu puszek napojowych i zajmijmy się przez chwilę pojemnikami na aerozole. Jak wynika z danych organizacji Aerobal, w 2012 r. na całym świecie wyprodukowanych zostało niespełna 7 mld takich pojemników (dokładnie 6,93 mld) – czyli o 5% więcej w porównaniu z 2011 r. Statystycznie rzecz biorąc, jedna puszka przypadła więc na jednego mieszkańca naszego globu.
Podane informacje udostępniły organizacje: Aerobal – międzynarodowa organizacja producentów aluminiowych pojemników na aerozole, APEAL – stowarzyszenie europejskich producentów stali opakowaniowej, BCME – europejska organizacja producentów puszek na napoje, GDA – Gesamtverband der Aluminiumindustrie, GVM – niemieckie Stowarzyszenie ds. Badań Rynkowych.
Na podstawie informacji organizatora targów Metpack opracował TK