Na interpacku 2014 po raz drugi zorganizowano Metal Packaging Plaza, tematyczne zbiorcze stoisko grupujące producentów opakowań metalowych.
Jest dość dziwne, ale już zaakceptowane tradycją, że w pobliskim Essen praktycznie w tym samym czasie (od 6 do 10 maja) odbywały się targi Metpack poświęcone wyłącznie opakowaniom metalowym. No cóż, interpack był organizowany znacznie wcześniej niż Metpack i stąd na zasadzie tradycji powstał wystawowy dualizm.
W zamyśle autora niniejszego artykułu jest zapoznanie PT Czytelników z nowościami opakowań metalowych – a w zasadzie ich drukowania – obecnych zarówno na targach w Düsseldorfie, jak i w Essen.
W Düsseldorfie zbiorcze tematyczne stoisko Metal Packaging Plaza liczące ponad 40 wystawców zostało zorganizowane przez Verband Metallverpackungen – VMV (Niemieckie Stowarzyszenie Producentów Opakowań Metalowych) przy współudziale Empac – Europan Metal Packaging (Belgia), tj. Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opakowań Metalowych.
Po raz pierwszy w targach interpack wzięło udział Stowarzyszenie Europejskich Producentów Stali do Wytwarzania Opakowań (APEAL – Belgia) eksponując blachy białe takich producentów jak ThyssenKrupp Rasselstein – Niemcy i ArcelorMittal (Luksemburg) – notabene obaj potentaci byli obecni także na Metpacku. ThyssenKrupp Rasselstein jest filią koncernu ThyssenKrupp Steel Europe, będącego największym na świecie wytwórcą stali do produkcji opakowań. Firma produkuje blachy ocynkowane lub ECCS (walcowane na zimno blachy stalowe o grubości od 0,100 do 0,499 mm).
GDA – Gesamtverband der Aluminiumindustrie e. V. (Stowarzyszenie Producentów Aluminium) z Niemiec miało w Metal Packaging Plaza zbiorczą ekspozycję obejmującą wszelkie możliwe opakowania z aluminium, w tym drukowane owinięcia (np. figurek czekoladowych), tuby i tacki itp.
Jak zwykle obecny w Düsseldorfie był koncern niemiecki Huber Packaging Group. Jest on wiodącym producentem opakowań z białej blachy w zakładach w Niemczech, Austrii i na Węgrzech. W ofercie Hubera są blaszane opakowania przemysłowe do pakowania produktów chemicznych, farb i lakierów, a także do pakowania żywności. W segmencie 5-litrowych beczek (Partykeg) do piwa Huber Packaging Group jest światowym liderem. Beczki z Hubera są drukowane w bajecznie kolorowe wzory. W charakterze nowości firma eksponowała nowy system uszczelniający pokrywę FlexoClose oraz nową 5-litrową beczkę Pitcherkeg, mającą kranik i uchwyt do noszenia w górnej pokrywie.
Firma Müller & Bauer (Niemcy), należąca do Staehle Gruppe, jest producentem puszek wykonanych z blachy białej i aluminium o różnej wielkości i kształtach dla przemysłu chemicznego, kosmetycznego, farmaceutycznego, spożywczego i opakowań karmy dla zwierząt.
Chińska firma ORG Packaging eksponowała drukowane puszki do pakowania żywności oraz drukowane pojemniki aerozolowe, a także różnego rodzaju pojemniki blaszane bez nadruku.
Duże wrażenie na autorze niniejszej relacji wywarła oferta tureckiej firmy Masas Metal Ambalaj (Masas Decorative Metal Packaging), która eksponowała przepiękne drukowane opakowania wszelakiego kształtu, rozmiaru i zastosowania.
Autor zwrócił szczególną uwagę na farby i lakiery służące do dekorowania opakowań blaszanych oraz na maszyny do zadrukowywania blachy i pojemników blaszanych.
W technologii zadrukowywania blachy i opakowań blaszanych, zwanej w przemyśle „blaszanym” dekorowaniem, nieco inaczej postrzegana jest rola farby drukarskiej. Zdecydowana większość drukowanych opakowań jest drukowana na farbie podkładowej kryjącej zwanej emalią. Emalie mają szeroką paletę barw. Jest to specyfika procesu drukowania na metalu. Druga specyfika to kwestia lakierowania. Lakier służy nie tylko do dodatkowego zabezpieczenia zadrukowanych powierzchni, ale także do przygotowania powierzchni do bezpośredniego kontaktu ze środkami spożywczymi. Lakiery muszą mieć specjalne właściwości, np. muszą być podatne na tłoczenie.
W przypadku zadrukowywania blachy lub puszek oprócz tzw. farb dekoracyjnych stosowane są emalie pokryciowe, będące kryjącymi farbami podkładowymi. Farby i lakiery do drukowania na metalu są bardzo specjalistycznymi materiałami; ich udział w globalnej produkcji farb graficznych wynosi zaledwie 8-10%.
Na tegorocznym Metpacku stawiło się jedynie kilku producentów tzw. farb do metalu, mieli oni także swoje stoiska na targach interpack.
Targi opakowań metalowych Metpack 2014 odbywały się już po raz ósmy w dniach 6-10 maja w Essen. Wzorem poprzednich edycji w dniach wspólnych zorganizowano bezpłatny wahadłowy ruch autobusowy umożliwiający zwiedzanie jednych i drugich targów.
Targi Metpack przyciągnęły jeszcze więcej wystawców niż w ubiegłych latach. Impreza odbywająca się w halach targowych Messe Essen gościła 243 firmy z 27 krajów, wśród nich globalnych graczy takich jak ArcelorMittal, ThyssenKrupp Rasselstein, KBA oraz Soudronic. Ich ofertę obejrzało 7100 gości z około 100 krajów, którzy zjawili się w Essen w poszukiwaniu najnowszych rozwiązań przeznaczonych dla sektora opakowań z metalu oraz kontaktów z obecnymi i przyszłymi dostawcami.
Większość wystawców prezentowała różne maszyny do produkcji wszelkiego rodzaju opakowań metalowych takich jak puszki, pudełka i wszelkiego rodzaju zamknięcia. Część wystawców oferowała gotowe opakowania metalowe lub gotowe opakowania z usługą ich zadrukowania. Wśród wystawców znaleźli się także producenci maszyn do zadrukowywania blachy i opakowań metalowych oraz producenci farb i lakierów do blachy i wyrobów z niej. Poniżej zostaną przedstawione maszyny drukujące oraz materiały do druku.
Niemiecka firma Hinterkopf wystawiła rewelacyjną, zdaniem autora, maszynę do zadrukowywania metalowych cylindrycznych kształtek (stal, aluminium), tj. puszek, pojemników aerozolowych, tub, butelek metalowych. Zadrukowywane mogą być także kształtki z tworzyw sztucznych (PE, PP, PET). Tą maszyną jest D 240 (Digitaldruckmaschine D 240). Maszyna działa na zasadzie natrysku (inkjet) stosując farby (atramenty) utwardzane promieniowaniem UV, do 8 farb, np. CMYK + dwie farby specjalne, farby Hexachrome oraz farba podkładowa i lakier ozdobny. Drukowane są rysunki o rozdzielczości > 1200 dpi – uzyskuje się wysokojakościowe obrazy wielobarwne. Prędkość drukowania wynosi, w zależności od kształtu, od 80 do 240 opakowań na minutę. Masa maszyny to – bagatela – 17 ton przy wymiarach 4500x2400x2900 mm. Firma Hinterkopf wystawiała także inne maszyny, np. lakierujące, suszące.
Kolejna firma produkująca maszyny drukujące to niemiecki koncern KBA – MetalPrint GmbH. Jest to potentat, a w zasadzie światowy lider w produkcji maszyn do drukowania na blasze. Firma jest członkiem Grupy Koenig und Bauer, powstała w 2006 roku z połączenia firmy Bauer und Kunzi (należącej do koncernu KBA, powstałej w 1995 roku) z firmą LTG Mailänder, czyli dwóch światowych potentatów w zakresie budowy maszyn do zadrukowywania blachy. Firma LTG Mailänder powstała w 1994 roku z połączenia firm Druckmaschinenfabrik Mailänder i firmy LTG. Ta dość długa wyliczanka ma pomóc zrozumieć PT Czytelnikom, dlaczego w ofercie KBA – MetalPrint są maszyny o nazwach innych producentów. Na Metpacku KBA wystawiła dwie nowe, w pełni zautomatyzowane offsetowe arkuszowe maszyny do drukowania na blasze: MetalStar 3 (6-kolorowa) i Mailänder 280 (4-kolorowa). Nowością był także energooszczędny piec HighEcon do wypalania farb nadrukowanych na blachach do grubości 0,1 mm. Przy zamawianiu maszyn istnieje możliwość wyboru opcji suszenia: piec lub UV.
Niemiecki koncern o zasięgu światowym Actega, lider w zakresie produkcji powłok i uszczelnień, pokazywał swoje nowe produkty: materiały uszczelniające na bazie wody oraz powłoki lakiernicze do opakowań metalowych.
Niemiecka firma Bibra wystawiała maszyny (prasy) do produkcji (tłoczenia) opakowań metalowych, narzędzia do tłoczeń i wykrawania o
raz urządzenia suszące (piece).
Włoska firma Ink Maloberti S.r.l. oferowała swoje nowe rozwiązania dotyczące zarówno farb utrwalanych termicznie (tj. przez wypalanie), jak i utwardzanych promieniowaniem UV, w tym i nowych farb Pantone przeznaczonych do drukowania na blasze stalowej oraz na blasze aluminiowej.
Jänecke+Schneemann Druckfarben wystawiała farby do zadrukowywania opakowań metalowych środków spożywczych takich jak: puszki, wieczka, zamknięcia koronowe itp. Promowano farby utwardzane UV o niskiej migracji (LMI), w tym nową podkładową białą UV-Opaque White.
Włoska firma Metalac S.p.A. prezentowała swoje nowo opracowane lakiery i farby do metalu. Firma jest światowym liderem produkującym lakiery i powłoki do uszlachetniania puszek napojowych.
Szwajcarski holding Soudronic AG jest światowym liderem w produkcji maszyn i urządzeń dla przemysłu opakowań metalowych, w tym spawania w linii produkcyjnej oraz jednostek wykończeniowych puszek walcowatych i o nieregularnym kształcie, beczek metalowych i wiader. Specjalizuje się w spawaniu laserowym i spawaniu przemysłowym w linii. Firma prezentowała swoje maszyny m.in. do produkcji różnej konstrukcji puszek.
Największy na świecie producent farb drukarskich Sun Chemical oferował swoje farby do zadrukowywania blachy i puszek metalowych. Zachęcał do nowo opracowanych farb Pantone oraz farb rodzin: SunDuo, SunTrio i SunAltec przeznaczonych do zadrukowywania puszek do piwa i innych napojów oraz do pakowania produktów spożywczych.
Firma włoska Salchi Metalcoat Srl wystawiała farby, lakiery i materiały uszczelniające w bardzo szerokim zakresie tak konwencjonalne, jak i utrwalane promieniowaniem UV. Oferowano farby do zadrukowywania pojemników aluminiowych, wieczek metalowych, zamknięć koronowych oraz farby do efektów specjalnych.
Turecka firma Vatan Makina (będąca również na interpacku) wystawiała swoje maszyny do produkcji (tłoczenia) opakowań metalowych z wyróżnieniem półautomatycznych maszyn do produkcji puszek o nieregularnych kształtach.
Znany ponadnarodowy niemiecki koncern Zeller+Gmelin, producent farb i lakierów do dekoracji opakowań metalowych, eksponował swoje nowo opracowane farby o konwencjonalnym utrwalaniu noszące nazwę Eurorapid 03 (bez olejów mineralnych) oraz nowe farby utwardzane promieniowaniem UV noszące nazwę Uvalux U3, a także nowy monopigmentowy system farbowy.
Metpack 2014 potwierdził dobre nastroje panujące w branży: ponad 91% wystawców nie kryło zadowolenia ze swoich osiągnięć biznesowych. Blisko 1/3 gości podpisała na targach
umowy kupna, często opiewające na sześciocyfrowe kwoty. Co więcej, 96% firm wystawiających się w Essen spodziewa się dalszych sprzedaży po targach. Już teraz 95 obecnych wystawców potwierdziło swoją obecność na targach w przyszłości.