Podsumowanie 2010: trzy razy tak
15 Apr 2011 10:25

Wraz z końcem pierwszego kwartału 2011 r. nadszedł czas pierwszych podsumowań minionego roku przez różne segmenty przemysłu opakowaniowego. W poniższym materiale zebraliśmy dla czytelników czasopisma „Opakowanie” raporty na temat ubiegłorocznych osiągnięć producentów tub, aluminiowych puszek do aerozoli oraz kubków z wieczkiem. Europejski przemysł tub w rozkwicie Raport opracowany przez etma (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Tub) wskazuje, że w 2010 r. członkowie organizacji zanotowali 10-proc., rekordowy wzrost produkcji (10,5 mld sztuk). Po wyraźnym spadku w 2009 r. przemysł produkcji tub wykazuje więc oznaki odrodzenia. Produkcja tub z aluminium i laminatów wykazała satysfakcjonujący poziom wzrostu (o 9,4 proc. w każdym przypadku), podobnie jak tub z tworzyw sztucznych (11,6 proc. wzrostu). Nie odnotowano zmian w produkcji innych rodzajów tub. Udział tub aluminiowych pozostał na stałym poziomie 40 proc., podczas gdy pozostałe 60 proc. podzieliły między sobą po równo tuby z tworzyw sztucznych i laminatów. Z nieco inną dynamiką rozwijał się rynek użytkowników tub w 2010 r. Główny ubiegłoroczny odbiorca – sektor kosmetyczny –zamówił ich aż o 11,4 proc. więcej niż w 2009 r., gdy odnotował znaczący spadek zamówień (poprawa sytuacji to efekt rosnącego popytu na kosmetyki, w tym farby do koloryzowania włosów). Sektor tub do pasty do zębów – który w 2009 r. nie zanotował spadków w liczbie zamówień – w 2010 r. wzrósł o 6 proc., zaś sektor farmaceutyczny o 9,5 proc. Dostawy na rynek artykułów spożywczych, który nawet w szczycie kryzysu notował nieznaczny wzrost, w 2010 r. wzrosły o 9,2 proc. Nawet najmniejszy – w kategoriach ilościowych – rynek produktów gospodarstwa domowego oraz chemiczno-technicznych odnotował doskonały wynik: wzrost o 21,5 proc. (po jednocyfrowym spadku zamówień w 2009 r.). Generalnie możemy być bardzo zadowoleni z rozwoju sytuacji na rynku w 2010 r. – powiedział prezes etma, Martin Hintz. Tuby stały się niezwykle popularne jako ten rodzaj opakowania, który jest przyjazny dla konsumenta i zapewnia doskonałą ochronę produktów. Dodatkowo liczne innowacje, m.in. w zakresie zdobień i zamknięć, przyczyniły się do atrakcyjności tych opakowań na sklepowych półkach oraz uczyniły korzystanie z produktów łatwiejszym i bardziej precyzyjnym. Producenci tub mogą być zadowoleni także z pierwszych miesięcy 2011 r. Zamówienia składane w Europie w pierwszym kwartale wskazują jednoznacznie na utrzymanie trendu wzrostowego. Jedynym powodem do niepokoju są rosnące ceny materiałów używanych do ich produkcji. Przykładowo koszty zakupu aluminium, tworzyw sztucznych i papieru praktycznie podwoiły się w porównaniu ze styczniem 2009. Rynek kubków z wieczkiem oceniany na 23,4 mld dolarów Światowe zapotrzebowanie na kubki z wieczkiem powinno rozwijać się w tempie 5 proc. rocznie i osiągnąć wartość 23,4 mld dolarów w 2014 r. Wśród przyczyn tego stanu rzeczy wymienia się rosnące zyski przemysłu gastronomicznego oraz wzrost popularności łatwych do przygotowania, „błyskawicznych” potraw – efektu coraz bardziej zabieganego stylu życia oraz coraz wyższych dochodów konsumentów. Produkty wykonane z biodegradowalnych, nadających się do recyklingu lub już zrecyklowanych materiałów także przyczyniają się do tego trendu. Największy wzrost zysków spodziewany jest w Chinach, Indiach, Indonezji, Brazylii i Rosji. Wymienione trendy zostały opisane w World Cups & Lids, nowym raporcie The Freedonia Group, firmy badawczej z Cleveland. Stany Zjednoczone pozostaną największym odbiorcą kubków z wieczkiem na świecie z wyraźną przewagą nad resztą świata (w 2014 będzie to 35 proc. globalnego rynku – zaledwie 1 proc. mniej niż w 2009 r.). Pozycja lidera to efekt świetnego rozwoju lokalnego rynku gastronomicznego oraz segmentu opakowań pożywienia i napojów, większego niż w innych częściach świata zużycia droższych kubków i wieczek, popularności jednorazowych dań oraz szerokiej gamy napojów dostępnych w restauracjach typu „Fast-food”. Specjaliści spodziewają się utrzymania tych trendów w najbliższych latach, dlatego – choć kraje rozwijające się będą notować większe zapotrzebowania na kubki – między 2009 i 2014 r. rynek USA będzie pozyskiwał ok. 1/3 globalnych wpływów w tym sektorze. Zapotrzebowanie na kubki z wieczkiem w Azji, Ameryce Środkowej i Południowej, Europie Wschodniej oraz Afryce i na Bliskim Wschodzie będzie rosnąć szybciej niż w innych częściach świata w efekcie polepszania jakości życia oraz zwiększającej się liczby restauracji oferujących jedzenie na wynos i napoje pakowane w kubki przykrywane wieczkami. W tych okolicznościach nie dziwi wniosek raportu, że to rynek spożywczy będzie w największym stopniu odpowiadał za zyski producentów kubków i wieczek (w szczególności fast-foody, sieci kawiarni i lodziarni). Produkty tego typu znajdują coraz szersze zastosowanie, ponieważ kubki z wieczkami są wygodne w użyciu, łatwe do przenoszenia oraz porcjowania zawartości; są niezastąpione jako pojemniki na jednorazowe dania przeznaczone do podgrzewania w kuchence mikrofalowej, a także jako bezpieczne pojemniki na zdrowe pożywienie, takie jak jogurty, owoce i galaretki, które często pakowane są właśnie w takie pojemniki. Aluminiowe puszki aerozolowe – sukces gwarantowany Duże zapotrzebowanie na aluminiowe puszki aerozolowe utrzymało się przez cały 2010 r. Ich produkcja wzrosła w tym czasie o ponad 11 proc. i przekroczyła granicę 6 mld puszek. Po okresie krótkiego spadku w 2009, popyt – zwłaszcza na terenie Europy – zwiększył się o 13 proc. Także Ameryka Południowa zanotowała dwucyfrowy, kilkunastoprocentowy wzrost popytu, podczas gdy w Azji – jednocyfrowy. Światowe zapotrzebowanie na puszki aluminiowe na aerozole rosło nieustannie przez kilka ostatnich lat. Od 2006 r. – roku założenia organizacji AEROBAL (International Organisation of Aluminium Aerosol Container Manufacturers), która przygotowała niniejszy raport – średni roczny wzrost wyniósł 8 proc. w skali świata. Odpowiada za niego przede wszystkim dynamiczny przyrost zamówień z rynku kosmetycznego, który docenia marketingową i reklamową wartość puszek o atrakcyjnych kształtach, tłoczeniach i fotorealistycznym druku, gwarantujących wysoką rozpoznawalność marki i jej promocję na najwyższym poziomie. Do producentów kosmetyków trafiło ok. 80 proc. wszystkich puszek aerozolowych, jakie wyprodukowano w 2010 r. Najwięcej z nich wykorzystano jako pojemniki na dezodoranty. Jednak producenci puszek aluminiowych dostrzegają dalszy potencjał rozwoju nie tylko w sektorze kosmetycznym, ale również farmaceutycznym i spożywczym (w których puszki z aerozolami odgrywały dotychczas pomniejszą rolę jako materiał opakowaniowy). Także obecny rok zaczął się dla sektora bardzo pomyślnie. Zauważyliśmy dalszy wzrost dochodów z tytułu zamówień w pierwszych dwóch miesiącach 2011 r. Dlatego spodziewamy się pełnego wykorzystania naszych zdolności produkcyjnych – powiedział prezes AEROBAL, Florian Nussbaum. Wysokie podwyżki cen surowców – m.in. farb i lakierów poligraficznych – są obecnie jedynym problemem sektora. Mimo wszystko czekamy na kolejne miesiące 2011 r. z niecierpliwością i dużą pewnością siebie – podsumował Florian Nussbaum. Na podstawie informacji etma, Freedonia Group oraz AEROBAL opracował TK