12 czerwca br. w Casa da Música w Porto (Portugalia) odbyła się uroczystość wręczenia nagród w konkursie Glassberries Design Awards. Po raz kolejny powody do satysfakcji mieli polscy studenci wzornictwa przemysłowego, uhonorowani kilkoma liczącymi się nagrodami.
BA Glass, firma zajmująca się produkcją opakowań szklanych dla przemysłu spożywczego, od kilku lat organizuje konkurs dla młodych projektantów z europejskich uczelni, którzy mają szansę wykazać się kreatywnością przy tworzeniu atrakcyjnych i innowacyjnych koncepcji opakowań ze szkła. Od lat wspiera ją w tym dziele światowy lider w przemyśle korkowym, firma Amorim Cork Composites. Impreza służy promocji hiszpańskich i zagranicznych studentów zajmujących się projektowaniem, zachęcając ich do przedstawiania oryginalnych prac, które zostały przygotowane z poszanowaniem spójnej tożsamości, kreatywności, innowacji i zrównoważonego rozwoju.
Zadaniem, które uczestnicy tegorocznej, już 8. edycji konkursu otrzymali od organizatorów, było stworzenie promującej zrównoważony styl życia butelki na napoje, wykonanej z dwóch naturalnych materiałów: szkła i korka. Przesłane na konkurs projekty miały promować wartości ekologiczne i funkcjonalność – dwa główne oczekiwania, jakie przed branżą opakowań szklanych stawiają konsumenci prowadzący aktywny tryb życia.
W konkursowym wyzwaniu uczestniczyli studenci z Polski, Portugalii, Hiszpanii i Rumunii; w tym roku wysłali oni rekordową liczbę 206 projektów. Odpowiedzialność za ich ocenę i rozdział nagród wzięli na siebie przedstawiciele firm: BA Glass, Amorim Cork Composites, Coca Cola, Super Bock Group, McCormick i Nando’s, a także zaproszony do udziału w jury projektant Emmanuel Babled.
Bogaty program prelekcji
Zanim autorzy wyróżnionych projektów odebrali nagrody, wraz z innymi uczestnikami uroczystej gali mieli okazję wysłuchać wystąpień organizatorów i członków jury. Słowo wstępne poświęcone kwestiom zrównoważonego rozwoju wygłosiła dyrektor sprzedaży w firmie BA, Sofia Alves. Następnie Chloe Waite oraz Hanna Phang z firmy Futerra, niezależnej agencji działającej na rzecz zmian w społecznym podejściu do kwestii środowiska naturalnego, wygłosiły prezentację na temat „misji, by uczynić zrównoważony rozwój tak pożądanym, aby stał się oczywistością”.
Masayo Ave, projektantka i guru wzornictwa, powróciła na Glassberries z wartościowymi spostrzeżeniami dotyczącymi celów zrównoważonego rozwoju oraz tego, w jaki sposób przemysł szklany może korzystać z wdrażania sensorycznych doznań do swych produktów. Z kolei Emmanuel Babled zaprezentował szkło jako kreatywne medium, wykorzystywane nie tylko do artystycznej ekspresji, ale również jako sposób na bliższe dotarcie do klienta oraz źródło wartości dodanej i funkcjonalności produktu. Wyraźnie zdystansowany względem produkcji wielkoseryjnej francuski projektant, obecnie żyjący i pracujący w Portugalii, opowiedział też, jak powstają jego projekty i w jaki sposób wykorzystuje w ich tworzeniu nowe techniki oraz procesy twórcze.
Tiago Moreira da Silva, dyrektor marketingu w BA Glass, zaprosił oboje projektantów do wzięcia udziału w okrągłym stole poświęconym tematowi ekowzornictwa. W ich rozmowę chętnie zaangażowali się uczestnicy gali, a ich pytania zamieniły jednostronną prezentację w gorący dialog.
Po zakończeniu przerwy kawowej Tiago Moreira da Silva powrócił na scenę z prezentacją pt. „Glass Sustainability” (Zrównoważony rozwój szkła), wyraźnie zaznaczając w swym wystąpieniu, że BA Glass nie tylko zdaje sobie sprawę z wyzwań związanych z recyklingiem, zużyciem energii, zanieczyszczeniem, ochroną zdrowia i oczekiwaniami społecznymi – ale również w aktywny sposób na nie reaguje, poszukując sposobów na ulepszanie procesów oraz tworzenie coraz bardziej wszechstronnych strategii ich osiągania.
Z kolei Carlos de Jesus, dyrektor marketingu i komunikacji w firmie Amorim, podkreślił znaczenie korka, całkowicie naturalnego produktu o niezwykłych własnościach; nie pominął również tematu ekologicznego znaczenia lasów korkowych i potrzeby ich wzmożonej ochrony. Jako ostatni wystąpił Georg Gruber, dyrektor generalny firmy Nando's Global Grocery, który zaprezentował tkwiącą u podstaw jej działań zasadę „trzech P” (Purpose, People, Products, czyli Cel, Ludzie i Produkty).
Czas na nagrody
Po zakończeniu części prelekcyjnej nadszedł czas na wręczenie nagród zasiadającym wśród publiczności laureatom konkursu. Cenione statuetki Glassberries, zgodnie z duchem i tematyką tegorocznego konkursu, również zostały wykonane z połączenia szkła i korka (oraz przewodów elektrycznych i żarówki LED).
Złotą nagrodę Glassberry otrzymali Cristiana Carvalho i Francisco Cardoso z Uniwersytetu Aveiro (Portugalia) za Loop (fot.1.), atrakcyjny i funkcjonalny projekt koncentrujący się na potencjale ponownego użycia i recyklingu szkła. Przy projektowaniu zwycięskiego opakowania twórcy projektu zainspirowali się naturalnym i ochronnym charakterem skórki owoców cytrusowych.
Srebrna nagroda trafiła w ręce polskiej studentki Wiktorii Mazur, reprezentującej Akademię Sztuk Pięknych z Krakowa, która stworzyła Pulpo (fot. 2.), szklany słoik z przykrywką z korka zdobionego ażurem, którą można wykorzystać jako lampion po włożeniu świeczki. Trzecią nagrodę (Brązowe Glassberry) otrzymała również polska studentka, Klara Zalewska z warszawskiej ASP, która stworzyła inspirowaną wschodnioeuropejskim folklorem butelkę Kombucha na sfermentowany napój herbaciany (fot. 3.). Wszyscy laureaci otrzymali nagrody: tablety lub telefony firmy Apple.
Warto dodać, że nie były to jedyne wyróżnienia dla polskich studentów. W kategorii „Wzornictwo i innowacyjność” zwyciężyły Natalia Markowicz i Weronika Weremczuk z ASP w Warszawie, zaś w kategorii „Wybór klientów” triumfowali Kajetan Jelowicki z ASP w Warszawie (wybór firmy Nando's) oraz Tomasz Rodzynkiewicz z ASP w Krakowie (wybór McCormick).
Na zakończenie gali Sandra Santos, dyrektor generalna BA Glass, odniosła się do dominującej tego dnia tematyki zrównoważonego rozwoju. Przyznała, że ten temat nie jest niczym nowym, ale jego znaczenie rośnie w ostatnich latach z uwagi na konieczność podjęcia działań niezbędnych dla
przetrwania ludzkiego gatunku. Wezwała wszystkich słuchaczy, by zaangażowali się w obecne zmiany społeczne. Tworzenie przestrzeni dla nowych generacji, by uczyły się na naszych błędach oraz tworzyły nowe, lepsze wzorce konsumpcji i szukały nowych zastosowań dla określonych materiałów, jest trudne, ale nie niemożliwe – podsumowała Sandra Santos.
Opracowano na podstawie materiałów organizatorów