Wśród Polaków wiedza na temat zasad selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych utrzymuje się na stałym poziomie. Z najnowszego badania Kantar TNS przeprowadzonego na zlecenie Fundacji ProKarton wynika jednak, że mimo deklarowanej wysokiej świadomości w tym zakresie aż 40% badanych przyznaje otwarcie, że nie stosuje się do zasad segregacji odpadów we własnym domu, a także poza nim.
Badania pokazują także wzrost poziomu szczegółowej wiedzy dotyczącej zasad selektywnej zbiórki opakowań wielomateriałowych, ze szczególnym uwzględnieniem kartonów po mleku i sokach – 30% badanych zadeklarowało, że wie, do jakiego pojemnika należy wrzucać zużyte opakowania wielomateriałowe, podczas gdy w badaniu z listopada 2017 r. było to zaledwie 17% ankietowanych.
Fundacja ProKarton, której głównym celem jest podnoszenie wiedzy konsumentów w obszarze selektywnej zbiórki oraz recyklingu, po raz kolejny sprawdziła poziom wiedzy Polaków na temat zasad segregacji odpadów opakowaniowych, w tym kartonów po mleku i sokach. Z badań Fundacji prowadzonych na przestrzeni ostatnich 3 lat wynika, że wiedza Polaków na temat segregacji odpadów opakowaniowych utrzymuje się mniej więcej na stałym poziomie. Do zasad segregacji w odniesieniu do opakowań po różnych produktach stosuje się 6 na 10 Polaków (60%). Najczęściej są to osoby posiadające wykształcenie wyższe oraz zamieszkujące małe miasta i wsie. W przeciwieństwie do osób starszych, młodzi ludzie w wieku od 15 do 29 lat nie przywiązują wagi do segregacji odpadów opakowaniowych w polskich domach (40% ankietowanych).
Prawie połowa Polaków uważa, że ich wiedza na temat segregacji odpadów opakowaniowych w ciągu ostatnich 3 lat nie uległa zmianie (48%). Brak różnic w poziomie wiedzy na temat segregacji odpadów dostrzegają przede wszystkim osoby starsze oraz te z wykształceniem podstawowym i zasadniczym zawodowym.
Osobami, które uważają, że ich wiedza na temat segregacji odpadów opakowaniowych zmieniła się w ciągu ostatnich 3 lat, są przede wszystkim ludzie młodzi z wykształceniem wyższym, mieszkający w małych miastach (38%). Niestety aż 13% badanych przyznaje, że dostrzega spadek poziomu swojej wiedzy nt. segregacji odpadów.
Selektywna zbiórka oraz recykling odpadów opakowaniowych są tematami coraz częściej pojawiającymi się nie tylko w obszarze działań władz centralnych i samorządowych, ale także jako przedmiot debat angażujących opinię publiczną. W lipcu 2017 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowego sposobu zbierania wybranych frakcji odpadów, zgodnie z którym na terenie całego kraju ujednolicony zostanie system selektywnej zbiórki w postaci czterech dostępnych pojemników: niebieskiego na papier, zielonego na szkło, żółtego na plastik, metal i odpady wielomateriałowe oraz brązowego na odpady ulegające biodegradacji. Ponadto w tym roku ustalono także strategiczne cele w zakresie rozwoju recyklingu odpadów komunalnych – odpowiednio 55% w 2025 r. i 65% w 2035 r. (...) To spowoduje, że w kolejnych latach będziemy mogli mówić o wzroście świadomości Polaków na temat segregacji odpadów opakowaniowych, a nie o jej spadku lub braku zmian – twierdzi Jan
Jasiński, prezes zarządu Fundacji ProKarton, inicjator badania.
W odpowiedzi na pytanie, co zachęciłoby ich do segregowania zużytych kartonów po mleku i sokach, respondenci w pierwszej kolejności wymienili jasną informację, do jakiego pojemnika powinny trafiać poszczególne odpady, a także prowadzenie lepszych działań informacyjno- edukacyjnych w zakresie segregacji odpadów (36%). W dalszej kolejności Polacy wskazywali lepszą dostępność pojemników do selektywnej zbiórki odpadów w miejscu zamieszkania (18%) oraz pewność, że proces selektywnej zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych jest przeprowadzony rzetelnie (17%). Na ostatnim miejscu znalazły się społeczne akcje zbierania kartonów, np. sprzątanie najbliższej okolicy (8%). 23% badanych twierdzi, że żadne dodatkowe działania nie zachęciłyby ich do wprowadzenia w życie zasad selektywnej zbiórki.
Opracowano na podstawie materiałów Fundacji ProKarton