Smart Ripe wie, kiedy owoc jest dojrzały
19 Jun 2019 13:23

Opakowanie Smart Ripe firmy ILIP informuje w czasie rzeczywistym o poziomie dojrzałości zapakowanego owocu, co – jak przekonuje producent – ma podwójną zaletę: z jednej strony zapewnia wartość dodaną dla uczestników łańcucha dostaw, z drugiej gwarantuje konsumentom, że wybierają produkt maksymalnie dopasowany do ich potrzeb i oczekiwań. 

Przy tworzeniu opakowania współpracowały również Radio6ense, spin-off Uniwersytetu Tor Vergata w Rzymie, a także Departament Nauk Rolniczych, Leśnych i Żywnościowych Uniwersytetu w Turynie. Nowy produkt został zaprezentowany w trakcie wystawy Macfrut na początku maja. 

Opakowanie funkcjonuje dzięki zastosowaniu wbudowanego w jego konstrukcję czułego i selektywnie sensorowanego tagu RFID, który jest w stanie wykryć określone zmiany dielektryczne w miąższu owoców, mające związek z ich dojrzewaniem, takie jak jędrność, kwasowość oraz zawartość wody i cukrów. 

Ten komunikat jest następnie przekazywany do terminala, który może zostać zaprogramowany w taki sposób, by przekazywał informację zwrotną: od prostego komunikatu o tym, czy owoc jest dojrzały, aż po bardziej zaawansowaną poradę, w jaki sposób i kiedy go zużyć. W przypadku awokado – pierwszego owocu, na którym ILIP przetestowała udanie swoje opakowanie Smart Ripe – uzyskano dane dotyczące czasu konsumpcji („jeszcze niedojrzałe”, „gotowe do jedzenia”, „kremowe”) lub metod użycia („do gotowania”, „na sałatki”, „do sosów” itd.).

Obecnie technologia stosowana jest tylko w opakowaniach na produkty „premium”, takie jak owoce tropikalne (awokado, mango i papaja), jednak nadaje się do wykorzystania również z innymi, mniej egzotycznymi roślinami.

Smart Ripe to pierwsza technologia, która potrafi monitorować – w czasie rzeczywistym oraz w nieinwazyjny sposób – świeżość i dojrzałość świeżych produktów – powiedział Luigi Garavaglia, menedżer ds. badań i rozwoju w ILIP. – Dzięki tej innowacji torujemy drogę do licznych zastosowań, które usprawnią proces obchodzenia się z owocami lub warzywami w punktach sprzedaży oraz wpłyną pozytywnie na zadowolenie klientów z zakupów.

Jesteśmy szczególnie dumni ze Smart Ripe, bo to innowacja stanowiąca krok ku opakowaniom, które nie tylko chronią i przechowują, ale również tworzą wartość dodaną dla łańcucha dostaw – wyjaśnił Roberto Zanichelli, dyrektor ds. rozwoju produktu i marketingu w ILIP. – W czasach, gdy opakowania z tworzyw sztucznych są poddawane krytyce, proponujemy wizję, w której zrównoważone opakowania zapewniają zaawansowane możliwości o wartości dodanej i poprawiają zarządzanie łańcuchem dostaw.

Z myślą o podkreśleniu potencjału projektu Smart Ripe oraz skali rynkowego zainteresowania jego możliwościami, ILIP zlecił zespołowi badawczemu RetailLab z Uniwersytetu Parmeńskiego przeprowadzenie stosownych badań naukowych. Na ich czele stanął prof. Guido Cristini. Badanie polegało na wywiadach z przedstawicielami wielkich sieci sklepowych oraz klientami z grup fokusowych. Wyniki zostały zaprezentowane w trakcie warsztatów ILIP przez prof. Cristiniego oraz prof. Silvię Bellini z RetailLab.

Na podstawie materiałów firmy ILIP opracował TK