Światowy sektor opakowań czeka rewolucja
19 Oct 2018 13:47

W związku ze zbliżającymi się targami ALL4PACK Paris, które odbędą się w dniach 26-29 listopada br. i we współpracy z EPDA (European Brand & Packaging Design Association) organizatorzy wydarzenia zwrócili się do 22 projektantów z 16 krajów Europy i Afryki Północno-Zachodniej, aby zasięgnąć ich opinii na temat wyzwań, które czekają wkrótce światowy sektor opakowań.

Po zebraniu ich refleksji i komentarzy Instytut Sondażowy YouGov skierował zapytania do 8253 konsumentów opakowań w 6 krajach, aby poznać ich oczekiwania dotyczące przyszłych innowacji tego sektora. W wyniku tego sondażu wyłaniają się zarysy najważniejszych wyzwań, które sięgną roku 2050 i które zapowiadają prawdziwą rewolucję na światowym rynku opakowań.

Cztery główne czynniki – starzenie się populacji, wyczerpywanie się zasobów naturalnych naszej planety, rozwój sztucznej inteligencji oraz zwiększona mobilność – związane z ewolucją społeczności ludzkich spowodują znaczące zmiany w sektorze opakowań. 

Starzenie się populacji

Opakowania bardziej czytelne staną się nam niezbędne. Po 40. roku życia nasilają się problemy ze wzrokiem, dlatego pokolenia od baby-boomers (50-latkowie +) po milenialsów (czyli urodzonych pomiędzy rokiem 1980 a 2000) oczekują, że opakowania będą łatwiejsze w otwieraniu i zamykaniu. Stwarza to nowe perspektywy ewolucji opakowań – dzisiejsi milenialsi będą mieli w roku 2050 ponad 60 lat. Obecnie 42% konsumentów europejskich uważa, że czytelność opakowań nie jest wystarczająca. 47% zapytanych osób uważa, że poprawa otwierania i zamykania opakowań jest niezbędna. 31,5% konsumentów francuskich, hiszpańskich, brytyjskich i włoskich zauważa, że ciężar niektórych opakowań jest zbyt duży, zaś 32% ankietowanych Belgów i Niemców krytykuje rozmiar niektórych opakowań jako niewygodny w użytkowaniu. 

Wyczerpywanie się zasobów naturalnych naszej planety

Edukacja wydaje się najlepszym sposobem upowszechnienia dobrych praktyk w dziedzinie ochrony środowiska. Zauważa się jednak, że na razie nie przynosi ona pożądanych skutków, dlatego też Europejczycy zapytywani w ramach tego sondażu domagają się większej stanowczości i ostrzejszych przepisów w tej materii. Proponują m.in. zakazania produkcji opakowań niecyrkulacyjnych oraz zatrzymanie produkcji nadmiarowych opakowań (np. pasta do zębów w tubce nie wymaga dodatkowego, kartonowego opakowania). Sugerują także wdrożenie bardziej czytelnych procedur, jeśli chodzi o rekompensaty finansowe za zwrot zużytych opakowań. Ankietowani domagają się zatem wprowadzenia bardziej drastycznych regulacji, które wyeliminowałyby nadmiar opakowań oraz promowały recykling tych niezbędnych. Jak troska o środowisko wygląda w liczbach? 47% Brytyjczyków oraz 49% Niemców życzy sobie zakazu nadmiaru opakowań, 52% Hiszpanów oraz 40% Włochów domaga się rekompensat finansowych za zwrot zużytych opakowań, zaś 40% Europejczyków jest za zakazem produkcji opakowań niecyrkulacyjnych.

Rozwój sztucznej inteligencji

Postęp technologiczny w dziedzinie sztucznej inteligencji uczyni opakowania bardziej odpowiedzialnymi. Zarówno zdaniem europejskiego pokolenia baby-boomers, jak i milenialsów sztuczna inteligencja powinna być wykorzystywana do lepszego sortowania i recyklingu zużytych opakowań oraz do zmniejszania marnotrawstwa produktów spożywczych przez ostrzeganie o rychłym upływie daty ważności na opakowaniu. Ankietowani w mniejszym stopniu widzą w sztucznej inteligencji także sposób dostępu do większej ilości informacji o danym produkcie oraz do większej łatwości w jego użytkowaniu. 34% respondentów postrzega sztuczną inteligencję jako okazję do generowania zysków ekonomicznych. 

Zwiększona mobilność 

Opakowania wykorzystywane w podróży powinny być łatwiejsze do recyrkulacji oraz do otwierania i zamykania bez ryzyka np. wycieku zawartej w nich cieczy czy substancji niż te wykorzystywane w domu. 35% respondentów postuluje poprawienie procesu kontroli opakowań po ich użyciu, zaś 37% badanych domaga się poprawy otwarcia i zamknięcia opakowania między kolejnymi jego użyciami. 29% wnosi o zmianę wymiarów opakowań, które często są nieodpowiednie bądź niewygodne. Można zaobserwować, że światowy sektor opakowań ulega stałym i znaczącym zmianom. Właśnie dlatego dzięki wdrażanym innowacjom, sztucznej inteligencji, a także nowym sposobom przemieszczania się opakowania pozostaną w centrum zainteresowania, stając się coraz bardziej przyjaznymi dla środowiska i coraz lepiej służąc swym użytkownikom. AN

Opracowanie zrealizowane przez YouGov i we współpracy z EPDA przez Fabrice’a Peltier dla targów ALL4PACK Paris (Grupa COMEXPOSIUM)