W dniach 27-29 września br. blisko 1550 wystawców (w tym ponad 40 z Polski) w 11 halach Centrum Targowego w Norymberdze prezentowało swoją ofertę dla branży opakowaniowej w ramach targów FachPack 2016. Jak informują organizatorzy, aż 500 produktów i rozwiązań zostało pokazanych zwiedzającym po raz pierwszy.
Podobnie jak w latach ubiegłych, również w tym roku podstawę targów FachPack stanowił silny niemiecki przemysł opakowaniowy, który reprezentowało 1041 wystawców. Targi nie miały jednak wymiaru lokalnego – do Norymbergi licznie przybyli również wystawcy i zwiedzający z krajów bezpośrednio sąsiadujących takich jak: Włochy, Holandia, Szwajcaria, Austria, Czechy czy Polska. Swoje najnowsze rozwiązania prezentowało także ponad 20 firm tzw. start-upów na dwóch wspólnych stoiskach wspieranych przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi).
Cztery segmenty rynku
Tematycznie targi FachPack 2016 były podzielone na cztery centralne segmenty rynku: opakowania, technologie, procesy przetwórcze i logistyka. Najwięcej rozwiązań zaprezentowano w obszarze materiałów do pakowania i środków pomocniczych do pakowania (891 wystawców). Maszyny pakujące, znakujące oraz systemy etykietowania były obecne na stoiskach 696 wystawców, prezentujących także nowatorskie rozwiązania do monitorowania produkcji i recyklingu. Targi FachPack są również miejscem, w którym można zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami w dziedzinie logistyki, która jest nieodłącznie związana z branżą opakowaniową. 332 wystawców prezentowało, jak opakowane wyroby mogą być składowane i transportowane. Nadruk na opakowaniach i uszlachetnianie opakowań oraz najnowsze trendy we wzornictwie to kolejny ważny branżowy segment, reprezentowany przez 241 wystawców. Liczne firmy prezentowały swoje rozwiązania w kilku segmentach. FachPack 2016 odwiedzili zarówno specjaliści z branży opakowań, jak i z branż pokrewnych: artykułów spożywczych i napojów, farmacji i medycyny, kosmetyków, artykułów niespożywczych (takich jak meble, biżuteria, artykuły sportowe, budowlane), chemii, papieru i poligrafii, elektryki i elektroniki, przemysłu samochodowego, przetwórstwa metali i tworzyw sztucznych, budowy maszyn i urządzeń, logistyki opakowań, handlu hurtowego i detalicznego oraz mediów i reklamy.
500 innowacji
FachPack 2016 to 500 nowości w dziedzinie usług i rozwiązań. Podzielono je na 7 grup, pokazujących aktualny stan rozwoju branży opakowań. Pozycję pierwszoplanową zajmowały najnowsze rozwiązania dotyczące zagadnień wydajności, trwałości, bezpieczeństwa wyrobu i przemysłu 4.0. Centralnymi tematami trendu były: osieciowanie produkcji, produkcja w niskich nakładach, bezpieczeństwo transportowe, technika znakowania, sterowanie i osieciowanie w procesie logistyki, komunikacja POS oraz moduły adaptacyjne dla maszyn pakujących. Trendy i innowacje, które można było zgłębiać na FachPack 2016, znalazły również odzwierciedlenie w programie wydarzeń towarzyszących. Liczne pokazy specjalne i seminaria umożliwiły pogłębienie wiedzy. Sprawdzone już przy poprzednich edycjach forum PackBox poświęcone było innowacji, inspiracji i informacji. Tematy takie jak przyszłość opakowania w przemyśle 4.0, „mówiąca” maszyna pakująca, nadruk na opakowaniach i wzornictwo oraz cyfryzacja i szanse zawodowe poruszane były w ramach różnorodnych prelekcji i odczytów. Wielu zwiedzających wysłuchało wykładu „Przenosić góry”, wygłoszonego przez uznanego alpinistę i himalaistę Reinholda Messnera, walczącego o trwałość, jakość, bezpieczeństwo i ekologiczne działanie. Poszczególne rozwiązania, prezentowane w ramach FachPack 2016, będziemy jeszcze omawiać w kolejnych wydaniach Opakowania. AN