The Dow Chemical Company uhonorowany „zieloną” nagrodą UPM Raflatac – Tomasz Krawczak
31 Mar 2016 13:29

Zwycięzcą drugiej edycji konkursu Label Life Awards zorganizowanego przez UPM Raflatac została firma Dow Packaging and Specialty Plastics. Celem konkursu jest promowanie działań dostawców firmy w zakresie zrównoważonego pozyskiwania zasobów. Nagroda trafia w ręce tych przedsiębiorstw, które dokładają największych starań, aby ich działalność biznesowa była zarówno bezpieczna, przyjazna dla środowiska, jak i pożyteczna dla społeczeństwa. Runda finałowa odbyła się 10 marca br. we Wrocławiu. Do dwóch razy sztuka Firma Dow Packaging and Specialty Plastics, która wchodzi w skład wielkiego koncernu chemicznego The Dow Chemical Company, była jednym z czterech finalistów konkursu Label Life Awards; pozostali to francuski producent ekologicznych żywic DRT, niemiecki gigant na rynku chemicznych artykułów konsumenckich i przemysłowych Henkel oraz międzynarodowa grupa branży opakowaniowej i papierniczej Mondi. Zostali oni wybrani z grupy kilkudziesięciu pretendentów i w trakcie finałowej rundy, w krzyżowym ogniu pytań ekspertów zasiadających w jury, mieli okazję zaprezentować na żywo zalety swoich rozwiązań. W skład panelu ekspertów, który oceniał prezentacje finalistów w fabryce UPM Raflatac w Biskupicach Podgórnych, weszli: Piotr Nieznański, kierownik działu ochrony przyrody, WWF Polska; Hanna-Leena Pesonen, profesor wydziału zarządzania ochroną środowiska, dziekan uniwersytetu Jyväskylä, Finlandia; Nina Norjama, dyrektor, rozwój odpowiedzialności biznesu i wsparcia, UPM-Kymmene Corporation; Jani Konkarikoski, dyrektor, rozwój operacyjny, EMEIA, UPM Raflatac; Sakari Suuriniemi, specjalista, odpowiedzialne pozyskiwanie surowców, UPM Raflatac; oraz jako przewodniczący jury Robert Taylor, wiceprezes ds. ochrony środowiska i komunikacji, UPM Raflatac. Firma The Dow Chemical Company – która była już finalistą ubiegłorocznej edycji konkursu – zaprezentowała proste w użyciu narzędzie The Dow Chemical Sustainability Footprint Tool, które pomaga pracownikom firmy, jak również innym podmiotom działającym w branży w uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju w procesach innowacji. Składa się na nie seria dostępnych w internecie pytań, a udzielone odpowiedzi są poddawane analizie w bazie danych i przetwarzane do formy graficznej – trójwymiarowych wykresów biegunowych – prezentujących oddziaływanie konkretnych projektów na trzy aspekty działalności firm: ekonomiczny, społeczny oraz środowiskowy. W czytelny sposób pokazują one, jak polepsza się – lub pogarsza – prośrodowiskowa działalność firm i które jej elementy sprawiają firmom największe problemy. Narzędzie pomaga w ocenie nowych projektów pod kątem różnorodnych aspektów zrównoważonego rozwoju: społecznych, ekonomicznych, organizacyjnych, jak również emisji gazów cieplarnianych oraz zużycia wody i pozostałych zasobów – tłumaczy Marco Amici, menedżer ds. marketingu w Dow Packaging and Specialty Plastics, który zaprezentował projekt wraz z Courtney Fretz, dyrektor ds. sprzedaży w Dow Adhesives. – Dodatkowo ułatwia firmom edukację w zakresie zrównoważonego rozwoju, jak również współpracę na tym polu w całym łańcuchu wartości. Wierzę, że połączenie wszystkich wymienionych cech przyczyniło się do zdobycia tego prestiżowego wyróżnienia. Jedna nagroda, czterech zwycięzców Uroczyste wręczenie nagród odbyło się w gościnnych progach wrocławskiego Hotelu Monopol. Organizatorzy konkursu podkreślali, że choć zwycięzca mógł być tylko jeden, wszystkim uczestnikom należą się najwyższe słowa uznania za trud włożony w przygotowanie i realizację zgłoszonych projektów: firmie DRT za wybudowanie elektrowni zasilanej biomasą (odpadami drzewnymi powstającymi w trakcie produkcji żywic) oraz generatora pary, dzięki którym zredukowano zużycie surowców nieodnawialnych do produkcji energii; koncernowi Henkel za wszechstronny program działań w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz opracowanie koncepcji masowych dostaw luzem klejów topliwych do fabryk UPM Raflatac (zastąpienie tradycyjnych 180-litrowych pojemników przez samochodowe cysterny przystosowane do przewozu 20 tys. ton hotmeltów), dzięki którym firmy oszczędzają na kosztach logistyki, transportu i energii; oraz firmie Mondi za koncepcję wykorzystania odpadów powstających w procesie produkcji folii do wytwarzania atrakcyjnych opakowań wysokiej jakości na karmę dla zwierząt. Gratulując zwycięstwa firmie The Dow Chemical Company, Sami Poukka, wiceprezes ds. zaopatrzenia firmy UPM Raflatac powiedział: Uważamy, że nagrody Label Life Awards to szansa na docenienie działań naszych dostawców w zakresie zrównoważonego pozyskiwania zasobów oraz upowszechnianie najlepszych praktyk. Projekty naszych finalistów są inspirujące i pouczające dla nas wszystkich. W przyszłości będziemy pogłębiać partnerskie relacje z finalistami, aby tworzyć produkty, które sprostają wyzwaniom przyszłości. Każda prezentacja wnosiła do debaty nowe, cenne pomysły, które z pewnością zaprocentują w przyszłości. Formuła konkursu Label Life Awards ma niezwykle przemyślaną strukturę. Zachęca do dyskusji i współdziałania wszystkich podmiotów związanych z branżą w całym cyklu życia etykiety – dostawców, producentów i użytkowników końcowych. To naprawdę ważne, abyśmy razem podejmowali działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – ocenił Patrick van Leeuwen, specjalista ds. relacji z klientami w firmie Dow Packaging and Specialty Plastics. Biznes odgrywa ważną rolę i spoczywa na nim odpowiedzialność w zakresie prowadzenia zrównoważonych działań i zmniejszenia zużycia zasobów naturalnych. Obserwując finalistów konkursu Label Life Awards z radością stwierdzam, że co roku pojawiają się coraz odważniejsze i bardziej znaczące projekty promujące zrównoważony rozwój. Mamy tylko jedną planetę i musimy pracować wspólnie, aby zachować ją dla przyszłych pokoleń – podsumował Piotr Nieznański, kierownik działu ochrony przyrody WWF Polska. Tegoroczny konkurs Label Life Awards odbył się po raz drugi. W 2015 r. nagrodą została uhonorowana firma Ricoh Industrie France za wspieranie bioróżnorodności w zakładzie w Colmar w północno-wschodniej Francji. Japońska firma opracowała samofinansujący się projekt „Vie et Couleurs” (Życie i kolory), którego celem jest tworzenie siedlisk i zachowanie gatunków w obszarze wokół fabryki przez aranżowanie łąk z naturalnie występujących dzikich kwiatów, mokradeł i sadów z tradycyjnymi jabłoniami, a także budowanie budek dla ptaków i uli. Ponadto pracownicy firmy wspólnie z lokalnymi mieszkańcami i uczniami szkół wzięli udział w programie edukacyjnym dotyczącym bioróżnorodności i szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju. Ekspansja UPM Raflatac w Polsce Zaproszenie na finałową galę Label Life Awards do Wrocławia było również okazją do obejrzenia nowej inwestycji UPM Raflatac w fabryce w Nowej Wsi Wrocławskiej. Pracująca od 2015 roku linia powlekania CM12 zapewnia wysokonakładową produkcję foliowych materiałów etykietowych i gwarantuje firmie długoterminowy rozwój na stale rosnącym rynku etykiet foliowych. Jak podkreślał Jani Konkarikoski, dyrektor, rozwój operacyjny, EMEIA: Nowa linia produkcyjna ulokowana w Polsce, w samym sercu Europy, zapewnia bliskość kluczowych rosnących rynków na naszym kontynencie – niemieckiego, brytyjskiego, ale również polskiego, który rozwija się w imponującym tempie. Biorąc pod uwagę fakt, że popyt na foliowe materiały etykietowe rośnie szybciej niż na materiały papierowe, otwiera to nowe możliwości rozwoju przed fabryką UPM Raflatac w Polsce. UPM Raflatac dąży do tego, by stać się europejskim liderem w produkcji foliowych materiałów etykietowych. Rozwój wysokonakładowej produkcji etykiet foliowych napędzają największe branże wykorzystujące etykiety samoprzylepne, w tym segmenty żywności i napojów, kosmetyków oraz chemii gospodarczej. Częściowo jest to spowodowane szeroką funkcjonalnością folii oraz estetyką wykonanej z niej etykiety. Wpływ na to mają również zmiany demograficzne. W krajach rozwiniętych na całym świecie spada liczebność rodzin i gospodarstw domowych. Konsumenci poszukują zatem produktów o mniejszej pojemności, generując tym samym popyt na mniejsze opakowania i torebki towarów – a w efekcie również na etykiety. Zaproszeni na finałową galę konkursu przedstawiciele mediów branżowych mieli też okazję zwiedzić Polskie Centrum Rozwo ju Produktu UPM Raflatac dla papierowych materiałów etykietowych, także usytuowane w zakładzie w Nowej Wsi Wrocławskiej. Liczący 15 ekspertów dział dostosowuje techniczne wymogi produktów do potrzeb klientów. Nadrzędnym celem jest uzyskanie synergicznego połączenia pomiędzy jakością i funkcjonalnością oferowanych produktów w oparciu o trendy i potrzeby rynkowe. Rozwijamy także nowe produkty do różnych zastosowań końcowych – twierdzi Ismo Pietari, dyrektor rozwoju produktu, Paper Business EMEIA w UPM Raflatac. Polski dział B+R dysponuje specjalistycznym parkiem maszynowym przeznaczonym do testowania produktów na każdym etapie cyklu ich życia – począwszy od fazy produkcji, przez etap testów laboratoryjnych, zadruku i etykietowania, a na produktach finalnych przeznaczonych dla użytkowników końcowych kończąc. Polskie Centrum Rozwoju Produktów UPM Raflatac jest jedną z czterech tego typu jednostek w światowej strukturze UPM Raflatac. Pozostałe znajdują się w fabrykach firmy w Finlandii, USA oraz Chinach. Wszystkie centra ściśle ze sobą współpracują, by zapewniać najwyższą jakość produktów oferowanych na globalnym rynku. Jak mówi Jani Konkarikoski: Ostatnie inwestycje – zarówno nowa linia powlekania, jak i Centrum Rozwoju Produktów – są oznaką naszej wszechstronności. Chcemy być liderem wysokonakładowej produkcji foliowych materiałów etykietowych, ale jednocześnie rozwijamy swoją ofertę i zamierzamy w większym stopniu docierać do klienta z rozwiązaniami dopasowanymi do jego indywidualnych potrzeb.