Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi* opracowanie: Elżbieta Mularska
18 Feb 2011 14:00

Prowadzący recykling lub inne niż recykling procesy odzysku odpadów opakowaniowych, mający zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku, o którym mowa w ustawie o odpadach, pozwalające na odzysk odpadów o masie przekraczającej 400 Mg, a także eksportujący odpady opakowaniowe lub dokonujący wewnątrz-wspólnotowej dostawy odpadów opakowa-niowych, którzy wystawili w danym roku kalendarzowym dokumenty EDPR i EDPO potwierdzające eksport i wewnątrzwspól-notową dostawę odpadów opakowaniowych o masie przekraczającej 400 Mg – będą obowiązani do przeprowadzenia corocz-nego audytu zewnętrznego w terminie do 30 kwietnia. Wymagane poziomy odzysku i recyklingu liczone będą w odniesieniu do masy opakowań wprowadzonych do obrotu na terytorium kraju w poprzednim roku kalendarzowym. Wprowadzający produkty w opakowaniach, który rozpoczyna działalność w danym roku kalendarzowym, będzie liczył poziomy odzysku i recyklingu w stosunku do opakowań wprowadzonych do obrotu na terytorium kraju w tym roku kalendarzowym. Planowane jest zwolnienie z obowiązków określonych przepisami projektowanej ustawy, z wyłączeniem wymagań dotyczących opakowań, przedsiębiorców, którzy wprowadzają do obrotu produkty zapakowane w opakowania, których masa nie przekroczy w danym roku kalendarzowym 1 Mg. W związku z wyłączeniem z powyższego obowiązku dużej grupy przedsiębiorców, zachodzi konieczność podwyższenia wymaganych poziomów odzysku i recyklingu dla pozostałych przedsiębiorców, tak aby w konsekwencji Rzeczpospolita Polska uzyskała wymagane poziomy odzysku i recyklingu, o których mowa w dyrektywie 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Organizacje odzysku zobowiązane będą uwzględnić w osiągniętym poziomie łącznego odzysku i łącznego recyklingu do 31 grudnia 2015 r. docelowo co najmniej 50% odpadów opakowaniowych pochodzących z gospodarstw domowych. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, roczne poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych pochodzących z gospodarstw domowych w łącznym odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, jakie przedsiębiorcy wprowadzający produkty w opakowaniach będą zobowiązani uzyskać w poszczególnych latach do końca 2015 r. Po 1 stycznia 2012 roku będzie wprowadzona rezygnacja z kaucji na opakowania środków niebezpiecznych. Minister właściwy do spraw środowiska będzie mógł zawrzeć porozumienie z przedsiębiorcami wprowadzającymi na terytorium kraju produkty w opakowaniach wielomateriałowych oraz środki niebezpieczne w opakowaniach, w zakresie utworzenia i utrzymania systemu zbierania, transportu oraz odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych odpowiednio po opakowaniach wielomateriałowych lub po środkach niebezpiecznych. Przedsiębiorca zobowiązany jest przekazać organizacji, z którą podpisał umowę, wszelkie niezbędne dane pozwalające organizacji na realizację przejętych obowiązków. Projekt ustawy przewiduje określenie sposobu obliczenia opłaty produktowej w przypadku nieuzyskania przez przedsiębiorcę lub organizację odzysku wymaganego poziomu recyklingu dla wszystkich opakowań razem. Masę lub ilość odpadów poddanych recyklingowi oraz innym niż recykling procesom odzysku oraz sposób odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych ustala się na podstawie dokumentów potwierdzających recykling oraz inne niż recykling procesy odzysku, które prowadzący recykling lub inne niż recykling procesy odzysku jest obowiązany wydać na pisemny wniosek przedsiębiorcy lub organizacji, przekazujących odpady do recyklingu lub innych niż recykling procesów odzysku. W przypadku eksportu odpadów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów w celu poddania recyklingowi lub innemu niż recykling procesowi odzysku, masę lub ilość odpadów ustala się na podstawie dokumentu celnego potwierdzającego ten eksport lub faktury potwierdzającej wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów oraz dokumentu potwierdzającego eksport lub wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów do recyklingu lub innych niż recykling procesów odzysku, sporządzonego przez przedsiębiorcę dokonującego eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów. Proponuje się w zakresie działania organizacji odzysku: n nałożenie obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych przez organizacje odzysku, n nałożenie obowiązku uzyskania przez organizacje odzysku Systemu Zarządzania Środowiskowego zgodnego z wymaganiami Europejskiego Systemu Ekozarzadzania i Audytu (EMAS). Publiczne kampanie edukacyjne będą obejmowały wszelkie działania mające na celu podnoszenie stanu świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami opakowaniowymi, w tym kampanie w środkach masowego przekazu, ulotki i broszury informacyjne, plakaty, konkursy, konferencje oraz imprezy o charakterze informacyjno-edukacyjnym. Proponuje się w zakresie działania organizacji odzysku nałożenie obowiązku składanie w terminie do dnia 15 marca informacji o prowadzących recykling oraz inne niż recykling procesy odzysku odpadów opakowaniowych oraz o eksporterach odpadów opakowaniowych lub wewnątrzwspólnotowych dostawcach odpadów opakowaniowych, z którymi organizacja ma zawarte na dany rok umowy Wpływy z tytułu opłaty produktowej, powiększone o środki z oprocentowania rachunków bankowych, marszałek województwa przeznacza na finansowanie działań w zakresie: n selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych; n edukację ekologiczną dotyczącą selektywnego zbierania i recyklingu odpadów opakowaniowych. Jest to projekt rządowy ustawy, która ma obowiązywać od 1 stycznia 2012 roku. * Na podstawie prezentacji przedstawionej przez Pawła Sosnowskiego z Ministerstwa Środowiska na seminarium nt. „Opakowania a środowisko. Obowiązujące regulacje prawne oraz propozycje zmian” w COBRO – Instytucie Badawczym Opakowań w Warszawie 26 stycznia br.