Z uwagi na rosnącą wagę, jaką klienci przykładają do etycznych zachowań producentów jako jednego z kluczowych wyznaczników jakości, już wkrótce zrównoważone opakowania mogą stać się orężem w walce między topowymi markami alkoholi – twierdzi czołowa firma analityczna GlobalData.
Z badania przeprowadzonego przez nią w III kwartale 2019 r. wynika, że dla 71% klientów na światowych rynkach fakt wyprodukowania opakowania ze zrównoważonych lub odnawialnych źródeł jest „całkiem” lub „niezwykle” ważny, podczas gdy tylko dla 25% liczy się przede wszystkim luksusowy wygląd opakowania.
Katarina Diamonon, analityczka sektora konsumenckiego w Glo-balData, tłumaczy: To wyniki szczególnie istotne dla sektora napojów alkoholowych, w którym wizerunek i dogadzanie sobie są najważniejsze.
O ile znaczenie tych dwóch czynników pozostaje równie istotne jak wcześniej, to nastroje wśród konsumentów sugerują, że zadowolenie kojarzone z konsumpcją produktów premium w coraz większym stopniu zależy od świadomości etycznej oraz tego, czy wartości marki są związane z wartościami konsumentów, którzy używają jej produktów.
Niedawno producent single malt whisky Glenlivet ze szkockiego Speyside podjął współpracę z siecią barów Tayēr + Elementary przy promocji limitowanej edycji „Capsule Collection” – koktajli serwowanych w przezroczystych, jadalnych kapsułkach wykonanych z ekstraktu z wodorostów, jednego z najbardziej odnawialnych światowych zasobów.
Jak dodaje Diamonon: Wiele reakcji na kapsułki miało szyderczy charakter i porównywało je do kapsułek Tide Pods na detergenty produkowanych przez Procter & Gamble. Należało się ich spodziewać, zważywszy na radykalny charakter premiery i wyjątkowo mocne odejście od standardowego formatu – zwłaszcza w przypadku produktu o takich tradycjach jak whisky.
Duński browar Carlsberg także zaprezentował ostatnio dwa prototypy, które – jak twierdzi – będą pierwszymi butelkami z papieru wykonanymi z celulozy pozyskanej ze zrównoważonych upraw i zawierającymi wewnętrzną barierę, która umożliwia bezpieczne przechowywanie piwa.
Te ambitne innowacje obu firm wskazują kierunek, w jakim przesuwają się – zgodnie z preferencjami i oczekiwaniami konsumentów – priorytety producentów artykułów konsumpcyjnych. Diamonon podsumowuje: Zrównoważony rozwój staje się nierozerwalnie związany z jakością, marki premium będą zmuszone podjąć ryzyko potencjalnej porażki – a nawet krótkotrwałego szyderstwa – jeśli chcą przyciągnąć uwagę konsumentów przykładających wagę do etyki w biznesie.
Na podstawie informacji GlobalData opracował TK