Bobst Group: 9% wzrost sprzedaży w 2016 r.
3 Mar 2017 10:37

Grupa Bobst, czołowy globalny dostawca wyposażenia i usług dla sektora opakowaniowego i etykietowego z siedzibą w Szwajcarii, zanotował w 2016 r. skonsolidowaną sprzedaż w wysokości 1,447 mld CHF, co oznacza wzrost o 116 mln CHF (+8,7%) w porównaniu z 2015 r. Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 103,7 mln CHF (83,9 mln CHG w 2015 r.), podczas gdy zysk netto to 84,3 mln CHF (67,1 mln CHG w 2015 r.).

Grupa rozpoczęła 2016 r. z nieco większymi zaległościami niż rok wcześniej. W porównaniu z 2015 r. przez cały ubiegły rok wzrosła liczba zamówień w oddziale zajmującym się sprzedażą maszyn rolowych (Business Unit Web-fed), natomiast nieznacznie zmniejszyła w przypadku oddziału arkuszowego (Business Unit Sheet-fed). W efekcie poziom zamówień utrzymał się na tym samym poziomie co w 2015 r. Największe przyrosty zanotowano na kontynencie azjatyckim, poziom sprzedaży wzrósł również w Ameryce Środkowej i Północnej. Nie dziwi natomiast spowolnienie zanotowane w Europie, a także niska aktywność rynku południowoamerykańskiego. Grupa zakończyła rok obrotowy z nieznacznie niższymi zaległościami niż w 2015 r.

Oprócz wspomnianych wyników sprzedaży (skonsolidowana sprzedaż o wartości 1,147 mld CHF), firma zanotowała wzrost w ujęciu organicznym na poziomie +6,7% w porównaniu z 2015 r. (po korekcie wahań walutowych i wydatków na akwizycje). Nuova Gidue, firma kupiona w 2015 r., oraz nowy oddział uruchomiony w Turcji na początku 2016 r., przyczyniły się do wzrostu poziomu sprzedaży o 16,1 mln CHF. Efektem ruchów kursowych walut był również przyrost wpływów ze sprzedaży o 10,8 mln CHF.

W drugiej połowie 2016 r. wpływy ze sprzedaży wyniosły 847 mln CHF w porównaniu z 600 mln CHF w pierwszych sześciu miesiącach roku i 806 mln CHF w drugiej połowie 2015 r. Sprzedaż produktów arkuszowych wzrosła o 8,5%, do 714 mln CHF, i wynikała w głównej mierze z bardzo dużego zapotrzebowania na produkty dla segmentu tektury falistej. Na stabilnym poziomie utrzymał się popyt na urządzenia dla sektora pudełek składanych. Sprzedaż produktów rolowych wzrósł o 4% i osiągnął poziom 309 mln CHF w 2016 r. Zapotrzebowanie na urządzenia specjalistyczne i rozbudowane linie produkcyjne utrzymał się na analogicznie niskim poziomie co w 2015 r. Sprzedaż usług i części zamiennych wzrósł znacząco o 12,8% (do kwoty 423 mln CHF); tym samym 2016 r. był najlepszy od momentu stworzenia działu usług (Business Unit Services) w 2010 r.

Sprzedaż na kontynencie europejskim była wyższa o 9 mln CHF. Zadowolenie z wyższych zysków odnotowanych we Włoszech, Szwajcarii i Ukrainie zostało jednak nieco stonowane spadkami sprzedaży w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Austrii. Wartość sprzedaży na kontynentach Ameryki wzrosła o 42 mln CHF (głównie dzięki większemu popytowi odnotowanemu w USA i Meksyku). Sprzedaż w Azji i Oceanii była wyższa o 42 mln CHF, głównie dzięki Japonii, Turcji, Australii i Wietnamowi. Ogólne spowolnienie gospodarcze notowane w Chinach spowodowało dalsze spadki sprzedaży w tym kraju. Przyrost wpływów ze sprzedaży w Afryce wyniósł 23 mln CHF, do czego w największym stopniu przyczyniły się Maroko oraz RPA.

Na podstawie informacji Bobst opracował TK