Coca-Cola i Zwolnieni z Teorii o problemie odpadów z plastiku
11 Dec 2018 14:28

Trwa nabór projektów społecznych do Olimpiady Zwolnionych z Teorii – odbywającej się w ramach ogólnoświatowej kampanii Coca-Cola „Świat Bez Odpadów” - które dotyczą problemu plastikowych odpadów w środowisku naturalnym. Celem projektów przygotowywanych przez licealistów i studentów jest zwiększenie świadomości na temat tego, w jaki sposób można ograniczyć, użyć ponownie lub poddać recyklingowi opakowania wykonane z plastiku. To kolejny krok na drodze do realizacji globalnej ambicji firmy, aby do 2030 roku uzyskać 100% zbiórki i recyklingu tylu opakowań, ile trafia od firmy na rynek.

Zwolnieni z Teorii to największa Olimpiada, w której do tej pory ponad 6 tys. uczniów z całej Polski zrealizowało 1,4 tys. projektów społecznych o pozytywnym wpływie na życie ok. 11 milionów Polaków. Teraz, dzięki inicjatywie Coca-Cola, młodzi ludzie otrzymali szansę przygotowania i zrealizowania projektu na temat plastiku, stając się częścią ogólnoświatowej akcji, a tym samym przyczyniając się do ochrony środowiska. Żeby wziąć udział programie, należy zarejestrować się na stronie internetowej www.zwolnienizteorii.pl, zebrać zespół i złożyć na platformie projekt do 14 grudnia br.

„Zgodnie z globalną ambicją Coca-Cola do 2030 r. chcemy pomagać zbierać i poddawać recyklingowi tyle opakowań, ile odpowiada liczbie sprzedanych przez nas puszek i butelek. Żeby tak się stało, każde opakowanie powinno zostać wyrzucone do odpowiedniego pojemnika na śmieci, a później przetworzone” – mówi Gabriela Bar, menedżer ds. kontaktów zewnętrznych i komunikacji w Coca-Cola Poland Services. „Świat bez odpadów jest możliwy, jeśli tylko zaczniemy traktować je jak cenne surowce. Dlatego ważna jest edukacja oraz współpraca nas wszystkich: producentów, konsumentów i samorządów lokalnych.”

Autorzy najlepszych projektów zostaną nagrodzeni laboratoriami przyszłości, w skład których wchodzą: drukarki 3D, programowalne roboty edukacyjne oraz filamenty wyprodukowane z recyklowanego PETa. Nagrody zostaną ufundowane przez Coca-Cola i startup Skriware, który w duchu edukacji STEAM (akronim angielskich słów: Science, Technology, Engineering, the Arts and Mathematics) pomaga rozwijać kompetencje, takie jak modelowanie 3D, programowanie czy robotyka. Nagrodzone zespoły projektowe będą mogły zdecydować, do której placówki edukacyjnej (np.: szkoła, dom kultury, miejska biblioteka) w ich mieście trafią pracownie.

Dołączając do Olimpiady Zwolnionych z Teorii i realizując projekt społeczny, uczniowie i studenci zyskują też niezwykle cenne umiejętności potrzebne w przyszłym życiu zawodowym: poprzez twórcze podejście do tematu stale rosnącej ilości odpadów na świecie poznają metody kreatywnego rozwiązywania problemów, nauczą się też tworzyć skuteczny i wiarygodny przekaz wpływający na zmianę zachowań i budowanie wśród odbiorców postawy prośrodowiskowej. Dodatkowo, korzystając z doświadczenia Skriware – kreatywnego startupu edukacyjnego – dowiedzą się, jak wypromować swój pomysł w social mediach.

„Temat ochrony środowiska, w szczególności recykling plastiku, to dla Skriware bardzo istotna kwestia. Nie bez powodu wspólnie z Coca-Cola zwracamy się bezpośrednio do młodych, chcących zaangażować się społecznie ludzi. Naszym celem jest popularyzacja edukacji w obszarze ekologii i kształtowanie postawy prośrodowiskowej w duchu STEAM” – podkreśla Karol Górnowicz, CEO Skriware.

Każdy, kto ukończy swój projekt, zostaje finalistą Olimpiady Zwolnieni z Teorii. Najlepsze zespoły w Polsce rywalizują o “Wilki” – nagrody, które podczas Wielkiego Finału wręczają przedstawiciele najwyższych władz państwowych i prezesów największych firm. Za realizację projektu każdy uczeń otrzymuje też międzynarodowy certyfikat z zarządzania projektami stworzony z Project Management Institute R.E.P. Zyskać mogą też szkoły: Social Wolves, organizator Olimpiady, wspólnie z Rzeczpospolitą publikują Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości, doceniając te szkoły, które sprzyjają zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych uczniów.

Źródło: Coca-Cola