Opakowania z tektury falistej w łańcuchu dostaw Bogumił Bombola
1 Jan 1970 04:58

Opakowania transportowe w przeważającej większości stanowią elementy całego łańcucha logistycznego. Łączą producenta konkretnych dóbr i ich finalnego odbiorcę, jak również odbiorców pośrednich – centra dystrybucji, hurtownie, punkty sprzedaży. Pełne wykorzystanie potencjalnych możliwości, jakie daje zastosowanie opakowań transportowych w łańcuchu dostaw umożliwia partnerska współpraca pomiędzy producentem opakowań a klientem – odbiorcą opakowań w zakresie poszukiwania optymalnych rozwiązań logistycznych. W wyniku takiej współpracy klient ma możliwość korzystania z wiedzy i doświadczenia dostawcy oraz z najnowszych, dostępnych na rynku rozwiązań technologicznych związanych z ciągłym rozwojem jego parku maszynowego. Natomiast producentowi opakowań łatwiej jest opracować rozwiązania dostosowane pod kątem wytrzymałości i funkcjonalności do wymagań stawianych przez odbiorcę, mając na ten temat pełną wiedzę. Eurobox Polska Sp. z o.o. jest czołowym producentem wysokiej jakości opakowań z tektury falistej w Polsce. Należymy do dywizji Dunapack Packaging w Holdingu Prinzhorn Holding Group – największego w Europie Środkowo–Wschodniej producenta papierów i wyrobów z tektury falistej. Marki własne papierów szarych, jak Austroliner, Austrofluting oraz bielonych Riegerliner oraz Spree White są znane i cenione przez odbiorców z całej Europy. Poza wysokiej jakości surowcem wykorzystywanym do produkcji opakowań firma oferuje swoim klientom pełne wsparcie projektowe, jak również pomoc w zakresie kompleksowej optymalizacji i unifikacji opakowań oraz procesu pakowania. Wysoka skuteczność takich działań jest bardzo szybko zauważalna szczególnie w branży dóbr szybkozbywalnych. Produkty te w stosunku do innych dóbr są dość tanie i różnorodne w kształcie, masie i objętości, a koszty pakowania i transportu w przeliczeniu na jednostkę produktu są relatywnie wysokie. Aby móc ograniczyć koszty całego procesu logistycznego, analizowany jest każdy etap „życia” opakowania, począwszy od pierwotnych założeń klienta dotyczących ochrony produktu, możliwości linii produkcyjnych, magazynu, transportu, a skończywszy na wymaganiach funkcjonalnych i estetycznych finalnego odbiorcy. Aby działania optymalizacyjne były jeszcze skuteczniejsze, firma Dunapack Eurobox Packaging prowadzi szkolenia/warsztaty dla swoich klientów w ramach Akademii Opakowań „DPA„ (ang. Dunapack Packaging Akademy). W trakcie warsztatów wspólnie z klietami poszukiwane są optymalne rozwiązania projektowe i logistyczne spełniające ich specyficzne potrzeby. Funkcje opakowania, takie jak ochronne, użytkowe i informacyjne dostosowywane są do każdego z etapów jego „życia”. Funkcja ochronna wiąże się z nadaniem opakowaniom cech podnoszących bezpieczeństwo zarówno dóbr, które mają chronić, jak i otoczenia, w jakim te opakowania będą użyte. Konstrukcja oraz własności wytrzymałościowe surowca, z jakiego wykonane zostanie opakowanie, muszą być dostosowane do przewidzianego typu procesu pakowania oraz do zapewnienia bezpieczeństwa obsługi osób i maszyn biorących udział w procesie. Jeżeli mamy do czynienia z pakowaniem ręcznym, to konstrukcja opakowania musi być dodatkowo przeanalizowana pod kątem ergonomii procesu składania, ponieważ osoby biorące w nim udział mogą być bardzo zróżnicowane pod kątem wydajności fizycznej. Natomiast automatyzacja procesu pakowania wymusza zmiany konstrukcyjne i surowcowe, dostosowując opakowania do możliwości zastosowanych maszyn i ich wydajności. Wytrzymałość statyczna i dynamiczna opakowań transportowych jest ściśle powiązana z bezpieczeństwem ich użytkowania oraz składowania podczas transportu i przecho-wywania w magazynach i w centrach dystrybucji. Opakowanie takie musi być również dostosowane do określonych warunków klimatycznych, w jakich będzie przechowywane. Zastosowany sposób zabezpieczenia produktu podczas przechowywania i transportu musi zminimalizować ryzyko jego uszkodzenia, a jednocześnie gwarantować bezpieczeństwo obsługi podczas przemieszczania produktów, przeładunków itp. Opakowanie musi być również bezpieczne w użytkowaniu przez finalnego odbiorcę, np. przy otwieraniu, przenoszeniu i przechowywaniu. Jednak nawet najlepiej zaprojektowane opakowanie, wykonane z bardzo dobrej jakości surowca przy najlepszej woli producenta może nie spełnić stawianych wymagań, jeżeli będzie pozbawione funkcji informacyjnych i użyte niezgodnie z jego przeznaczeniem. Nawet drobne błędy w użytkowaniu to potencjalne uszkodzenia generujące znaczne straty materialne i moralne – kojarzenie wypracowanej marki z wadliwym produktem. Dlatego bardzo ważne jest, aby opakowania będące elementem łańcucha logistycznego nie były pozbawione funkcji informacyjnych. Poprawiając bezpieczeństwo ich użytkowania możemy jednocześnie znacząco wpłynąć na zwiększenie komfortu ich użytkowania. Oprócz informacji handlowych identyfikujących produkt (jak kody kreskowe, opisy zawartości, masy) oraz wymaganych warunków przechowywania możemy umieścić na nim w formie graficznej dodatkowe instrukcje składania /zamykania, paletyzacji i tym samym znacznie ograniczyć potencjalne błędy w ich użytkowaniu. Zastosowanie w widocznym miejscu instrukcji otwierania pudełka zminimalizuje możliwość uszkodzenia zapakowanego produktu podczas tej operacji przez docelowego odbiorcę, a w przypadku opakowań wystawowo-prezentacyjnych zapewni właściwe otwarcie ich przez personel sklepu bez zniszczenia jego walorów marketingowych. I właśnie opakowania transportowe z grupy Shelf Ready Packaging dzięki dodatkowym walorom ekspozycyjnym i wizualnym szybko stały się bardzo ważnym od strony marketingu nośnikiem informacji na temat marki producenta wyrobów. Bardzo dobra drukowność tektury pozwala na umieszczanie na powierzchni opakowań elementów informacyjnych oraz marketingowych. Ciągły rozwój technik druku umożliwia dodanie atrakcyjnej, wielokolorowej, wysokiej jakości grafiki wyróżniającej opakowanie z produktem na tle konkurencji, a rozpowszechnione użycie w tym celu wodnych, nietoksycznych farb dodatkowo podnosi komfort ich użytkowania. Nieustannie więc wzrasta znaczenie walorów promocyjno-reklamowych oraz wysokiej jakości opakowań transportowych. W wielu przypadkach to one bezpośrednio wspierają sprzedaż produktów w sprzedaży samoobsługowej. Funkcje użytkowe opakowań szczególnie uwidoczniają się przy ich dostosowywaniu do wymagań konsumentów. Pojemność takich opakowań jest z reguły dostosowywana do najczęściej kupowanej ilości produktów. Przy niektórych produktach konstrukcje zastosowanych opakowań umożliwiają wielokrotne ich otwarcie i/lub zamknięcie. Zastosowanie dodatkowych elementów ułatwiających przenoszenie może powodować wzrost ich funkcjonalności. Przy wzrastającej świadomości ekologicznej społeczeństwa istotna jest również łatwa możliwość późniejszego recyklingu. Opakowania transportowe poza wymaganą wytrzymałością i funkcjonalnością powinny cechować się niewielką masą w stosunku do masy towaru transportowanego. Jest to sposób na ograniczenie kosztów użytego surowca wymaganego do ich wykonania. Podnosi również wygodę podczas ich obrotu zapewniając wysoką sprawność logistyczną, jednocześnie zmniejszając obciążenia środowiska naturalnego. Zmniejszenie ogólnej masy opakowań przy zachowaniu optymalnych parametrów wytrzymałościowych przynosi odbiorcy kolejną korzyść, jaką jest zmniejszenie wysokości opłat produktowych. Ostatnie inwestycje w nowoczesne maszyny papiernicze umożliwiły rozszerzenie naszej oferty o papiery o innowacyjnych właściwościach. Przykładem mogą być papiery niskogramaturowe do produkcji tektury falistej z grupy tzw. „Light weight”. Charakteryzują się one wysokimi własnościami wytrzymałościowymi w stosunku do ich niskiej gramatury. Ich zastosowanie do produkcji opakowań nie tylko obniża koszty produkcji oraz zapewnia wysoką sprawność logistyczną (zmniejsza koszty transportu), ale również wpływa na zmniejszenie opłat produktowych, a także – co jest coraz bardziej istotne – mniej wpływa na środowisko naturalne.