Na przestrzeni ostatnich lat zwyczaje polskich konsumentów uległy znacznej zmia-nie. Obecnie najbardziej nośnymi trendami w przemyśle spożywczym są: konsumpcja „w biegu” (ang. „on-the-go consumption”), nacisk na zdrowie i dobre samopoczucie poprzez zdrową dietę, prostota i wygoda oraz rosnąca świadomość ekologiczna. Tetra Pak, producent innowacyjnych i przyjaznych dla środowiska opakowań do płynnej żywności, stale analizuje trendy, aby odpowiadać na zmieniające się potrzeby konsumentów, odzwierciedlające ich styl życia.
Konsumenci poszukują prostoty i wygody
Według badań Roper Worldwide Reports 2015 przeprowadzonych na zlecenie Tetra Pak, wielu polskich konsumentów żyje w pośpiechu i marzy o zwolnieniu tempa. 49% respondentów zadeklarowało, że chciałoby mieć mniej napięty harmonogram. Życie na wysokich obrotach nie pozostawia wiele czasu na tradycyjne posiłki, co z kolei tworzy popyt na konsumpcję „w biegu” – jedzenie i picie poza domem. Taki model jest szczególnie popularny wśród nastolatków i ludzi młodych. 65% osób w wieku od 15 do 19 lat odżywia się w ten sposób przynajmniej raz w tygodniu, podczas gdy w grupie wiekowej od 19 do 29 lat robi tak 66%. Odpowiedzią Tetra Pak, lidera w innowacyjnych opakowaniach do żywności, jest wprowadzenie na rynek opakowań jednoporcjowych, np. kartonu Tetra Prisma® Aseptic z nakrętką DreamCap™, a także innych popularnych formatów opakowań w mniejszych pojemnościach z wygodnymi zamknięciami, które pozwalają na konsumpcję i ponowne zamknięcie opakowania bez ryzyka rozlania.
Badania Datamonitor Consumer Survey 2015 pokazują, że 69% Polaków chce, aby żywność zawierała mniej dodatków. Znacząca część konsumentów uważnie czyta etykiety, aby upewnić się, że produkty nie mają konserwantów i sztucznych dodatków (65%), są produkowane z naturalnych składników (56%) lub zawierają składniki odżywcze, które są korzystne dla zdrowia (53%). Kartony stanowią idealne rozwiązanie, bowiem dzięki nim żywność zachowuje wartość odżywczą, minerały i witaminy bez konieczności stosowania konserwantów. Znacznie lepiej niż inne opakowania chronią one też produkty spożywcze, szczególnie mleko, przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych, zachowując jakość, smak i konsystencję produktu. Dzięki zastosowaniu technologii aseptycznej mleko i soki nie muszą być przechowywane w warunkach chłodniczych i mają długi termin przydatności do spożycia. To dlatego dwie trzecie konsumentów wybiera mleko w kartonie.
Opakowania kartonowe zapewniają też największą powierzchnię do eksponowania informacji o produkcie oraz komunikatów marketingowych. Jest to szczególnie istotne w przypadku np. napojów funkcjonalnych, gdzie dane o wartości odżywczej są bardzo ważne. Karton Tetra Prisma® Aseptic jest od niedawna wykorzystywany do pakowania mlecznego napoju wysokoproteinowego „Super Body Active” produkowanego przez Mlekovitę.
Kolejnym ważnym trendem na rynku jest poszukiwanie przez konsumentów prostych i wygodnych rozwiązań. Jak wynika z poprzednio cytowanych badań, 76% polskich konsumentów chciałoby, żeby ich życie było prostsze. W odpowiedzi na te potrzeby Tetra Pak wprowadził poręczny jednoporcjowy (200 ml) karton z nakrętką – Tetra Brik® Aseptic Edge z wygodnym zamknięciem HeliCap™ 23. Rozwiązania Tetra Pak umożliwiają picie bezpośrednio z kartonu, który wygodnie układa się w dłoni i łatwo się otwiera.
Trendy demograficzne wymagają nowych rozwiązań
Na całym świecie mamy obecnie do czynienia ze starzejącymi się społeczeństwami. Ludzie żyją coraz dłużej, a według szacunków do 2050 roku liczba osób w wieku 60 lat i więcej sięg-nie 2 miliardów. Niski wskaźnik urodzeń i rosnąca długość życia oznaczają, że osoby powyżej sześćdziesiątego roku życia są najdynamiczniej powiększającą się grupą konsumentów. W poszukiwaniu rozwiązań ułatwiających im życie Tetra Pak opracował kartony, które łatwo się otwierają i są wygodne do trzymania. Dziesięć opakowań Tetra Pak posiada certyfikację Szwedzkiego Stowarzyszenia Reumatycznego potwierdzającą, że nawet osoby cierpiące na obniżoną sprawność dłoni nie będą miały kłopotów z ich otwarciem.
Kolejnym trendem demograficznym we wszystkich grupach wiekowych jest rosnąca liczba gospodarstw jednoosobowych. Osoby żyjące samotnie mają inne potrzeby niż rodziny – kupują mniejsze opakowania mleka, soków i innych produktów spożywczych. Tetra Pak wprowadza mniejsze pojemności popularnych kartonów przeznaczonych do najróżniejszych produktów: mleka pasteryzowanego i UHT, mleka smakowego i funkcjonalnego,
soków, napojów owocowych i soków nie z koncentratu, jogurtów, napojów jogurtowych, śmietany czy mleka skondensowanego.
Przykładem mniejszych opakowań są m.in. Tetra Prisma® Aseptic o pojemnościach 500 ml i 330 ml czy półlitrowy Tetra Brik® Aseptic Square. Kartony te wykorzystywane są przez polskich producentów do napojów, soków, mleka, mleka funkcjonalnego i śmietany.
Świadomość środowiskowa
Wśród polskich konsumentów rośnie troska o środowisko naturalne i świadomość zagadnień związanych z ekologią. Wyniki Roper Reports Worldwide 2015 pokazują, że zdaniem 44% Polaków firmy powinny postępować w sposób odpowiedzialny i dbać o środowisko. Zmniejszanie wpływu na środowisko jest jednym z fundamentów innowacyjności Tetra Pak. Jako pierwsza firma z sektora opakowań do żywności w 2013 roku wprowadziła na rynek nakrętki wykonane z polietylenu wysokiej gęstości (HDPE) pochodzącego z odnawialnego surowca – trzciny cukrowej. W 2015 roku po raz pierwszy w Polsce taka zakrętka (LightCap™) wykorzystana została w kartonie Tetra Brik® 1000 w mleku pasteryzowanym „Hula Krasula” Grupy Lacpol.
Tetra Pak oferuje też kartony wyprodukowane z użyciem papieru certyfikowanego przez FSC® (Forest Stewardship Council®), który pochodzi z drzew z kontrolowanych upraw. Udział certyfikowanego materiału opakowaniowego w kartonach firmy stale rośnie. Do kwietnia tego roku Tetra Pak dostarczył na rynki światowe 200 miliardów takich kartonów. W Polsce udział certyfikowanego materiału wzrośnie z 14% w 2015 roku do 30% w 2016 roku.
Tetra Pak stworzył też pierwsze na świecie opakowanie wy-konane w 100% z surowców odnawialnych. Karton Tetra-Rex® w wersji odnawialnej, który powstał w 2014 roku, wyprodukowany został w całości z trzciny cukrowej i włókna celulozowego, a jego nakrętka – z plastiku pochodzącego z trzciny cukrowej. W 2016 roku Tetra Pak dostarczy 100 milionów kartonów Tetra Rex® do klientów na całym świecie. Biorąc pod uwagę popularność kartonów w przemyśle mleczarskim, wzrost udziału ekologicznych opakowań jest bardzo korzystny dla środowiska.
www.tetrapak.com/pl
Artykuł sponsorowany