Kreatywność, czyli zdolność do generowania innowacyjnych pomysłów i dostosowania ich do rzeczywistości, to z pewnością niezbędna cecha projektantów, którzy tworzyli kreacje na potrzeby najnowszej kampanii reklamo-wej szwedzkiej firmy Iggesund. Jej idea była prosta i spro-wadzała się do odpowiedzi na pytanie: co się stanie, gdy projektantowi damy narzędzie, za pomocą którego będzie mógł wykonać wszystko, co mu się spodoba? Jedynym warunkiem było wykorzystanie własności kartonu Invercote. Pierwsze efekty już znamy.
Tworząc opakowanie projektant szaty graficznej zazwyczaj myśli o tym, co ma się znaleźć na jego zewnętrznej – widocznej – powierzchni. Dlatego zamysł firmy Iggesund, producenta kartonu wysokiej jakości, był nieco przewrotny. Projektując kreacje do jej nowej kampanii „Invercote your design!” designerzy otrzymali niespecyficzne zalecenie – mieli się skupić w szczególności na tym, co się znajdzie w środku opakowania. W tym celu otrzymali czarne, zwykłe pudełko o wymiarach 21 x 21 x 21 cm i zadanie, aby wykonać dowolną kreację z kartonu marki Invercote, która się do niego zmieści.
W przedsięwzięciu wzięło udział kilku projektantów i zespoły projektowe z udokumentowanym doświadczeniem w projektowaniu i produkcji opakowań. Pierwsze dwie kreacje zostały zaprezentowane publiczności 23 listopada 2010 na spotkaniu w szwedzkim klubie Cercle Suedois w związku ze słynną paryską wystawą opakowań luksusowych Les Places d'Or.
W ramach i bez granic
Firma Van Heertum Design VHD z Tilburga w Holandii od 1971 roku imponuje klientom i kolegom po fachu z całego świata projektami bardzo specyficznych opakowań, które pozostawiają niezatarte wrażenia. W swoich realizacjach międzynarodowe zespoły projektowe, pod kierownictwem Fransa van Heertuma, dyrektora kreatywnego i Annemarie de Brouwer, dyrektor artystycznej, wykorzystują różne technologie drukowania, m.in. wklęsłodruk, offset, fleksodruk, sitodruk i wiele innych procesów obróbki po drukowaniu, dzięki którym osiągają zaskakujące wyniki. Tak też było w przypadku kreacji wykonanej dla firmy Iggesund –projektanci zaprezentowali kolorową, niestandardową wycinankę.
Częścią naszej misji jest eliminacja frustracji w początkowej fazie produkcji. – powiedział Frans van Heertum, wskazując na cel działalności swojej firmy. – Mówiąc bardziej dosadnie, prawdopodobnie wszyscy kiedyś tego doświadczyli, że projekty, które spektakularnie prezentowały się na kolorowych ekranach i błyszczały swoimi barwami, w procesie produkcji okazywały się rozczarowaniem.
Agencja Van Heertum Design, ze względu na doświadczenie w prowadzeniu trudnych zleceń, jest często proszona o zarządzanie międzynarodowymi projektami. Ma czuwać nad optymalizacją wyzwań podczas procesów produkcji.
Rzeczywistość w „pikselu”
Maureen Baroni, Stephane Quezel, Jason Little, Rob Evers i ich zespół w firmie Landor (Paryż), „wywrócili świat do góry nogami”. Zamiast przeobrażać rzeczywistość w jej wirtualny odpowiednik (jak to się zazwyczaj dzieje w naszym zdigitalizowanym świecie), oni już dawno wyprzedzili obecny trend, przenosząc piksele z powrotem do realnego świata, czyli tworząc obraz trójwymiarowy.
Wzorując się na ideach Rubicubismu (sztuka bazująca na kostkach Rubika) czy Pieta Mondriana, postulującego w malarstwie abstrakcję geometryczną, stworzyli dla firmy Iggesund projekt odznaczający się świeżym podejściem i reaktywujący technikę analogową w dzisiejszym cyfrowym świecie.
Po omówieniu podstawowego pomysłu, Jason Little, dyrektor kreatywny w firmie Landor wzniecił burzę mózgów i rzucił zespołowi wyzwanie, by każdy wymyślił własną koncepcję. W tym samym czasie, Stephane Quezel i Maureen Baroni opracowali konstrukcję trójwymiarową 3D, przenoszącą obraz wirtualny w realia. Zespół składał i sklejał prawie 20 tys. kolorowych pudełeczek o kształcie sześcianu tworząc z nich ściankę – obraz o wymiarach 3x3 m. Wynik jest zadziwiający, prawdziwie globalny – zarówno w myśleniu, jak i wykonaniu – i zmieścił się w pudełku dostarczonym przez Iggesund. Celem zespołu było nie tylko stworzenie projektu ładnego pod względem wizualnym, ale innowacyjnego, trójwymiarowego i ciekawego w dotyku przez strukturę swojej powierzchni.
Nasza kampania była oczywiście wyzwaniem dla umiejętności twórczych projektantów i zespołów projektowych, które wzięły udział w przedsięwzięciu. Ale ich pomysły okazały się również wyzwaniem dla kartonu Invercote, ponieważ poprosiliśmy ich, żeby wycisnęli z niego tyle, ile się da. Punktem wyjścia wszystkich pomysłów jest prosty arkusz kartonu marki Invercote, stanowiący jedynie materiał do prezentacji idei, tworzonych przez profesjonalistów, którzy wiedzą czego chcą. Jestem naprawdę zadowolony z entuzjazmu, z jakim wszyscy designerzy i zespoły projektowe podeszły do tego zadania i spodziewam się, że rezultaty będą zapierały dech w piersiach – podsumował Carlo Einarsson, dyrektor ds. komunikacji rynkowej w firmie Iggesund.
Niebawem – przy okazji kolejnych imprez organizowanych przez firmę Iggesund – poznamy kreacje innych projektantów, którzy podjęli się tego wyzwania.
Na podstawie informacji wymienionych firm opracowała DA