Jedną z atrakcji targów easyFairs był program Learnshops, czyli seria półgodzinnych wykładów przygotowanych przez specjalistów z branży opakowaniowej. Prelekcję dotyczącą rynku opakowań metalowych wygłosił Sławomir Żurek, prezes zarządu firmy PBS Polska, która zajmuje się dostarczaniem na zamówienie ozdobnych puszek blaszanych. Prezentujemy Państwu jej treść.
W początkach swej działalności firma PBS Polska zajmowała się importem gadżetów reklamowych sprowadzanych na życzenie klientów organizujących akcje promocyjne i konsumenckie. Rosnące zainteresowanie ofertą ozdobnych puszek metalowych skłoniło nas do stworzenia oddzielnego pionu zajmującego się wyłącznie tym sektorem działalności; obecnie stanowi on ważny element działalności firmy PBS.
(Prawie) nieograniczone możliwości kreacji
Wokół opakowań metalowych jako narzędzia marketingu narosło wiele mitów, na ogół negatywnych. Zwykło się kojarzyć je z topornymi, mało estetycznymi produktami, drogimi i nie zapewniającymi dochodu, na dodatek nieekologicznymi. W praktyce przy dzisiejszych możliwościach technologicznych z kawałka blachy można wyczarować niemal wszystko. Wizualnej atrakcyjności dodaje metalowi odpowiedni zadruk opakowania; efektywność i techniki zdobienia (np. lakierowanie z połyskiem lub matowe, lakier woskowy, wytłaczanie, łączenie z innymi materiałami, m.in. z PET i PVC, stosowanie iluminacji przez diody LED, a nawet wykończenie lakierem zapachowym) nie ustępują często temu, co można osiągnąć na papierze lub kartonie. Pamiętajmy też o możliwości uzupełnienia opakowania o dodatkowe funkcje w rodzaju uchwytów, katarynek, okienek czy wrzutni na monety (w opakowaniach na zabawki). Puszka może mieć formę pozytywki, skarbonki, zegara, lampionu, smyczy z niezbędnikiem czy walizeczki. W opakowaniach metalowych można stosować szeroką gamę zamknięć; weko, nakręcane (bagnety, gwinty), wieczka typu korek, wpuszczane do wewnątrz, nasuwane, zawiasy i zamki błyskawiczne. Jeśli komuś to nie wystarczy, to jeszcze jedną wartością dodaną metalowego opakowania jest gwarancja jego trwałości – stalowa puszka po kawie czy herbacie może służyć konsumentowi przez wiele lat jako wygodne i estetyczne pudełko do przechowywania rozmaitych produktów.
Metalowe opakowania zapewniają nieograniczone możliwości kreacji. Metal to materiał o niezwykłej plastyczności, którą można przyrównać do gliny: da się z niego wykonać dowolny kształt w wymarzonym rozmiarze i o pożądanym wykończeniu. Jedynym ograniczeniem twórcy jest jego wyobraźnia. To zaś czyni z tego materiału doskonałe narzędzie reklamy i marketingu. Produkt umieszczony w metalowym opakowaniu to gotowy, ekskluzywny upominek z okazji imienin, urodzin albo świąt. Charakter tego materiału czyni go idealnym do promocji produktów „premium” oraz podkreślania tradycji reklamowanej marki.
Możliwości zastosowania opakowań metalowych są bardzo wszechstronne. Można w nich umieszczać produkty w wersji premium, wyposażając puszkę w transparentne okienko lub perforację (świetnie nadaje się do efektywnej prezentacji zawartości opakowania, np. koszuli, bielizny albo kosmetyków). Wnętrze opakowania może być wyposażone w różnego typu przegrody, pozwalając umieścić w jednej puszce np. kilka gatunków kawy, herbaty, słodyczy, przypraw, albo np. bielizny w różnych wersjach kolorystycznych.
Skuteczne narzędzie marketingowe
Puszki metalowe odnoszą największe sukcesy w segmencie alkoholi, przypraw i słodyczy, jednak można je z powodzeniem stosować także w innych dziedzinach działalności. Przykładem może być branża odzieżowa, która w Polsce nie poznała się jeszcze na zaletach metalu jako materiału opakowaniowego. A szkoda, bo ten materiał kojarzy się z prestiżem i zdecydowanym charakterem, czyli cechami, które są pożądane przy kreowaniu wizerunku męskiej konfekcji (np. koszul albo bielizny).
Spodziewam się także wzrostu popularności opakowań metalowych służących do przechowywania produktów sypkich; prócz oczywistych zalet marketingowych blaszana puszka daje szereg praktycznych korzyści (chroni przed wilgocią, gwarantuje czystość produktu itp.). Dodatkowo po zużyciu zawartości może służyć jako pojemnik na takie same lub podobne (dosypywane) produkty. Trzecim segmentem, który powinien lepiej zdać sobie sprawę z zalet metalowej puszki, jest branża kosmetyczna; metal podkreśla walory marki i jej prestiż, zapewnia bezpieczeństwo produktu dzięki swej trwałości, a na dodatek może stanowić doskonałe narzędzie reklamy.
Można też wspomnieć o ofercie producentów puszek dla farmacji (przykładem może być opakowanie na szpatułki laryngologiczne – trwałe, atrakcyjne i wielokrotnego użytku – albo na jednorazowe rękawiczki lateksowe). Ale poprzez nadanie odpowiedniego kształtu i kreacji takiego opakowania można je stosować praktycznie bez ograniczeń (inne przykłady: chłopięce kąpielówki w opakowaniu w kształcie kontrolera do Playstation, cukierki w puszce przypominającej piłkę futbolową – szczególnie atrakcyjną z reklamowego punktu widzenia dla polskich firm szykujących się na przyszłoroczne Euro 2012 – czy wreszcie opakowanie na sery w kształcie pudełka śniadaniowego).
Nowym, coraz chętniej stosowanym sposobem wykorzystania opakowań metalowych jest stosowanie ich jako gadżetów firmowych. Przykładem może być puszka coca-coli, która zamiast napoju kryje w środku skompresowany t-shirt (sposób na identyfikację wprost z produktem poprzez dokładną imitację opakowania właściwego produktu); puszka-beczka paliwowa Shell z modelem bolidu Ferrari (budzenie bezpośrednich skojarzeń z produktem, jego jakością, poprzez symboliczne przedstawienie produktu), czy personalizowane (logotypem klienta) serduszko z łakociami wzbudzające pozytywne doznania związane z promocją firmy, stanowiące narzędzie w budowaniu dobrych i trwałych relacji B2B.
Przykładem interesującego i prostego w swej formie, lecz po raz pierwszy zastosowanego na polskim rynku rozwiązania może być puszka przygotowana na zlecenie producenta herbaty Saga. Opakowanie zostało podzielone na trzy części, w których mieszczą się trzy różne gatunki herbat smakowych. Puszka została skomponowana w taki sposób, by doskonale prezentowała się na kuchennej półce, nie zajmując jednak wiele miejsca. Z całą pewnością może znaleźć zastosowanie jako wygodny pojemnik na herbatę po zużyciu produktu zapakowanego przez producenta.
Metal ma przyszłość
Porównanie rynku polskiego z rynkami krajów Zachodniej Europy pod względem zużycia opakowań ogółem (odpowiednio: 110 euro na mieszkańca wobec 260 euro – dane z 2008 r.) i czasu koniecznego na nadrobienie naszego zapóźnienia (18-20 lat, przy założeniu, że średnie roczne tempo wzrostu będzie
wynosić 7-8 proc., czyli tyle, ile w ostatnich dwóch latach), każe prognozować, że również segment ozdobnych opakowań metalowych ma ogromny potencjał rozwoju. Należy więc traktować opakowania z metalu jako znakomite źródło do zwiększania konkurencyjności i podnoszenia wartości marki dla polskich przedsiębiorstw.
Jednym z mitów towarzyszących opakowaniom metalowym jest ich znacząco wyższa cena w porównaniu z innymi materiałami opakowaniowymi. Trudno zaprzeczyć, że metal jest droższym materiałem od tworzywa sztucznego, a zwłaszcza kartonu, a jednak rzeczywiste różnice w kosztach wytworzenia są mniejsze niż się to powszechnie uznaje. Jeśli uznamy, że cena 10 tys. sztuk metalowych opakowań wynosi 100, to taka sama ilość opakowań z PET (o podobnej kubaturze i z kolorową grafiką) będzie kosztować 60-65 proc. tej ceny, za kartonowych – około 35 proc. Każdy z nas musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czy trwała, estetyczna i często mająca „drugie życie” puszka metalowa nie jest warta poniesienia wyższych kosztów?
Metal jest również atrakcyjnym surowcem do ponownego przetworzenia. To materiał szczególnie chętnie recyklingowany, co – wobec danych statystycznych wskazujących, że ledwie 15 proc. ogółu opakowań jest poddawanych temu procesowi – stanowi jego wielką zaletę.
Sławomir Żurek