Karton – idealne rozwiązanie?
1 Jan 1970 12:24

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pro Carton (czyli Europejski Związek Producentów Kartonów i Pudełek Składanych) bardzo aktywnie angażuje się w promowanie przemysłu kartonowego i sektora pudełek składanych jako najbardziej zrównoważonego (czytaj: ekologicznego) segmentu opakowalnictwa. O obecną sytuację w tej branży oraz przyszłość tektury – w kontekście rywalizacji z opakowaniami z tworzyw sztucznych – zapytaliśmy Tony'ego Hitchina, dyrektora generalnego Pro Carton.

Zacznijmy od krótkiej prezentacji organizacji Pro Carton. Kiedy rozpoczęła swoją działalność, jakie są cele tej organizacji oraz w czym przejawia się jej aktywność? 

Tony Hitchin: Pro Carton to Europejski Związek Producentów Kartonów i Pudełek Składanych, który został założony ponad 20 lat temu, aby stać się rzecznikiem przemysłu kartonowego i sektora pudełek składanych. Naszym głównym celem jest promowanie tego rodzaju opakowań wśród właścicieli marek, projektantów, a także ich upowszechnianie w mediach i wśród urzędów państwowych – przez podkreślanie, że jest to ekonomiczne i ekologicznie zrównoważone rozwiązanie.

Obecnie prowadzimy dwa uznane na całym świecie programy konkursowe: European Carton Excellence Award i Young Designers Award. Pierwszy z nich to konkurs organizowany od ponad 20 lat, w którym przyznawana jest najbardziej prestiżowa w Europie nagroda za opakowania kartonowe. Docenia on wysiłki projektantów zmierzające do stworzenia innowacyjnych i przyjaznych dla środowiska projektów w dziedzinie opakowań. Otrzymujemy zgłoszenia z całej branży, w tym od producentów pudełek kartonowych, przetwórców kartonów, projektantów, właścicieli marek i sprzedawców detalicznych. 

Konkurs Young Designers Award rzuca wyzwanie młodym projektantom, skłaniając ich do stworzenia zrównoważonego, wysoce funkcjonalnego rozwiązania w obrębie specjalnych kategorii produktowych. Przyjmowanie zgłoszeń do tegorocznego konkursu zostało już zamknięte i po raz kolejny byliśmy pod wrażeniem ich niezwykłej kreatywności i jakości. W tym roku otrzymaliśmy przeszło dwukrotnie więcej zgłoszeń od młodych projektantów, co jest wyraźnym znakiem, że kolejne pokolenie twórców zwróciło szczególną uwagę na zrównoważony rozwój i gospodarkę o obiegu zamkniętym. Finaliści zostaną ogłoszeni w sierpniu, kiedy konkurs zostanie otwarty na głosowanie publiczności. Zwycięzców ogłosimy podczas gali rozdania nagród w Rydze na Łotwie we wrześniu bieżącego roku.

Pełni Pan kluczową funkcję w Pro Carton. W jaki sposób trafił Pan do tej organizacji? 

T.H.: Jestem dyrektorem generalnym Pro Carton i odpowiadam za nadzorowanie i koordynowanie działań związku, promowanie wykorzystania kartonu oraz pudełek kartonowych jako najbardziej zrównoważonego rodzaju opakowań dostępnego dla marek. Do organizacji Pro Carton dołączyłem w styczniu 2017 r., a wcześniej zajmowałem różne stanowiska kierownicze w działach sprzedaży i marketingu w MPS/Chesapeake (globalnym konglomeracie z branży opakowań) oraz wielu dużych firmach z branży produktów szybkozbywalnych (FMCG), w tym w firmie Sara Lee i Rank Hovis McDougall.

Moje doświadczenie w pionach FMCG, opakowań i marketingu zapewniło mi dogłębną wiedzę pozwalającą wspierać i popierać misję organizacji Pro Carton, rozpoznawać wyzwania, z którymi mierzy się branża, ale także odkrywać możliwości, szczególnie biorąc pod uwagę obecną debatę na temat odpadów opakowaniowych.

W jaki sposób ekologiczne rozwiązania, takie jak opakowania kartonowe i papierowe, mogą nam pomóc w osiągnięciu gospodarki o obiegu zamkniętym? Jakie korzyści dają te opakowania w porównaniu z innymi materiałami opakowaniowymi – poza korzyściami dla środowiska?

T.H.: W prostych słowach: karton jest najbardziej naturalnym i zrównoważonym materiałem opakowaniowym dostępnym na rynku. Jest to materiał odnawialny, ulega biodegradacji i nadaje się do recyklingu oraz stanowi doskonały przykład gospodarki o obiegu zamkniętym, która jest aktualnie gorącym tematem do dyskusji dla rządów europejskich i Komisji Europejskiej. 

Około 50% opakowań kartonowych wykonanych jest z drewna pozyskanego zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, a drugie 50% – z włókien pochodzących z odzysku. Są one też oczywiście w 100% odnawialne, ponieważ opakowania te są wytwarzane z naturalnych zasobów, czyli drzew objętych programem zrównoważonej gospodarki leśnej. 

Nie tylko sam materiał jest przyjazny dla środowiska, ale również proces jego wytwarzania przynosi znaczące korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju podczas produkcji i recyklingu. W ostatnich kilku latach fabryki kartonów poczyniły ogromne inwestycje w efektywność energetyczną, aby zrównoważyć swój ślad węglowy. Jeszcze w tym roku mają zostać opublikowane nowe dane, które pokażą, jak blisko całkowitego zrównoważenia emisji dwutlenku węgla jest nasza branża. 

Pomijając korzyści dla środowiska i zrównoważonego rozwoju, karton i kartonowe pudełka oferują wiele różnych zalet w porównaniu z innymi materiałami opakowaniowymi, co dostrzegają marki i sprzedawcy detaliczni, widząc możliwości ich wykorzystania w szerokiej gamie produktów, zastosowań, kształtów i rozmiarów. Łatwiejszy transport, niższa masa i koszty transportu zajmują również wysokie pozycje na liście zalet.

Czy mógłby Pan zareklamować nieco właściwości kartonu jako materiału odnawialnego i nadającego się do recyklingu? Jakie możliwości projektowe może dzięki temu zaoferować karton?

T.H.: Karton słynie ze swoich możliwości w zakresie recyklingu i odnawialności, natomiast branża papiernicza i kartonowa osiągnęła stały wskaźnik odzysku papieru na poziomie 71,5% (opakowania papierowe osiągają ponad 80%) i zobowiązała się do jego poprawy, stawiając sobie za cel osiągnięcie poziomu 74% do 2020 r. w oparciu o postępy poczynione od czasu wprowadzenia Europejskiej Deklaracji dotyczącej Recyklingu Papieru.

W europejskim przemyśle papierniczym i kartonowym około 80% włókien drzewnych pochodzi z lasów europejskich, w których prowadzona jest zrównoważona gospodarka leśna, a roczny przyrost nowych zasobów drewna znacznie przewyższa ilość pozyskanego drewna. W istocie co roku lasy europejskie powiększają się o powierzchnię sześciokrotnie większą od Warszawy.

Karton oferuje również wiele możliwości projektowania, w tym szeroką gamę kształtów konstrukcyjnych i trójwymiarowych. Może również obejmować specjalne funkcje ułatwiające otwieranie i zamykanie, rączki, lejki, okienka i wewnętrzne platformy, aby zabezpieczyć lub zaprezentować produkt, natomiast inteligentne rozwiązania opakowaniowe zintegrowane z projektami opakowań mogą pomóc konsumentom w interakcji z produktami i w korzystaniu z nich.

W przemyśle farmaceutycznym kartony ze zintegrowanym układem elektronicznym takim jak np. wbudowany mikroprocesor, antena lub obwody elektroniczne mogą „rozmawiać” z konsumentem i wchodzić z nim w interakcje. Mogą na przykład rejestrować godzinę i datę wyjęcia tabletki oraz powiadamiać konsumenta o konieczności zażycia następnej tabletki. 

Kartony można również wykorzystać do wmontowania w nie urządzeń do pomiaru czasu/temperatury w celu wskazania świeżości produktu. Można je nawet zadrukować przewodzącymi farbami drukarskimi zawierającymi systemy RFID służące do potwierdzenia ich autentyczności oraz udoskonalenia systemu śledzenia ruchu i pochodzenia, co sprawia, że produkt jest bardzo bezpieczny i dobrze zabezpieczony przed nieuprawnionym dostępem.

Karton i pudełka kartonowe to idealne podłoże dla wysokiej jakości nadruku oferujące markom możliwość wyróżnienia się w punktach sprzedaży, co jest niezbędne do tego, aby produkt odznaczał się na zabałaganionych półkach supermarketów. Od hologramów i tekstur po wytłaczanie i inne efekty – takie opakowanie oddziałuje na konsumenta nie tylko pod kątem wizualnym. Gama wykończeń teksturowanych jest praktycznie nieograniczona i oferuje właścicielom marek inne metody poprawy widoczności i atrakcyjności w punkcie sprzedaży. Nie robi się tego tylko z powodów estetycznych – można to także wykorzystać w celu dotarcia do różnych grup odbiorców. Na kartoniku można na przykład dodać napis w alfabecie Braille'a dla osób z dysfunkcją narządu wzroku.

Jest Pan mocno przekonany, że najkrótszą drogą do osiągnięcia celów gospodarki o obiegu zamkniętym jest narzucenie markom, detalistom, producentom i konsumentom odpowiedzialności za ich działania, a przede wszystkim nakłonienie ich do wyboru bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów opakowaniowych, zamiast koncentrowania się na ulepszaniu metod recyklingu tworzyw sztucznych. Czy zastąpienie tworzyw sztucznych przez opakowania kartonowe i papierowe jest możliwe w dłuższej perspektywie?

T.H.: Istnieje wiele możliwości i przykładów na to, w jaki sposób karton i pudełka kartonowe mogą zastąpić inne rodzaje opakowań, w tym opakowania plastikowe. Karton mógłby na przykład z łatwością zastąpić niektóre opakowania typu blister i clamshell, a elastyczne i sztywne tworzywa sztuczne można zastąpić zrównoważonymi i przyjaznymi dla środowiska rozwiązaniami alternatywnymi.

Jesteśmy również świadkami znacznego postępu technologicznego. Branża kartonowa ciężko pracuje nad rozwojem nowych technologii powlekania barierowego, które nadają się do recyklingu i ulegają biodegradacji, oraz dokonuje znacznych inwestycji na tym polu. Producenci i przetwórcy kartonów wprowadzili już kilka znaczących innowacji i stworzyli bariery ulegające biodegradacji – dobrze nadające się na przykład do zastosowań w fast-foodach. Nadal trwają też prace nad wynalezieniem całkowicie odnawialnego i biodegradowalnego materiału, który byłby w pełni odporny na smar i wodę. 

Szereg detalistów i marek zobowiązało się już do stosowania bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów, a karton to dla nich idealne rozwiązanie – naturalne i zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jesteśmy przekonani, że dalsze podążanie tą drogą sprawi, iż marki będą nadal dostrzegać korzyści z zastosowania kartonu i zaczną stosować takie opakowania lub inne przyjazne dla środowiska rozwiązania alternatywne. 

Pojawia się coraz więcej inicjatyw dążących do „świata bez plastiku” (np. sklepy „bez alejek z tworzywami sztucznymi”). Czy uważa Pan, że jest to realne?

T.H.: Z pewnością możemy zmniejszyć zużycie tworzyw sztucznych, ale czy będziemy żyć w świecie bez plastiku? Raczej nie zdarzy się to za naszego życia, a w branży opakowaniowej z pewnością znajduje się też miejsce na tworzywa sztuczne. Dobra wiadomość jest jednak taka, że istnieje wiele możliwości zastąpienia niektórych rodzajów opakowań z tworzyw sztucznych kartonem lub innymi materiałami na bazie papieru. 

Pomimo swoich zalet opakowania z tworzyw sztucznych nigdy nie dorównają kartonom w łańcuchu wartości o obiegu zamkniętym. Są one wykonane z nieodnawialnego zasobu, który praktycznie nigdy nie ulegnie biodegradacji.

Identyfikując przypadki, w których stosowanie tworzyw sztucznych jest niepotrzebne, możemy ustalić, gdzie w zamian można zastosować materiały bardziej przyjazne dla środowiska takie jak karton. Pomoże nam to uczynić kolejny krok w stronę stuprocentowej gospodarki o obiegu zamkniętym.

W sprawozdaniu Komisji Europejskiej zatytułowanym „Tworzywa sztuczne w gospodarce o obiegu zamkniętym” („Plastics in a Circular Economy”) ze stycznia 2018 r. czytamy: „Lepsze projekty produktów z tworzyw sztucznych, wyższe wskaźniki odzysku odpadów z tworzyw sztucznych oraz większa liczba i lepsza jakość recyklatów przyczynią się do ożywienia rynku tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu”. Jak Pro Carton może ustosunkować się do tego dokumentu? Czy działania podejmowane przez Unię Europejską są wystarczające, aby świat stał się mniej zanieczyszczony i bardziej przyjazny dla środowiska?

T.H.: Chociaż pod względem kierunku sprawozdanie to ma szlachetne ambicje, rozczarowujący jest fakt, że nie prezentuje bardziej holistycznego podejścia do opakowań i nie opowiada się za stosowaniem przede wszystkim materiałów odnawialnych i ulegających biodegradacji takich jak karton. 

Naszym zdaniem podnoszenie świadomości właścicieli marek i sprzedawców detalicznych na temat korzyści płynących z kartonu zapewni im narzędzia i wiedzę pozwalające ocenić przydatność dostępnych materiałów alternatywnych – od papieru po szkło i metal – dla ratowania przyszłości naszej planety. I to właśnie stanowi motywację do wysiłków nieustannie podejmowanych przez naszą organizację. 

Dziękuję za rozmowę.