Padł kolejny rekord frekwencji podczas targów Warsaw Pack 2019. W Ptak Warsaw Expo zagościło ponad 45% więcej odwiedzających niż w zeszłym roku. To ogromny sukces – podkreślają organizatorzy.
Najnowsze techniki pakowania, etykietowania, opakowań, innowacyjne rozwiązania z zakresu automatyki, robotyki, logistyki i magazynowania – to najważniejsze atrakcje, jakie czekały w tym roku na uczestników w Ptak Warsaw Expo. Nowych, innowacyjnych rozwiązań szukali podczas targów przedstawiciele branż: spożywczej, kosmetycznej, chemicznej, farmaceutycznej, automotive oraz przemysłowej.
Konkretni, zdecydowani, wiedzą, czego szukają, nie „tworzą” biznesu na naszych oczach, tylko szukają rozwiązań – Paweł Piątek z firmy Polpak chwali odwiedzających tegoroczną odsłonę Warsaw Pack.
Widzimy spore zainteresowanie wśród osób, które przychodzą na targi, ponieważ są stricte zainteresowane usługami pakowania – mówi Piotr Caputa z firmy Turck. – Dzięki temu jesteśmy w stanie pokazać rozwiązania właśnie do tego przeznaczone.
Liczymy, że po tych targach będziemy mogli pozyskać kolejnych zadowolonych klientów – zaznacza Hubert Grodowski z firmy Kambion, która oferuje produkty dla branż kosmetycznej i chemicznej.
W tym roku wystawcy zaprezentowali swoje produkty w dedykowanych strefach: techniki pakowania, opakowań, automatyki i robotyki, etykiet, etykietowania i druku, e-commerce, logistyki i magazynowania. Warsaw Pack to pierwsze wydarzenie targowe w Polsce, które rozpoczęło prezentację potencjału kanału e-commerce. Dzięki temu firmy mogły pokazać rozwiązania i produkty wykorzystywane przez liderów branży sprzedaży on-line, średnie i małe platformy sprzedaży oraz centra pakowania paczek. W 2017 roku 54% polskich internautów kupowało on-line, o 4 proc. więcej niż w roku 2016. To około 15 mln osób, a co za tym idzie wielomilionowa liczba paczek, które trzeba zapakować, oznaczyć i wysłać.
Nie ma tu przypadkowych ludzi – podkreśla Paweł Piątek z firmy Polpak. – Jesteśmy z wami już od samego początku targów, widzimy, jak prężnie rozwijacie się organizacyjnie. Myślę, że w perspektywie 3-4 lat targi Warsaw Pack będą zdecydowanym liderem, jeśli chodzi o wydarzenia dedykowane branży opakowaniowej.
„Branża opakowaniowa nie będzie zagrożona”.
Czy branża opakowaniowa zdąży w terminie dostosować się do nowych przepisów unijnych, które zabraniają między innymi używania sztućców plastikowych? Członkowie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju wraz z przedstawicielami branżowych organizacji debatowali o tym podczas specjalnego posiedzenia w Ptak Warsaw Expo.
Jeśli będziemy działać sami, nie damy rady sprostać nowym przepisom – podkreśla Michał Mikołajczyk, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Rekopol. Podczas wyjazdowego posiedzenia w Ptak Warsaw Expo nie zabrakło także dyskusji o kierunkach rozwoju branży w najbliższych latach. Niezmiernie się cieszę, że sejmowa komisja postanowiła debatować na ten temat właśnie przy okazji targów Warsaw Pack 2019 – zaznacza Michał Mikołajczyk. – Mamy niesamowite perspektywy rozwoju, branża jest jedną z pereł polskiego eksportu. Różne języki na targach potwierdzają, że rośnie zainteresowanie tą branżą polskiego przemysłu.
Branża opakowaniowa nie będzie zagrożona – podkreśla Jerzy Meysztowicz, przewodniczący Komisji Gospodarki i Rozwoju. – Przepisy, które zostają teraz wprowa- dzone, wymuszają na nas pewne zmiany. W większości będą one jednak dotyczyły materiału, z którego będą produkowane opakowania.
Co oznacza dla przedsiębiorców nowelizacja 6 dyrektyw unijnych? Eksperci podkreślają, że trzeba będzie poszukać nowych technologii, wypracować modele biznesowe zupełnie inne niż do tej pory praktykowane, a na dodatek zestawić ambitne założenia z bilansem zysków i strat przedsiębiorstwa. Blisko 50-60 tysięcy firm będzie musiało wprowadzić istotne zmiany, które wiążą się z samym wdrożeniem minimalnych wymogów Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta w odniesieniu do opakowań. Jak zapewniają unijni urzędnicy, większość nowych regulacji będzie gotowych już 5 lipca 2020 roku.
W „pojedynkę” nie damy rady – twierdzi Michał Mikołajczyk. – Do rozmów powinni przystąpić wszyscy przedstawiciele branży opakowaniowej.
Społeczeństwo jest bardziej świadome, jak dbać o środowisko – wyjaśnia Jerzy Meysztowicz. – Trzeba doprowadzić do współpracy wielu instytucji i firm, choć znaczącą rolę będą odgrywały samorządy. Pozostaje więc wybrać najlepszy model współpracy.
W roku 2019 do kilku firm trafiły specjalne nagrody, które wręczono podczas wieczoru wystawców. W gronie laureatów znaleźli się: ATS-Tanner Polska Sp. z o.o., Avargraf Sp. z o.o. Sp. k., Bizerba Polska Sp. z o.o., CABKA_IPS, Fabryka Maszyn Pakujących „Pablo”, FILMAT Grzegorz Siewiera, Ilapak Sp. z o.o., MOSCA DIRECT POLAND Sp. z o.o., POLPAK Sp. z o.o., Radpak Fabryka Maszyn Pakujących Sp. z o.o., Rajapack Sp. z o.o., Silny & Salamon Sp. z o.o. i VELTEKO Polska Sp. z o.o.
Najlepsi przedsiębiorcy z branży etykiet, etykietowania i druku powalczyli też o prestiżową nagrodę Label Poland Award 2019, która trafiła do EBS Inkjet. Organizatorzy podkreślają, że jest to wyróżnienie dla producentów z wizją, innowacyjnym myśleniem oraz sukcesami biznesowymi. 90% wystawców zadeklarowało swój udział w kolejnej edycji. Potencjał miejsca jest niezaprzeczalny, a połączenie doświadczenia i kreatywności organizatorek spotkało się z uznaniem firm. W tym roku wydarzenie było wspierane merytorycznie przez liderów branży należących do Rady Programowej, w której skład wchodzą m.in.: ABB, Bizerba, Coffee Service, Fenix Systems, Kram, Masterpress, Merieux, Ocean Systems, Rekopol, Mlekovita, Pakmar, Plastech, Polpak, Polska Izba Opakowań, Sotrer, Radpak, Tarczyński i Ulma.
Organizatorzy zapraszają na kolejną, jubileuszową piątą edycję Warsaw Pack 2020.
Opracowano na podstawie materiałów organizatora